صفحه اصلی / سرخط خبرها / وزیر صمت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اعلام کرد:
وزیر صمت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اعلام کرد:

کاهش قیمت کالاهای پایه با اصلاح ساختار بازار/ حذف امضاهای طلایی و هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی

وزیر صمت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اعلام کرد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این‌که از طریق هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی امضاهای طلایی حذف شده است، گفت: با اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه ( فولاد، سیمان و ...) ثبات قیمتی و کاهش نسبی قیمت‌ها در این حوزه به وجود آمده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین در سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، تورم را بیماری مزمن، عمیق و ادامه‌دار اقتصاد ایران عنوان کرد و نقدینگی، نرخ ارز و تولید را سه عامل مهم در موضوع تورم دانست.

توجه به اصلاح ساختار بازارها در رویکرد جدید وزارت صمت

وی در این خصوص، افزود: موضوع ظریف و مهمی که همواره مورد غفلت واقع می‌شود، اصلاح ساختار بازارها بوده است که در این دولت با رویکرد جدیدی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمده به این موضوع توجه وافری شده است.

توجه هم‌زمان به افزایش تولید در کنار اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه

وزیر صمت با بیان این‌که با اصلاح ساختار بازارها، آثار نقدینگی و نرخ ارز و به دنبال آن تورم کاهش می‌یابد، اضافه کرد: همچنان که به صورت هم‌زمان به دنبال افزایش تولید به عنوان پارامتر مهمی در موضوع تورم بوده‌ایم، اما روی اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه نیز به صورت ویژه تمرکز کرده‌ایم.

کاهش قیمت فولاد، سیمان و مس و رسیدن مواد اولیه به صورت ارزان‌تر به تولیدکننده با اصلاح ساختار بازارها

فاطمی امین با بیان این‌که رویکرد ما در دولت و مجموعه وزارت صمت تنها مواجه با تورم از طریق افزایش تولید و مدیریت نرخ ارز یا نقدینگی نبوده است، تصریح کرد: تمرکز روی اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه از طریق تعریف ابزارهای بورسی و تعامل با دستگاه‌های مرتبط، سبب کاهش قیمت‌ها در حوزه فولاد، سیمان و مس و متعاقب آن رسیدن مواد اولیه به صورت ارزان‌تر به تولیدکننده شده است.

ثبات قیمت فلزات با وجود افزایش نرخ ارز و تلاطمات بازار

وی در ادامه تأکید کرد: در چند ماه گذشته این تمرکز ویژه سبب شد که با وجود افزایش نرخ ارز و تلاطمات بازار، قیمت فلزات(ورق، میلگرد و شمش) نه تنها با ثبات شده، بلکه کاهشی نیز بشود.

اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده برای تنظیم بازار کالاهای پرگردش (سرمایه‌ای و مصرفی) خانوار

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات انجام شده در مورد تنظیم بازار کالاهای پرگردش (سرمایه‌ای و مصرفی) خانوار نیز بیان کرد: در این حوزه پروژه درج قیمت تولیدکننده را به اجرا در آورده‌ایم. در کشور ما با درج قیمت مصرف‌کننده را داشتیم در حالی‌که در بسیاری کشورها این موضوع تخلف است و قیمت تولیدکننده باید بر روی قفسه‌های فروشگاهی درج شود.

ورود کالاها به طرح درج قیمت تولیدکننده در چهار مرحله

فاطمی امین با بیان این‌که ابتکار ما این بود که در چهار مرحله محصولات و کالاهای پرگردش (سرمایه‌ای و مصرفی) را مشمول طرح درج قیمت تولید‌کننده کنیم، گفت: این موضوع باعث شفافیت و رقابت‌آفرینی می‌شود.

کاهش قیمت ۵ هزار قلم کالای مشمول درج قیمت تولیدکننده

وی با بیان این که این طرح تازه شروع شده است و تا اواخر مرداد ماه سال آینده کامل‌تر می‌شود، اضافه کرد: در همین شرایط به طور شفاف، شاهد کاهش قیمت ۵ هزار قلم کالا در بازار بوده‌ایم.

کاهش حدود ۱۰ درصدی تورم در ۶ ماه اخیر

وزیر صمت در ادامه سخنان خود با بیان این‌که با مجموعه اقدامات انجام شده، تورم در ۶ ماه اخیر، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: تورم حدود ۴۵ درصدی در شهریور ماه سال گذشته، اکنون به حدود ۳۵ درصد رسیده است.

تسهیل مقررات صادرات و تأمین مالی در راستای رفع موانع و تحقق شعار سال

فاطمی امین در ادامه سخنان خود با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال «پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، بیان کرد: در راستای تحقق شعار سال و رفع موانع، کارهای مهمی از جمله تسهیل مقررات صادرات برای رفع موانع صادراتی و تإمین مالی برای رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت.

عبور صادرات از مرز ۴۵ میلیارد دلار با تسهیل مقررات صادراتی

وی با اشاره به تسهیل مقررات صادرات برای ارتقاء صادرات و رفع موانع در این حوزه، تصریح کرد: با مجموعه اقدامات انجام شده، صادرات اسفندماه از مرز ۴۵ میلیارد دلار عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال از ۴۷ میلیارد دلار نیز عبور کند. این در حالی است که کل صادرات پارسال ۳۵ میلیارد دلار بوده است.

اجرای دو اقدام مهم برای تأمین مالی در راستای رفع موانع تولید

وزیر صمت همچنین با اشاره به این‌که تأمین مالی برای رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در این حوزه دو کار مهم آغاز شده است که سال آینده به صورت گسترده‌تر، اجرا می‌شود.

جلوگیری از انحراف منابع با پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت

فاطمی امین، پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های درج شده در سامانه جامع تجارت و تأمین مالی زنجیره‌ای را دو اقدام برای تأمین مالی برای رفع موانع تولید نام برد و گفت: با پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه‌جامع تجارت، هم از انحراف منابع جلوگیری شده و هم دریافت تسهیلات تسهیل می‌شود.

وی همچنین توضیح داد: امیدواریم با طرح تامین مالی زنجیره‌ای و همچنین پرداخت تسهیلات مبتنی بر فاکتورها، سال آینده بسیاری از مسائل واحدهای تولیدی در حوزه سرمایه در گردش حل شود.

حذف امضاهای طلایی با صدور الکترونیکی کارت بازرگانی

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پنجره واحد خدمات و حذف امضاهای طلایی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه صدور کارت بازرگانی و تمام فرآیندهای مرتبط با آن اکنون بدون دخالت انسانی و به صورت هوشمند و الکترونیکی انجام می‌شود و بسیاری از مفاسد در این حوزه از جمله امضاهای طلایی از بین رفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.