صفحه اصلی / اسلایدر / تخفیف‌های غیر واقعی در فروشگاه های زنجیره ای
تخفیف‌های غیر واقعی در فروشگاه های زنجیره ای

چرا تخلفات گسترده و گرانفروشی فروشگاه های زنجیره ای پایانی ندارد؟

تخفیف‌های غیر واقعی در فروشگاه های زنجیره ای

کسب و کار نیوز- گستره تخلفات فروشگاه های زنجیره ایی در چند سال اخیر به حدی رسیده که هر مشتری با خرید یک محصول ساده از این فروشگاه ها، سوژه ایی در دست دارد و سعی می کند تا با اشتراک آن در فضای مجازی، نسبت به افشای تخلف اقدام کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در حالی گشت های نوروزی برای بررسی قیمت کالاها راه اندازی شده که به نظر می رسد بیشترین تخلفات مربوط به فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای است. متاسفانه گران‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه‌ دارد. به عقیده مصرف کنندگان، این فروشگاه‌ها اکثرا بر سر مردم کلاه می گذارند و سعی دارند با تخفیف های متقلبانه، کالاهای خود را بفروشند.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره دلیل روابط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با تولید کنندگان می گوید: این فروشگاه‌ها نمایشگاه‌های دائمی محصولات تولیدکنندگان هستند بنابراین تولید کننده برای استفاده از این ظرفیت کالاها را با قیمت پایین‌تر به این فروشگاه‌ها عرضه می‌کند.

در همین رابطه گشت مشترک تعزیرات حکومتی از ۱۴ اسفند، بازرسی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به منظور نظارت بر قیمت و موجودی کالا‌های اساسی شب عید آغاز کرده است. در آستانه شب عید گشت مشترک تعزیرات حکومتی به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر تهران می‌رود. در این فروشگاه، قیمت مصرف کننده برخی اقلام با قیمت مصوب آن متفاوت بود، در واقع تخلف اصلی این فروشگاه زنجیره‌ای، گرانفروشی است.

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، برنج مرغوب و درجه یک طارم باید به قیمت ۶۵ هزار تومان در هر کیلو به فروش برسد، اما در این فروشگاه زنجیره‌ای بر روی کیسه‌های برنج قیمت ۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان درج شده بود و حتی به این قیمت هم عرضه نمی‌شد. احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید: اگر حوزه تنظیم گری نظارت بر بازاری را ۴ حلقه نظارت، بازرسی، کشف تخلف و رسیدگی بدانیم، براساس قانون موجود حلقه آخر یعنی حلقه رسیدگی به تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی سپرده شده است و نظارت و کشف تخلف از ما گرفته شده است.

او می‌گوید: اخذ اختیارات کافی، لازمه کار هست و در شرایط جنگ اقتصادی امروز، تنها مرجعی که می‌تواند نظارت بر بازار داشته باشد سازمان تعزیرات حکومتی است و به این دلیل به سران قوا پیشنهاد دادیم که هم اختیارات به ما بدهند و هم مجوز فعالیت ۳۰۰ رئیس شعبه را صادر کنند تا اثرگذار باشیم. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره قیمت‌های متفاوت برنج به عنوان یک کالای اساسی می‌گوید: متاسفانه هم اکنون وظیفه نظارت بر بازار و کشف تخلف از سازمان تعزیرات حکومتی سلب شده است. مراجعی که اکنون وظیفه نظارت دارند، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف هستند و ما در حلقه آخر قرار گرفته ایم و به تخلفاتی که به ما گزارش می‌شود، رسیدگی می‌کنیم.

هموطنان در صورت مشاهده موارد گرانفروشی و دیگر تخلف‌های صنفی می‌توانند با تلفن ۱۲۴ سازمان صنعت معدن و تجارت تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام و در همان روز پیگیری کنند و یا شکایت‌های خود را به صورت الکترونیکی به سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تهران ارسال کنند. طرح نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی به صورت سراسری از ۱۴ اسفند آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان با همکاری دستگاه‌های نظارتی ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بازنگری در نحوه ایجاد و تأسیس شعبات متعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین نحوه نرخ‌گذاری و تخفیفات این فروشگاه‌ها ضرورت است.

رضا علیزاده اضافه کرد: متأسفانه رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر قیمت اجاره بهاء مغازه‌ها تأثیر گذاشته که برای صاحبان اصناف مشکلاتی را به وجود آورده است.وی بیان‌کرد: هر کس که بخواهد کسب و کاری ایجاد کند و یا اگر یک واحد صنفی راه‌اندازی شود باید از اتحادیه مربوطه مجوز بگیرد در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز را از تهران و مرکز می‌گیرند و در استان به صورت مجزا جوازی دریافت نمی‌کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.