چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کدام خوراکی‌ها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟
کدام  خوراکی‌ها  بیشترین رشد  قیمت  را  داشتند؟

افزایش 635 درصدی قیمت پنیر از سال 97 تا 1400

کدام خوراکی‌ها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

کسب و کار نیوز- قیمت پنیر با 635 درصد افزایش قیمت از سال 97 تا 1400 در صدر لیست کالاهایی قرار گرفته که بیشترین تورم را تجربه کردند. این در حالی است که نه شیر وارداتی است و نه فن آوری پیچیده ای در تولید این کالا به کار گرفته می شود. تیرآهن و لاستیک با 511 و 437 درصد افزایش قیمت در رتبه دوم و سوم کالاهای تورمی قرار گرفتند. مرغ، مسکن و پیاز نیز افزایش قیمتی معادل حداقل 393 درصد را تجربه کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بسیاری از فعالان اقتصادی قیمت گذاری دستوری را عامل این بحران عنوان می کنند. دولتها در طی سالهای اخیر سعی گردند با قیمت گذاری دستوری بازارها را کنترل کنند. این در حالی است که کنترل دستوری بازارها بر اساس تجربیات دنیا و خود کشورمان نشان می دهد بازارها به این اقدامات واکنش منفی نشان می دهند. این روش کنترلی بازارها در تمام دنیا منسوخ شده است.

مشاهدات نشان می دهد متاسفانه با توسعه فقرغذایی در کشورمان مواجه هستیم. امروز دیگر درآمد بخشی از مردم حتی کفاف خرید مواد غذایی برای بقا را نمی‌دهد. باید توجه داشته باشیم در این دوره دیگر بحث ناتوان بودن مردم برای خرید مسکن، خودرو یا حتی موارد خوراکی با کیفیت نیست بلکه مردم توان خرید حداقل‌های مواد غذایی را هم ندارند. کالاهایی مانند مسکن یا سایر ملزومات افزایش رفاه مردم سال‌ها است که قدرت خرید انبوه مردم خارج شده است. مردم در این مدت فقیرتر شده‌اند و مختصر تولید ملی هم در انحصار و در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد.

این اتفاقات و گرانی های ادامه دار در حالی رخ داده که معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه می گوید : جهت گیری اصلی دولت این است که تلاش کنیم گرانی‌ها را کم کنیم. حمید پورمحمدی اضافه کرد: سیاست گذاری اصلی دولت برای سال آینده این است که چه کار کنیم تا قیمت ها و تورم کاهش یابد. وی اظهار داشت: دولت به راحتی می تواند حقوق را بالا ببرد اما افزایش حقوقی که بخواهد با چاپ پول تأمین شود معنی آن این است که گرانی را دو برابر به مردم تحمیل می کند و در عوض، یک واحد به آنها حقوق پرداخت می کند.

اما یک کارشناس اقتصادی در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: گرانی داز مدت نرخ ارز تاثیر خود را بر روی اقتصاد کشور گذاشته است. گرانی ها نتیجه این تاثیر است. همچنین رشد نقدینگی به این تاثیرات دامن زده است. در چند سال اخیر نقدینگی فراتر از تصور رشد داشته و برنامه ای برای مهار آن وجود نداشته است. مهدی میرزایی اضافه کرد: هشدارهای زیادی در مقاطع مختلف در تمامی دولتها برای جلوگیری از رشد نقدینگی داده شده است. به دلیل نبود برنامه اقتصادی، تاثیر رشد نقدینگی بر روی بازارها به تورم منجر شد. تورمی که امروز وجود دارد نتیجه رشد نرخ ارز و گرانی ادامه دار آن از یک سو و خلق نقدینگی از سوی دیگر است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، سیاست های نادرست ارزی و نداشتن برنامه ارزی در دولتها در سالهای اخیر موجب شد تورم چندساله با روند صعودی در اقتصاد کشور جا خوش کند. نوسانات نرخ ارز و روش نادرست تخصیص ارز به کالاهای اساسی، به کاهش قدرت خرید مردم منجر شد. وی همچنین اظهار داشت: سیستم بانکی عامل اصلی خلق پول در این سالها بوده است. سیستم بانکی می بایست از روندی که در سالهای اخیر برای خلق نقدینگی در پیش گرفته فاصله بگیرد. برنامه ارزی مشخصی نیز برای مدیریت بازار ارز باید ارایه شود. بدین صورت تورم چندساله که ریشه در اقتصاد کشور دارد به مرور کمتر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.