صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال های متناقض در بازار ارز
سیگنال های  متناقض  در  بازار  ارز

عرضه و تقاضا در بازار ارزکاهش یافت

سیگنال های متناقض در بازار ارز

کسب و کار نیوز- در حالی شنیده ها حاکی از این است که مذاکرات برجام به ایستگاه پایانی نزدیک شده که سفر وزیر امور خارجه به روسیه، سیگنال جدیدی را به این بازار تحمیل کرده است. نتیجه مذاکرات برای بازار ارز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چراکه نوسانات ارزی تاثیر اصلی خود را از لغو تحریم ها و تحقق برجام می گیرند. البته روند اخبار منتشر شده نشان می دهد امکان حصول نتیجه ممکن است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در همین رابطه گفته است مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در خصوص نرخ دلار، مساله روانی برجام است که به اعتقاد دولتمردان، به روزهای پایانی رسیده است. در عین حال، تحولات روسیه یک مقداری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که ممکن است معادله را از حالت روان خارج کند. علی شریعتی افزود: من فکر می‌کنم با فرض این‌که حتی برجام هم نهایی نشود و طول بکشد، استراتژی دولت روی تنظیم نرخ دلار است و ماکسیسم شاهد نرخ دلار ۲۸ هزار تومان بالاتر نخواهیم بود. با توجه به انتظارات تورمی و مشکلات تورمی، به نظر نمی‌رسد دلار بیشتر از ۳۰ هزار تومان در ۶ ماه اول سال تنظیم شود.

این در حالی است که وزیر خارجه روسیه در دیدار همتای ایرانی خود اعلام کرد گفت‌وگوی مفصلی برای اجرایی‌کردن توافقات روسای جمهور ۲ کشور صورت گرفت. در خصوص اسناد راهبردی کار می‌کنیم که به نفع روابط است. لاوروف اضافه کرد: تبادلات تجاری نسبت به پارسال افزایش ۸۰ درصدی داشته و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است. اطمینان دارم روابط دو کشور افق بهتری دارد و به خصوص اینکه مذاکرات درباره برجام الان در حالت نهایی قرار گرفته است. ما درباره مواضع طرف ایرانی در خصوص شرایط اوکراین ارزش ویژه‌ای قائل هستیم.

بهمن یاوری، کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق می‌گوید: هیچ پیش‌بینی از تحقق یا شکست مذاکرات نمی‌توان انجام داد زیرا در هر زمان از سوی یک منبع آگاه، خبری امیدوارکننده یا منفی منتشر می‌شود اما فعلاً بازار ارز نسبت به این اخبار بی‌اعتنا شده و روند ثابتی در پیش گرفته است. وی ادامه می‌دهد: حال اگر توافق انجام گیرد دلار در یک محدود قیمتی خاصی افت پیدا می‌کند، اما این سقوط برای چند ماه ادامه خواهد داشت و دوباره در حالت خوش‌بینانه به کانال ۲۵ هزار بازمی‌گردد. اگر برجام تحقق نیابد، دلار نه تنها به نرخ قبل از مذاکرات بازمی‌گردد بلکه روند صعودی هم خواهد یافت.

این کارشناس اظهار می‌کند: در این حال اکنون همه بازارها بلاتکلیف و منتظر تعیین نتیجه مذاکرات و تعیین نرخ ارز هستند؛ زیرا قیمت هر کالایی مستقیم و یا غیرمستقیم با دلار سنجیده می‌شود. واضح است که تا نتیجه مذاکرات مشخص نشود تقریباً همه بخش‌های اقتصادی در رکود باقی خواهد ماند و امید می‌رود هرچه سریع‌تر شرایط به ثبات رسد.

سرنوشت نرخ ارز

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

رابطه نرخ ارز با مذاکرات رابطه ای غیرقابل انکار است. اینکه برخی مسوولان رابطه مستقیم اثرگذاری لغو تحریم ها را بر نوسانات ارزی منکر شده اند نشان از عدم آگاهی از شرایط بازار ارز کشور دارد. به همین دلیل باید بر حصول نتیجه در مذاکرات تاکید کرد. چنانچه احتمال احیای برجام، جدی‌تر شود، نرخ ارز در وضعیت باثبات قرار می‌گیرد. در نقطه مقابل اگر اخبار ناخوشایندی از مذاکرات به بازارها برسد، نرخ ارز در دالان صعودی قرار می‌گیرد و بر نوسانات افزوده می‌شود.

بارها به این واقعیت اشاره کردیم که رییس بانک مرکزی، اقتصاددان نیست. بنابراین درکی از زیر پوست تحولات بازار ارز و نظامات اقتصادی ندارد. اما این واقعیت را که مذاکرات بر نوسانات نرخ ارز اثر می‌گذارد، همگان بر آن واقف هستند. اما اینکه مسوولان ارشد این ارتباط را انکار می‌کنند، موضوع عجیبی است. قیمت ارز در وهله اول تحت‌ِتأثیر تحریم‌ها است و تا زمانی‌که ما نتوانیم نفت خود را بفروشیم و ارز با کمترین هزینه و سر وقت منتقل نشود روند بازار ارز صعودی خواهد بود و ازآنجاکه تحریمی برداشته نشده است کماکان این محدودیت اقتصادی برای کشور ما وجود دارد.

در طرف دیگر زمانی‌که مذاکرات به بن‌بست می‌رسد ما شاهد افزایش قیمت ارز هستیم و زمانی‌که از سر گرفته می‌شود ما شاهد کاهش نرخ ارز و یک ثبات نسبی در بازار هستیم و سرمایه‌گذاران در فاز احتیاط می‌روند و در خصوص خرید و فروش‌های خود دقیق‌تر عمل می‌کنند. درحال‌حاضر با توجه به اینکه تیم ایرانی ادعا می‌کند دارد به جاهای خوبی می‌رسد و طرف مذاکرات نیز ناامیدانه برخورد نکرده نوسان ارز در دامنه ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان طبیعی است.

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.