اژدها وارد نشد!

برای خانه‌سازی در ایران

اژدها وارد نشد!

به روزهای پایانی سال رسیدیم اما بجز یک شرکت ترک که از قبل در ایران بوده خبری از وعده حضور شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای در پروژه نهضت ملی مسکن نیست؛ اخیرا نیز وزیر راه و شهرسازی بر فعال کردن انبوه‌سازان داخلی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مسئولان دولتی از جمله وزیر راه و شهرسازی بارها بر استفاده از توان بخش خصوصی در طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) تاکید کرده‌اند. از سوی دیگر برنامه حضور شرکتهای چینی و ترکیه‌ای در این پروژه به منظور ارتقای تکنولوژی ساخت، روی میز قرار دارد اما بجز یک شرکت ترک که از قبل در پروژه مسکن مهر شهرهای جدید پردیس و پرند فعال بود و هم‌اکنون در طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید بهارستان مشغول به کار است، ماههاست که خبری از حضور دیگر شرکتهای خارجی نیست. به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی، نگاه خود را به داخل معطوف کرده است.

دولت بر مبنای نظام فنی و اجرایی کشور در اواخر سال جاری هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را متری ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد اما برخی از انبوه سازان داخلی بر متری ۵.۵ میلیون تومان تاکید دارند. البته بعضی دیگر نیز هزینه های ساخت را بالای ۷ میلیون تومان در هر متر مربع تخمین می‌زنند. بر این اساس استفاده از شرکتهای خارجی برای کاهش قیمت مورد بررسی قرار گرفت. ارتقای فناوری ساخت، کاهش قیمت تمام شده و تهاتر نفت در شرایط تحریم از جمله اهداف دولت برای استفاده از شرکتهای خارجی بود. حدود سه ماه قبل یک عضو شورای عالی مسکن گفته بود که در مذاکره با شرکتهای خارجی به عدد کمتر از متری ۳ میلیون تومان رسیده‌ایم.

با این حال پس از آن دیگر خبری از شرکتهای خارجی به میان نیامد و به نظر می‌رسد طی پنج ماه گذشته رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده است. در جلسه‌ای هم که اوایل آذرماه بین رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ با انبوه سازان داخلی برگزار شد، قاسمی از سازندگان ایرانی خواست در بحث ورود تکنولوژی و فناوری به کشور اقدامات لازم را انجام دهند. او اواخر آبان ماه از مذاکره با شرکتهای چینی برای ورود فناوریهای نوین ساخت و ساز مسکن به کشور خبر داده بود.

روز ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ اما وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی روند تامین زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بر فعال کردن انبوه‌سازان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و بهره‌مندی از توان بخش خصوصی در تولید مسکن در تمامی استان‌های کشور تاکید کرد.

موضوع مذاکره با چینی ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن، اولین بار ۱۹ مهرماه از سوی اقبال شاکری ـ نماینده مجلس ـ مطرح شد. هرچند او بعدا اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرد و گفت «انشاءالله با توان داخلی موفق می‌شویم…» اما چند روز قبل موضوع مذاکره با چین از سوی وزارت راه و شهرسازی تایید شد.

با این حال مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله قاسمی وزیر و محمودزاده معاون او ضمن اشاره به استفاده از توان شرکتهای خارجی به منظور ارتقای تکنولوژی ساخت در ایران گفته بودند که قرار نیست خارجی‌ها مسکن بسازند بلکه فناوری وارد می‌کنند. محمودزاده در این خصوص به ایسنا گفته بود که اگر مذاکره با خارجی‌ها به نتیجه نرسد با توان بخش داخلی کارها را جلو می‌بریم.

احداث ۴ میلیون واحد مسکونی ظرف ۴ سال یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت است و قرار است از سال آینده با قدرت پیگیری شود. تا کنون بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: «انشاءالله از اوایل سال آینده یک نهضت بزرگ ساخت و ساز در کشور خواهیم داشت»؛ نهضتی که به نظر می‌رسد اتکای اصلی آن بر ۵۰۰۰ شرکت انبوه‌سازی داخلی و بیش از ۵۰۰ هزار مهندس ایرانی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.