صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش بیکاران باسواد
افزایش بیکاران باسواد

چند درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند؟

افزایش بیکاران باسواد

کسب و کار نیوز- چالش اصلی در حوزه بیکاری وجود هزاران جوان فارغ التحصیل بیکار آماده به بازار کار است. معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید ۴۴ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که متاسفانه بیشترین میزان این بیکاران دانشگاهی فارغ التحصیلان کشاورزی هستند؛ در صورتی که ۵۰ درصد اقتصاد کشور بر پایه کشاورزی است و می‌تواند مرکز اشتغال کشاورزی کشور باشد. علی خیرالدین افزود: ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور داریم که شرکت‌های دانش بنیان زیر نظر این پارک ها، ۶۵ هزار شغل ایجاد کرده اند و این آمار می‌تواند برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار موثر باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فعالان بازار کار معتقدند در یک مقطعی مدرک‌گرایی را جایگزین افراد ماهر کردیم غافل از اینکه بازار کار و فارغ‌التحصیلان را باید در نقطه‌ای به هم متصل کرد و تأکید بر ارتباط صنعت و نیروی ماهر در همین راستا بوده است. برخی کارشناسان بازار کار اعتقاد دارند که ۳۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هستند. این فقدان مهارت، گویای شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه‌ها است که متأسفانه دانشگاه‌ها به آن واقف نیستند.بنابر این باید نهضت افزایش مهارت را در کشور رونق دهیم و تکلیف این است که به سمت ارتقا و افزایش مهارت آموزی برویم.

متاسفانه عدم تناسب برخی رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار از جمله معضلات کارجویان و فارغ التحصیلان در ورود به بازار کار به شمار می‌رود؛ افزایش نرخ بیکاری و پایین بودن بهره‌وری موجب شده تا امروز نه تنها تحصیلات دانشگاهی منطبق با بازار کار کشور نباشد، بلکه ‌بسیاری از افراد جویای کار نیز متناسب با فضای کسب و کار کشور تربیت نشوند.

علیرغم آنکه در سالهای گذشته برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه به تعادل در بازار کار کمک می‌کرد، اما در حال حاضر این ارتباطات کمرنگ شده و اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته کارساز نبوده است. کارشناسان بر این باورند که یکی از علل بیکاری جوانان جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان، عدم آشنایی با فضای کسب و کار و فقدان مهارت‌های شغلی است به همین منظور تاکید دارند که افراد قبل از ورود به بازار کار آموزشهای مهارتی را فراگیرند تا در سایه پیوند میان دانش و تجربه وارد بازار کار شوند.

اما یکی از مسایل مهمی که در بحث بیکاران جامعه به ویژه فارغ‌التحصیلان مطرح می‌شود، موضوع فقدان مهارت است. شاید در گذشته به دلیل کم بودن جمعیت، مولفه‌هایی مثل نرخ جمعیت و افزایش جویندگان کار چندان مطرح نبود، ولی امروز با افزایش رشد جمعیت به ویژه تعداد فارغ‌التحصیلان توجه به مهارت‌آموزی قبل از ورود به بازار کار امری مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

در همین رابطه یک کارشناس بازار کار به “کسب و کار” گفت: فارغ التحصیلان بسیاری داریم که با رتبه های خوب از دانشگاهها خارج شده اند. اما در بحث خروجی عمدتا با معضل بیکاری آنها مواجهیم و در جذب آنها به بازار کار دچار مشکل هستیم. بسیاری از این افراد جویای کار نیز با اندک سرمایه‌ای که در اختیار دارند، نمی‌توانند برای خود اشتغالزایی کنند.

هادی ابوی اضافه کرد: دولت باید شرایط کار را برای جوانان تسهیل کند. همچنین موانع پیش روی اشتغال جوانان به ویژه در بحث گرفتن وام و تسهیلات بانکی و قوانین و مقررات سخت باید برداشته شود تا با خیالی آسوده مشغول کار شوند.

این فعال بازار کار اظهار داشت: سخت‌گیری‌هایی هم برای داشتن مجوز و پروانه کسب اعمال می‌شود که مشکلاتی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل بر لزوم رفع موانع و تسهیل شرایط کار تاکید زیادی شده است. ورود به دانشگاه و داشتن تحصیلات عالیه در فارغ‌التحصیلان توقع ایجاد می‌کند که هر شغلی را نپذیرند، از آن‌طرف بازار کار به‌گونه‌ای نیست که این افراد را سرکار ببرد و شاید یک دلیل آن عدم تناسب رشته دانشگاهی با نیاز بازار باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.