صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / پولی که کفاف نوسازی کامیون‌ها را هم نمی‌دهد
پولی که کفاف نوسازی کامیون‌ها را هم نمی‌دهد

درباره انتقاد وزیر از بودجه ناچیز حمل‌ونقل

پولی که کفاف نوسازی کامیون‌ها را هم نمی‌دهد

درپی انتقاد وزیر راه از بودجه تعیین شده برای حمل‌ونقل که نمی‌توان با آن تحولی در این بخش ایجاد کرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که با ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مذکور حتی پنج درصد برنامه‌های حمل‌ونقل مانند نوسازی کامیونها را نمی‌توان اجرا کرد.

به گزارش کسب و کا رنیوز به نقل از ایسنا، روز گذشته رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- از بودجه ناچیز تعیین شده برای بخش حمل و نقل در سال آینده انتقاد کرد و گفت: بودجه حمل و نقل سال آینده، ۲۰ هزار میلیارد تومان است که معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است.  

وی افزود: می‌توان با این بودجه تحول ایجاد کرد و باید روش‌های دیگری جایگزین شود که علیرغم همه مسائل تلاش می‌کنیم عید نوروز خوبی با حداقل تلفات برای مسافران رقم بزنیم. برنامه‌ای برای ایجاد یک تحول بزرگ برای حمل و نقل کشور در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست که با اجرای مصوبات و عملیاتی شدن توافقنانه‌های منعقد شده با کشورهای مختلف محقق خواهد شد.

با این اوصاف یکی از برنامه‌هایی که وزیر از زمان گرفتن رای اعتماد تا کنون بر آن تاکید کرده است، نوسازی ناوگان حمل و نقل در حوزه‌های زمینی، هوایی و دریایی است و جالب‌تر اینکه بودجه اعلام شده حتی کفاف یکی از بخش‌های این یک برنامه رستم قاسمی به نام نوسازی کامیون‌های فرسوده را هم نمی‌دهد چه رسد به برنامه‌های دیگر.

چرا که بر اساس اطلاعات و آمار رسمی موجود ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده در کشور نیاز مبرم به نوسازی دارند و اگر بخواهیم این تعداد کامیون‌ را نوسازی کرد باید به ازای هر کامیون حداقل سه میلیارد تومان هزینه کرد.

احمد کریمی –دبیر انجمن کامیون‌داران- در گفت‌وگو با ایسنا درباره نوسازی کامیون‌های فرسوده آن‌ هم با کامیون‌های دست دوم اروپایی (با عمر کمتر از سه سال) گفت: به عنوان مثال واردات کامیون‌های کارکرده که حداکثر باید ۳ میلیارد تومان فروخته شود تا بیش از شش میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد یا اینکه ناوگان چینی که بیشتر از یک میلیارد تومان تمام نمی‌شود، سه میلیارد تومان به رانندگان فروخته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر قیمت گذاری درستی اتفاق بیافتد، اکثر کامیون‌داران توان نوسازی را دارند. البته دولت می‌تواند سرمایه و اعتباری را از محل صندوق توسعه ملی برای ناوگان فرسوده در نظر بگیرد و به عنوان مثال تسهیلات هشت ساله به کامیون‌داران پرداخت کند و سرمایه‌اش از طریق تفاوت مصرف سوخت ناوگان فرسوده با نو طی سه سال باز خواهد گشت.

با این حساب و کتاب و اینکه قیمت منطقی برای یک کامیون وارداتی اروپایی حدود سه میلیارد تومان است، اگر دولت بخواهد نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده فعال در بخش حمل‌ونقل را در دستور کار خود قرار دهد باید حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه کند که این عدد به نظر با توان مالی دولت همخوانی ندارد.

اما دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران معتقد است که اگر نوسازی این حجم از ناوگان فرسوده از توان دولت خارج است، می‌تواند آن را با اولویت‌بندی در قالب دو برنامه پنج ساله انجام دهد. که در این صورت این عدد به سالی حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

البته با این روش هم نمی‌توان کمتر از نیمی از کامیون‌های فرسوده تعیین شده برای یک سال را حتی با کل بودجه تعیین شده برای بخش حمل و نقل در سال آتی نوسازی کرد و اگر همه چیز خوب و طبق برنامه پیش برود و اگر همه ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده از سوی وزیر راه را هم برای این برنامه در نظر بگیریم حدود چهار درصد کامیون‌های فرسوده در سال ۱۴۰۱ نوسازی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.