صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / واردات ۳۰ میلیون تن کالای اساسی/ ۱۴.۷ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰
واردات ۳۰ میلیون تن کالای اساسی/ ۱۴.۷ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰

واردات ۳۰ میلیون تن کالای اساسی/ ۱۴.۷ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰

طبق اعلام معاون امور گمرکی گمرک ایران از حدود ۱۸ میلیارد دلار کالای اساسی وارداتی در سال جاری بیش از ۱۴.۷ میلیارد دلار با ارز ترجیحی بوده است.

فرود عسگری آخرین وضعیت واردات کالای اساسی در سال ۱۴۰۰ را به ایسنا اعلام کرد.

افزایش ۵۹ درصدی واردات کالای اساسی

طبق گزارش معاون امور گمرکی گمرک ایران، از ابتدای سال جاری تا ۲۴ اسفندماه در مجموع حدود ۲۹ میلیون و ۸۴۱ هزار تن به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار کالای اساسی از گمرک‌ها ترخیص و وارد کشور شده است. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد از نظر وزن و ۵۹ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

افزایش ۷۴ درصدی واردات با ارز ترجیحی

اما از مجموع واردات کالای اساسی، بیش از ۲۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تن به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۳۱ درصد در وزن و ۷۴ درصد ارزش رشد دارد.

کدام کالاها و چقدر با ارز ۴۲۰۰ وارد شده است؟

واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی در هفت قلم انجام شده است که ذرت با بیش از ۹ میلیون و ۶۶۷ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار در صدر قرار دارد.

شش میلیون و ۴۶۲ هزار تن با ارزش بیش از دو میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار گندم، سه میلیون و ۲۳۷ هزار تن جو به ارزش ۹۷۳ میلیون و ۶۷۱ هزار دلار، انواع دانه‌های روغنی با حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۲۴ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی با بیش از یک میلیون و ۹۴۷ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار، کنجاله سویا با دو میلیون و ۳۲۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار سایر اقلام وارداتی با ارز ترجیحی از ابتدای امسال تا ۲۴ اسفندماه است.

اما برای دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی نیز در دوره مورد بررسی، واردات ۲۱ هزار و ۷۰۷ تنی با ارزش بیش از دو میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار ثبت شده است.

۴ میلیارد دلار از واردات کالای اساسی به ارز نیمایی رسید

گزارش معاون امور گمرکی گمرک ایران نشان می‌دهد که از مجموع واردات ۱۸ میلیارد دلاری کالای اساسی، حدود چهار میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار به وزن حدود سه میلیون و ۸۸۲ هزار تن با ارز نیمایی وارد کشور شده است. این واردات  نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزش ۲۳ درصد افزایش داشته است.

از اقلام وارداتی با ارز نیمایی می‌توان به یک میلیون و ۴۹۲ هزار تن برنج با یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار و شکرخام با یک میلیون و ۱۵۱ هزار تن به ارزش بیش از ۵۱۸ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار اشاره کرد.

در این دوره ۹۴ هزار و ۱۱۴ تن لاستیک سنگین به ارزش ۳۴۱ میلیون و ۹۶۴ هزار دلار و همچنین ۴۲ هزار و ۲۲۰ تن ماشین آلات تولیدکننده کالای اساسی به ارزش ۳۹۵ میلیون و ۸۳۴ هزار دلار با ارز نیمایی وارد شده است.

داروهای ضروری دامی به وزن ۵۲۶ تن و ارزش بیش از ۵۶ میلیون و ۱۱۶ هزار دلار، سموم تکنیکال شیمیایی با ۱۰ هزار و ۵۳۸ تن به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار و کودهای شیمیایی با ۲۲۱ هزار و ۷۳۰ تن به ارزش ۱۱۶ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار دیگر کالای وارداتی با ارز نیمایی است.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.