صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود روغن در بازار
کمبود روغن در بازار

روغن خوراکی با حذف ارز دولتی گران می شود؟

کمبود روغن در بازار

کسب و کار نیوز- در حالی تولیدکنندگان از افزایش 30 درصدی تولید روغن خبر داده اند که گرانی و نبود این کالا در بازار مشهود است. در بازار کالاهای اساسی روغن خوراکی افزایش قیمت زیادی داشته و خرده فروشی ها از کمبود این کالا شکایت دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که  با زمزمه های جدی شدن اصلاح نظام یارانه نگرانی هایی مبنی بر کمبود روغن، گرانی و صف های طولانی خرید وجود دارد. هر چند بسیاری از مسئولان این موضوع را تکذیب می کنند، اما برخی فعالان بازار و فروشندگان خبر از کمبود و افزایش مجدد قیمت ها می دهند. فعالان بازار نیز معتقدند قیمت روغن خوراکی با حذف ارز دولتی تقریباً شش برابر خواهد شد.

رشید عزیزپور، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع روغن نباتی ایران با بیان اینکه تولید روغن نباتی در ۹ ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش ‌یافته است، اظهار می‌کند میزان تولید روغن از یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن به یک ‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسیده است و در حوزه روغن‌های صنعتی نیز نسبت به سال گذشته رشد داشتیم به ‌طوری‌که در ۹ ماه پارسال ۴۵۰ هزار تن روغن صنعتی تولید شده بود که امسال میزان تولید به ۶۶۰ هزار تن افزایش ‌یافته است.

وی با اشاره به واردات روغن بیان می‌کند امسال در حوزه واردات و تولید روغن خوراکی با مشکل خاصی مواجه نبوده‌ایم و به ‌واسطه شرایط کنترلی که ایجاد شده، میزان عرضه و تقاضا کاملاً رصد می‌شود. اگرچه در برخی از برهه‌های سال، شاهد کمبودهایی در بازار روغن مصرفی خانوار بودیم اما این موضوع بیشتر ناشی از جو روانی و انتشار اخبار کذب در فضاهای مجازی بود که موجب شد مصرف‌کنندگان به بازار هجوم برده و بیشتر از نیاز خود، روغن نباتی خریداری و در منزل انبار کنند، اما خوشبختانه از ابتدای سال، کاهشی در تولید و واردات این کالای مصرفی رخ نداده است.

یکی از تولیدکنندگان روغن گفت: قبل از تخصیص ارز ترجیحی به واردات روغن، سالیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن در داخل مصرف و ۱۰۰ هزار تن به بازارهای هدف صادر می شد که از سال ۹۷ با تخصیص ارز ترجیحی، مصرف به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید. افزایش سرانه مصرف روغن از سال ۹۷ بدان معناست که بخشی از روغن از کشور قاچاق و بخشی دیگر توسط صنایع کنسرو، شیرینی و شکلات و … که روغن مورد نیازشان است، صادر می شود.

به گفته این تولیدکننده در اواخر سال گذشته به رغم رکورد تولید، باز هم شاهد کمبود در بازار بودیم که علت اصلی این موضوع به جو روانی بازار باز می گردد. با اصلاح نظام یارانه پیش بینی می شود که به سبب افزایش نیاز نقدینگی کارخانجات، ظرفیت تولید کاهش یابد، اما امکان مجدد صادرات به عراق و افغانستان مزیت این امر به شمار می رود که تا حدودی به فضای بازار کمک می کند.

در همین رابطه دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: گرانی کالاها ارتباط مستقیمی با قیمت گذاری دارد. وقتی قیمت گذاری دستوری انجام می شود هیچ کالایی به آن قیمت به فروش نمی رسد.

قاسمعلی حسنی اضافه کرد: در روغن های ۱۶ کیلوگرمی شاهد گرانفروشی هستیم به طوری که قیمت مصرف کننده ۲۵۸ هزار تومان قید شده است اما اکنون با قیمت آزاد ۳۵۸ هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

وی اظهار داشت: دولت باید برنام ای درست برای تنظیم بازار بخصوص تنظیم بازار کالاهای اساسی داشته باشد. قیمت گذاری نمی تواند راه حل درستی برای کنترل بازار باشد. الان تمامی اصناف برای تولید در شب عید نیاز به روغن دارند و با توجه به اینکه عرضه با قیمت مصوب نیز محدود است اما در بازار آزاد محدودیتی نیست لذا طبیعتا گرانفروشی هایی هم صورت می گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.