صفحه اصلی / اقتصادی / رانش زمین در جاده‌های کوهستانی قابل انتظار است
رانش زمین در جاده‌های کوهستانی قابل انتظار است

رانش زمین در جاده‌های کوهستانی قابل انتظار است

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی گفت: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است.

به گزارش کسب و ک خبرگزاری مهر به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «فرهاد انصاری» با اشاره به رخداد زمین‌لغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد بررسی انجام نداده‌ایم، افزود: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال بررسی رخداد هستند.

وی بیان‌داشت: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقه‌ای واقع شده که واحدهای سنگی گوناگون، شیب‌های تند، دره‌های ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که به‌تازگی بارش‌های زیادی دریافت کرده است.

انصاری با بیان اینکه وجود مجموعه‌ای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری شود، خاطرنشان‌کرد: در مناطق کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخدادهایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگر فعالیت‌های انسانی در آنها نقش دارند.

وی، نمونه‌ای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جاده‌سازی عنوان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جاده‌ها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی همچون لغزش زمین خواهد شد، ضمن آنکه جاده‌های ساخته شده در مناطق کوهستانی نیاز به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.

این کارشناس زمین‌شناسی بیان‌داشت: دقت مطالعات مربوط به انتخاب مسیر و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر تعیین می‌کند که جاده تا چه اندازه پایدار است.

وی با اشاره به جاده چالوس، افزود: با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشته‌ایم، اما بر پایه بررسی عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی، به نظر می‌رسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد می‌تواند بارندگی‌های اخیر باشد که به دلیل تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابه‌جایی در زمین شده است، اما ترک‌های ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی رسند.

انصاری با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشورهای کوهستانی دیگر نیز رخ می‌دهد، گفت: طبیعت همواره در حال تعادل است و در مناطق کوهستانی بخشی از این تعادل از طریق فرسایش ایجاد می‌شود، اما ایجاد هر تغییری توسط بشر این تعادل را بر هم زده است و ممکن است به ناپایداری بیانجامد.

وی ادامه‌داد: نکته مهم آن است که دستکاری‌های انجام شده تا چه اندازه حساب شده و به چه میزان مراقبت و رفتارسنجی در مورد سازه‌ای مانند راه انجام می‌دهیم یا برای آن هزینه می‌کنیم.

این مسؤول سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه رخداد ناپایداری‌های دامنه‌ای یا زمین‌لغزش در استان‌های کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، اظهار داشت: دلیل این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندی‌های شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای زیاد دره‌ها است و از این رو پدیده‌هایی همچون ریزش و لغزش در این مناطق بیشتر است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.