شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت خودرو تلاش می کنند، در حالی که هیچ تغییری در کیفیت و ایمنی خودروها به وجود نیامده است. موضوع کیفیت پایین خودروهای داخلی مدتی است داغ شده و گلایههای مردم، پلیس راهور و نمایندگان مجلس را به دنبال داشته تا جایی که مقام معظم رهبری هم بر لزوم ارتقای کیفیت خودروها تاکید کردند.
بیستم مهرماه سال جاری در محور رامهرمز بهبهان، ۵۹ خودرو تصادف زنجیرهای داشتند و در آن تصادف ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. همین عامل صدای رئیس پلیس راهور ناجا را در آورد به طوری که هادیانفر خودروهای داخلی را ارابه مرگ تشبیه کردند.
در همین رابطه محمودزاده، نماینده مجلس گفت: خودروسازان شرایطی فراهم کردند که مردم ناچارند خودروی بیکیفیت را گران خریداری کنند. جلال محمودزاده با انتقاد از افزایش قیمت کارخانهای خودرو، گفت: بهای تمام شده تولید خودروهای داخلی به دلیل ناکارآمدی مدیریتی، وجود نیروی مازاد انسانی و… بالاست و خودروسازان به جای اینکه درصدد کاهش قیمت تمام شده تولیدات خود برآیند، با ادعای اینکه تولید با قیمتهای کنونی زیانده است، برای افزایش کارخانهای قیمت خودرو تلاش میکنند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی، افزود: خودروسازان قیمت خودروهای داخلی را بدون توجه به ارتقا کیفیت، افزایش میدهند؛ حمایتهایی که از خودروسازان داخلی صورت میگیرد، موجب شده که این شرکتها برنامهای برای بهبود کیفیت خودروهای تولیدی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هزاران نفر در جادهها به دلیل کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی، جان خود را از دست میدهند، اضافه کرد: بالا بودن بهای تمام شده تولید خودرو و کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی موجب شد که مجلس یازدهم درصدد ایجاد زمینه لازم برای واردات محدود به منظور ایجاد رقابت باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با واردات خودرو، خودروسازان به سوی کاهش قیمت تمام شده میروند، ادامه داد: مادامیکه خودرو وارد کشور نشود، شاهد تلاش روزانه خودروسازان برای افزایش قیمتها به بهانه رشد هزینههای تولید خواهیم بود، حال آنکه تمامی این هزینهها شامل خرید قطعات، مواد اولیه، دستمزد و… نیست و ناشی از مدیریت نادرست این شرکتها است.
محمودزاده با بیان اینکه پیش از این قیمت خودرو سالانه افزایش مییافت اما در حال حاضر خودرو ماهانه گران میشود، تصریح کرد: خودرو طی دو سال اخیر به قدری گران شده که افرادی که درآمد متوسط یا پایینتر دارند، نیز نمیتوانند خودروی بیکیفیت داخلی را نیز بخرند.
وی واردات محدود خودرو را راهکار ساماندهی صنعت خودروسازی و متعادل کردن قیمتها دانست و افزود: خودروسازان نباید تاوان هزینههای بالای تولید که بسیاری از آنها مازاد است را از مردم دریافت کنند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: هرچند باید شرایطی فراهم شود که مردم قدرت انتخاب برای خرید خودرو را داشته باشند اما اکنون خودروسازان فضایی ایجاد کردند که مردم ناچارند خودروی بی کیفیت را گران خریداری کنند.
یک کارشناس خودرو در رابطه با وضعیت این روزهای بازار خودرو به “کسب و کار” گفت: متاسفانه بازار خودرو کاملا به حال خود رها شده است. خسارت این اتفاق نیز متوجه مردم و مصرف کننده واقعی است.
فربد زاوه اضافه کرد: کنترل و نظارت بر بازار خودرو در حالی رها شده که کیفیت خودروهای داخلی هم بسیار ضعیف است. نحوه مدیریت صنعت خودرو ایرادات فراوانی دارد. باید در این صنعت بازنگری صورت گیرد. هر کس به سلیقه خود در این بازار قیمت گذاری کرده و کمیت فدای کیفیت شده است. این عدم نظارت به دلیل روابط و سیاستهای سیاستگذار اتفاق افتاده و ضرر و زیان آن را مردم پرداخت می کنند.
زاوه اظهار داشت: خودروسازان همیشه پشت نقاب خودکفایی و حمایت از تولید داخل پنهان شدهاند. این در حالی است که لازمه عبور از این وضعیت باز کردن بازارهای کشور به روی شرکتهای خارجی و ایجاد فضای رقابتی است.