صفحه اصلی / اسلایدر / اوج رکود در صنعت کفش
اوج رکود در صنعت کفش

کمبود مشتری موجب انباشت کفش در انبارها شده است

اوج رکود در صنعت کفش

کسب و کار نیوز- صنعت کفش در سالی که هفته آخر آن را پیش رو داریم دچار مشکلات بسیاری شد. تولیدکنندگان کفش به دلیل کاهش تولید و نبود مواد اولیه، حضور برندهای مختلف کفش بخصوص از چین، نبود ماشین آلات به روز و... زمینگیر شدند. از سوی دیگر رکود در بازار کفش و کمبود مشتری، موجب انباشت محصول در انبارها و کاهش تولید شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به گفته فعالان بازار کفش، شیوع کرونا و رکود ناشی از آن در بازار باعث کاهش تولید و انباشت کفش در انبار‌ها شده است. در این ایام پایانی سال نیز که بادی رونق به بازار کفش برگردد، باز هم رونق به بازار برنگشته و در سطح بازار مشتری زیادی برای کفش وجود ندارد.

تولیدکنندگان بر این باورند که بازار داخلی کفش با رکود مواجه بوده و میزان تقاضا از سوی مشتریان کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه و محصول نهایی در سطح بازار داخلی به شدت افزایش یافته است. در شرایط شیوع ویروس کرونا بخش اعظمی از تولیدات در انبارها دپو شدند. این امر به دلیل تعطیلی فروشگاه‌ها رخ داد و پس از بازگشایی هم از آمار مراجعه‌کنندگان بسیار کم شد. آنهایی که مدیریت زمان داشتند و همزمان با تجربه جهانی پیش رفتند با راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی سعی کردند از شدت آسیب‌ها و حتی خسارت‌های احتمالی در آینده کم کنند. اما تولیدکنندگانی که نتوانستند شرایط ویژه کرونایی را درک کنند، محکوم به حذف از گردونه رقابت شدند.

در اواخر اسفند۹۹، قیمت کفش حدود ۶۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. چراکه نرخ مواد اولیه تولید کفش در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۱۰۰درصد بالا رفته است. به‌بیان‌دیگر مواد اولیه به‌ویژه مواد پتروشیمی در یک رقابت غیرمتعارف به تولیدکننده می‌رسد و این مواد با قیمت دلار محاسبه می‌شود.

براین اساس، چرم مصنوعی و زیره کفش توسط بخش پتروشیمی کشور تولید می‌شوند که قیمت آن‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده و بهای انواع کفش در بازار نیز بالا رفته است. همچنین هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگران، نرخ بالای مواد اولیه وارداتی، قیمت چسب، جعبه و کارتن و… به گرانی بیشتر کفش دامن می‌زند. رشد نرخ مواد اولیه و به دنبال آن گرانی کفش سبب شده کفش ایرانی در بازارهای جهانی مشتری نداشته باشد.

طبق توضیحات علی لـشـکـری، رئـیـس کمیسیون آمار جامعه صنعت کفش ایران، نوسان‌های نرخ ارز و افزایش قیمت تمام‌شده داخلی باعث شده در بازار ۳۷۴ میلیون دلاری عراق، سهم ایران از ۲۵درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۵,۷درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند، در مقابل سهم کشور چین در بازار عراق در همین دوره از ۲۵درصد به ۵۱درصد افزایش پیدا کرد.

این مقام مسئول نوسان‌های نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه را عامل کاهش صادرات کفش دانست؛ زیرا قیمت‌های تمام‌شده تولید در مقایسه با نرخ‌های صادراتی رشد بیشتری داشته است؛ برای مثال در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ قیمت بعضی از مواد اولیه عرضه‌شده در بورس، رشد بیش از ۱۰۰ تا ۲۸۰ درصدی داشته‌اند. ازاین‌رو کفش ایـرانــی در داخل و خارج کشور بی‌مشتری مانده است

در همین رابطه رئیس اتحادیه کفش دست دوز در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تولیدکنندگان مشکلات عدیده‌ای دارند که ممکن است برخی از این مشکلات هر روز رخ دهد؛ به عنوان مثال چرم طبیعی که یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه تولید کفش است صد در‌صد افزایش قیمت داشته است.

رسول شجری اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تولید بیش از مصرف است، بازار کفش در شرایط رکود قرار دارد. همچنین با توجه به نوع مواد اولیه و هنری که در تولید کفش استفاده قیمت آن متفاوت است.

رئیس اتحادیه صنف کفش دست دوز تهران عنوان کرد: تولیدکنندگان در بحث نقدینگی نیز به دلیل رکود اقتصادی دچار مشکل هستند، ولی با وجود شرایط سخت تولید کفش را با قوت به پیش می‌بریم.

وی افزود: اگر در موقع خرید خریداران با مشکلی مواجه شدند می‌توانند به اتحادیه صنف کفاشان دست دوز تهران مراجعه کنند همچنین خریداران کفش باید از فروشندگان فاکتور خرید دریافت کنند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

ایران در دولت سیزدهم هاب گازی منطقه شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، اوایل تیر ماه در گیرودار فاضی انتخاباتی خبری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.