چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کاهش سهم دلار در تجارت جهانی
کاهش سهم دلار در تجارت جهانی

سوئیفت گزارش داد؛

کاهش سهم دلار در تجارت جهانی

بر اساس گزارش سوئیفت، ارز ایالات متحده تنها در ماه فوریه با کاهشی بیش از ۱ درصدی در معاملات تجاری دنیا روبرو بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، کشورهای مختلف دنیا به دلیل کاهش تأثیر آمریکا بر روابط تجاریشان به سمت تجارت با ارز دوجانبه می‌روند به طوری که کشورهای همچون روسیه، ایران، چین رسماً در تجارت با دیگر کشورها خواستار استفاده از ارزهای ملی دوکشور برای تسویه حساب مالی خود هستند؛ از طرف دیگر ایران براساس گزارش‌های وال استریت ژورنال و گواه کارشناس و مسئولین کشورهای غربی رسماً یک سیستم مالی مخفی دارد که تحریم‌ها علیه خود را دور می‌زند، روسیه نیز با سیستم مالی اس پی اف سی یک سیستم جایگزین با سوئیفت طراحی کرده است.

بر اساس داده‌های سیستم معاملات یا تراکنش بین بانکی سوئیفت، سهم دلار آمریکا در تسویه حساب‌های مالی جهان در ماه فوریه با کاهش روبرو شده است.

به طوری که در ماه گذشته استفاده از دلار آمریکا در معاملات جهانی ۱.۰۷ درصد کاهش یافت و به ۳۸.۸۵ درصد از کل معاملات جهانی انجام شده از طریق سوئیفت رسید. با این حال، بر اساس گزارش سالانه این نهاد سهم دلار از معاملات نسبت به سال گذشته همچنان ۰.۴۲ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سهم تسویه حساب معاملات تجاری به یورو در ماه فوریه با ۱.۲۳ درصد افزایش به ۳۷.۷۹ درصد رسید. یورو بیشترین افزایش را در بین ۵ ارز برتر جهانی در سال گذشته داشته است.

یوان چین در ماه گذشته موقعیت خود را در برابر ین ژاپن از دست داد و ۰.۹۷ درصد کاهش یافت و در محاسبات جهانی نیز کاهشی ۲.۲۳ درصد به خود دیده است، با این حال، سهم ین (واحد پول ژاپن) در تسویه حساب‌های جهانی نیز کاهش یافته و اکنون به ۲.۷۱ درصد رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.