صفحه اصلی / سرخط خبرها / سرنوشت نرخ ارز
سرنوشت نرخ ارز

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

سرنوشت نرخ ارز

رابطه نرخ ارز با مذاکرات رابطه ای غیرقابل انکار است. اینکه برخی مسوولان رابطه مستقیم اثرگذاری لغو تحریم ها را بر نوسانات ارزی منکر شده اند نشان از عدم آگاهی از شرایط بازار ارز کشور دارد. به همین دلیل باید بر حصول نتیجه در مذاکرات تاکید کرد. چنانچه احتمال احیای برجام، جدی‌تر شود، نرخ ارز در وضعیت باثبات قرار می‌گیرد. در نقطه مقابل اگر اخبار ناخوشایندی از مذاکرات به بازارها برسد، نرخ ارز در دالان صعودی قرار می‌گیرد و بر نوسانات افزوده می‌شود.

بارها به این واقعیت اشاره کردیم که رییس بانک مرکزی، اقتصاددان نیست. بنابراین درکی از زیر پوست تحولات بازار ارز و نظامات اقتصادی ندارد. اما این واقعیت را که مذاکرات بر نوسانات نرخ ارز اثر می‌گذارد، همگان بر آن واقف هستند. اما اینکه مسوولان ارشد این ارتباط را انکار می‌کنند، موضوع عجیبی است. قیمت ارز در وهله اول تحت‌ِتأثیر تحریم‌ها است و تا زمانی‌که ما نتوانیم نفت خود را بفروشیم و ارز با کمترین هزینه و سر وقت منتقل نشود روند بازار ارز صعودی خواهد بود و ازآنجاکه تحریمی برداشته نشده است کماکان این محدودیت اقتصادی برای کشور ما وجود دارد.

در طرف دیگر زمانی‌که مذاکرات به بن‌بست می‌رسد ما شاهد افزایش قیمت ارز هستیم و زمانی‌که از سر گرفته می‌شود ما شاهد کاهش نرخ ارز و یک ثبات نسبی در بازار هستیم و سرمایه‌گذاران در فاز احتیاط می‌روند و در خصوص خرید و فروش‌های خود دقیق‌تر عمل می‌کنند. درحال‌حاضر با توجه به اینکه تیم ایرانی ادعا می‌کند دارد به جاهای خوبی می‌رسد و طرف مذاکرات نیز ناامیدانه برخورد نکرده نوسان ارز در دامنه ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان طبیعی است.

همچنین مطالعه کنید:

عوارض واردات انواع گوشت اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز، گمرک جمهوری اسلامی ایران جدیدترین فهرست عوارض واردات گوشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.