صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / برنامه افزایش تولید برق از نیروگاه‌های اتمی/ تبادل برق با کشورهای همسایه به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد
برنامه افزایش تولید برق از نیروگاه‌های اتمی/ تبادل برق با کشورهای همسایه به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد

معاون وزیر نیرو

برنامه افزایش تولید برق از نیروگاه‌های اتمی/ تبادل برق با کشورهای همسایه به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: نیروگاه‌های اتمی ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی مصرف نمی‌کنند، انرژی پاک دارند. در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر راندمان خوبی داشته و تولید برق آن نیز در حد مناسب است.

به گزارش کسب و کا رنیوز به نقل از خبرنگار ایلنا، همایون حائری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای عبور از زمستان بدون خاموشی ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق افزایش یافت، اظهار داشت: زمستانی که گذشت زمستان سختی بود اما علیرغم محدودیت‌هایی که جهت تامین سوخت گاز، با توجه به رشد مصرف گاز خانگی داشتیم اما با همکاری وزارت نفت، صمت و سایر دستگاه‌ها توانستیم زمستان را بعد از چند سال محدودیتی‌ که اعمال می‌شد بدون هیچ مشکلی پشت‌سر بگذاریم.

وی افزود: زمستان بدون خاموشی دستاورد خوبی برای دولت بوده است. اقداماتی که در زمستان امسال رخ داد، پیش‌نیازی بود تا بتوانیم تابستان سخت سال آینده را با کمترین مشکل پشت‌سر بگذاریم.

معاون وزیر نیرو با اشاره وضعیت خاموشی در تابستان سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر، تراز تولید و مصرف برق به‌هم خورده بود و همین نکته باعث می‌شد در تابستان‌ها دچار محدودیت‌هایی برای صنایع و بخش خانگی اعمال شد. البته بر اساس برنامه ارائه شده از سوی وزیر نیرو به مجلس باید بتوانیم اختلاف تولید مطرح و همچنین وابستگی در بخش تولید به نیروگاه‌های برق‌آبی را جبران کنیم.

حائری تاکید کرد: هر زمانی که بارندگی کاهش یافت، تراز تولید و مصرف بیشتر مشهود بود و منجر به این شد که در تامین برق مردم در لحظاتی از پیک موفق نباشیم.

وی با اشاره به برنامه افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید طی ۴ سال گفت: این برنامه شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های حرارتی احداث شده توسط صنایع است که بر اساس آن طی ۴ سال ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه می‌شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به بند ی تبصره ۸ در زمستان امسال که با هدف اصلاح مصرف مشترکان انجام شد، یادآور شد: در کنار این اقدامات، با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف که توسط مشترکان طی این مدت صورت می‌گیرد، کمک شایانی خواهد بود.

حائری ابراز امیدواری کرد: با ترکیبی از ظرفیت‌های نیروگاه‌های جدید و مدیریت مصرف بتوانیم تاب‌آوری شبکه را افزایش داده و در کنار افزایش ظرفیت تولید، مدیریت مصرف منطقی نیز داشته باشیم.

وی درباره برنامه پیک تابستان آینده بیان کرد: برای تابستان نیز ۱۰۰ برنامه عملیاتی را در نظر گرفتیم که با اجرای دقیق این برنامه‌ها، امیدواریم با کمترین مشکل از تابستان عبور کنیم.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که برای تابستان سال آینده در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶۰۰۰ مگاوات است که از این مقدار ۴۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است. ۴۲۶۰ مگاوات واحد حرارتی که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط صنایع اجرا می‌شود که اولین نیروگاه حرارتی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع احداث می‌شود.

حائری افزود: ۵۰۰ مگاوات نیز توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، علاوه بر آن ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود نیز با اقدامات کارشناسان حدود ۱۱۱۳ مگاوات ارتقاء توان خواهند داشت.

وی درباره برنامه صادرات برق گفت: ما با کشورهای همسایه که مرز خاکی داریم هم صادرات و هم واردات برق داریم همچنین برنامه اتصال الکتریکی به اروپا را در دستور کار داریم که بخشی از آن از مسیر روسیه خواهد بود که مطالعات آن در حال انجام است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به دیدار معاونین وزرای نیروی ایران و آذربایجان اذعان کرد: پروژه اتصال الکتریکی با اروپا توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود.

حائری همچنین با اشاره به برنامه صادرات برق به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اظهار کرد: صادرات به این کشورها از مسیر کابل زیردریایی خواهد بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت تبادل داریم که البته میزان صادرات بیش از واردات بوده یعنی حدود ۲ تا ۳ برابر است.

معاون وزیر نیرو اعلام کرد: قرار است میزان تبادل برق با کشورهای همسایه به ۱۰ هزار مگاوات برسد.

حائری یادآور شد: ما در حال حاضر به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادرات برق داریم.

وی همچنین به تفاهم‌نامه با مقامات قطر اشاره و تصریح کرد: این تفاهم‌نامه در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی و ارتباط الکتریکی از دریا و همچنین جهت ترانزیت برق است.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به سوال ایلنا درباره استفاده ۱۰۰درصدی از نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان سال جاری گفت: در تابستان سال گذشته ما ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که با احداث نیروگاه جدید و بخشی با استفاده از نیروگاه‌های موجود، ظرفیت را افزایش خواهیم داد. همچنین استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی و مدیریت مصرف نیز از دیگر برنامه‌ها جهت تامین برق تابستان است.

حائری در ادامه بیان داشت: تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را انجام داده و نزولات آسمانی نیز کمک می‌کند که شرایط تولید نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

وی با اشاره به برنامه احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه یادآور شد: جهت تحقق این برنامه، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در کنار افزایش ظرفیت، توجه به راندمان نیروگاه‌ها نیز در دستور کار است که بر این اساس در سال جاری راندمان نیروگاه‌ها به بیش از ۳۹ درصد می‌رسد.

حائری تصریح کرد: با احداث تجدیدپذیرها تا ۱۴۰۱ راندمان به ۴۰ درصد خواهد رسید و با هر یک درصد افزایش راندمان، سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

وی بیان کرد: با ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید که ۱۰ هزار مگاوات آن از تجدیدپذیرها و ۲۵ هزار مگاوات سیکل ترکیبی است، راندمان نیروگاه‌ها به ۵۸ درصد می‌رسد. علاوه بر آن در کنار این ۳۵ هزار مگاوات، نیروگاه‌های قدیمی نیز بازنشسته می‌شوند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸ نیروگاه، راندمان ۱۷ درصدی دارند که میزان تولید برق آنها در قبال مصرف گاز بسیار پایین است اما اگر بتوانیم راندمان را به ۶۰ درصد برسانیم به ازای هر متر مکعب ۶ کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد.

حائری در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره افزایش تولید برق از انرژی اتمی گفت: نیروگاه‌های اتمی ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی مصرف نمی‌کنند، انرژی پاک دارند. در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر راندمان خوبی داشته و تولید برق آن نیز در حد مناسب است.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا درباره واحدهای DG اظهار کرد: ما حدود ۲۰۰۰ واحد تولید پراکنده و نزدیکِ مصرف‌کننده داریم که تلفاتی ندارد و برای تولید برق از آنها در بخش خصوصی هم قابلیت سرمایه‌گذاری دارد. در کل واحدهای نیروگاه اتمی و DG کمک زیادی به صنعت برق خواهند داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.