به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، علیرغم اینکه مدیران پیشین دو خودروساز بزرگ قول داده بودند که اگر مصوبه افزایش قیمت محصولاتشان صادر شود، حتما افزایش تیراژ تولید خواهند داشت. آنها تاکید کرده بودند که بازار آزاد با افزایش تولید و عرضه قطعا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و برنامه رشد تولید و رشد عرضه در دستور کار قرار گرفته است.
دو خودروساز بزرگ کشور به وزیر صنعت، معدن و تجارت تعهد داده بودند که تولید و عرضه را افزایش دهند اما بررسی آمار تولید آنها به تفکیک هر ماه نشان میدهد نهتنها افزایش تولید فراز و نشیب داشته، بلکه در بهمن ماه به کمترین میزان خود طی شش ماهه دوم سال تاکنون رسیده است.
در حالی که به ترتیب در مهر ماه ۷۲ هزار و ۸۵ دستگاه، در آبان ۶۹ هزار و ۹۴۲ دستگاه (بدون احتساب تولید پارسخودرو)، در آذر ماه ۷۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه (بدون احتساب تولید پارسخودرو) و در دی ماه ۹۱ هزار و ۱۷۴ دستگاه خودرو تولید شده است، اما میزان تولید در بهمن ماه امسال از ماهای پیش از آن کمتر شده و به ۷۰ هزار دستگاه هم نرسیده است.
گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور نشان میدهد که در مجموع ۶۸ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو در بهمن ماه امسال تولید شده است. از سوی دیگر از مجموع خودروهای تولیدی بهمن و ماههای پیش از آن برای ۶۱ هزار و ۸۸۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.
ایرانخودرو ۴۸ هزار و ۵۰۲ دستگاه تولید و ۳۱ هزا و ۴۲۶ دستگاه فروخت
به تفکیک طبق آمار، ایرانخودرو از مجموع ۴۸ هزار و ۵۰۲ دستگاه خودرو تولیدی بهمن آذرماه و با تکمیل تعدادی از دناها و تارای تولیدی ماههای پیش، در مجموع برای ۳۱ هزار و ۴۲۶ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.
این گروه خودروسازی در بهمن ماه امسال، ۳۳ هزار و ۹۶۷ دستگاه محصولات خانواده پژو ۴۵۸۷ دستگاه محصولات خانواده سمند، ۳۹۰۰ دستگاه دنا، ۳۹۲۱ دستگاه رانا، ۸۹۲ دستگاه تارا، ۱۲۲۷ دستگاه هایما و هشت دستگاه وانت آریسان تولید کرده است.
آمار فروش ایرانخودرو در یازدهمین ماه از سال جاری نشان میدهد از مجموع ۳۱ هزار و ۴۲۶ دستگاه فروخته شده، ۱۹ هزار و ۶۱۴ دستگاه سهم محصولات گروه پژو، ۴۲۶۸ دستگاه متعلق به محصولات خانواده سمندها، ۴۴۲۲ دستگاه متعلق به آمار فروش دنا، ۱۲۷۴ دستگاه متعلق به رانا، ۹۹۶ دستگاه تارا و ۸۵۲ دستگاه سهم فروش هایما در این ماه است.
همانطور که در گزارشهای قبلی نیز اشاره شد، ایرانخودرو پس از گذشت هشت ماه از سال جاری که تولید وانت آریسان نداشت، از آذر ماه امسال مجدد وانت آریسان را به سبد محصولات خود برگردانده است. این خودروساز هنوز وانت آریسانی نفروخته است.
سایپا ۱۴ هزار و ۳۴۷ دستگاه تولید و ۲۵ هزار و ۴۱۴ دستگاه فروخت
در دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در مدت یک ماهه بهمن ماه ۱۴ هزار و ۳۴۷ دستگاه خودرو تولید شده و در مقابل برای ۲۵ هزار و ۴۱۴ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است که نشان میهد بخشی از تولیدات ماههای پیش این خودروساز تکمیل و در بهمن ماه عرضه و تجاریسازی کرده است.
البته لازم به ذکر است که تعداد فروشهای بیشتر خودروسازان از تولید آن ماه بدان معنا نیست که همه خودروهای تولیدی بهمن ماه قابلیت عرضه و تجاریسازی داشتهاند؛ بلکه شاید تعداد بیشتری از خودروهای تولیدی ماههای پیش تکمیل و در آمار فروش بهمن ماه ثبت شده باشد.
به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع در بهمن ماه سال جاری ۱۶۰۰ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده، اما تعداد فاکتور صادر شده برای این محصول ۳۳۳۳ دستگاه است. سایپا همچنین در بهمن ماه امسال ۴۹ دستگاه از محصولات خانواده پرایدها را در آمار فروش خود ثبت کرده است.
در یکماهه بهمن ماه ۱۴۰۰ سایپا به ترتیب ۱۱ هزار و ۴۰۹ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۳۳۸ دستگاه شاهین تولید کرده است که به ترتیب برای ۲۰ هزار و ۷۲۰ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۳۱۰ دستگاه شاهین صورت مالی ثبت شده است.
پارسخودرو ۵۲۶۲ دستگاه تولید و ۵۰۴۸ دستگاه فروخت
در گروه صنعتی پارسخودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا نیز در مجموع در بهمن ماه امسال، ۵۲۶۲ دستگاه خودرو تولید شده و برای ۵۰۴۸ دستگاه فاکتور فروش صادر شده است.
از تعداد خودروهای تولیدی پارسخودرو در بهمن ماه ۳۲۸۴ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ ثبت شده و در آمار فروش نیز تعداد ۳۰۷۰ دستگاه را ثبت کرده است.
همچنین در یازدهین ماه از سال جاری ۳۰۸ دستگاه محصولات گروه S۲۰۰ و ۱۶۷۰ دستگاه کوییک معمولی تولید شده که به نظر میرسد همه آنها را فروخته باشد؛ چرا که دقیقا برای ۳۰۸ دستگاه از محصولات خانواده S۲۰۰ و برای ۱۶۷۰ دستگاه کوییک معمولی فاکتور مالی ثبت شده است.
آمارهای تولید و فروش خودروسازان در بهمن ماه امسال نشان میدهد که بهویژه نسبت به دی ماه میزان تولید و فروش کاهش یافته است. با توجه به هشت بند دستور رئیس جمهور که بند الف آن در حوزه تولید اشاره به افزایش حداقل ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد، سوالی مطرح است که خودروسازان با توجه به تمامی نالههای ناشی از مشکلات، بهویژه در بحث تامین منابع مالی و کمبود نقدینگی و با توجه به اینکه نتوانستند قول خود برای افزایش تولید در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به شرط افزایش قیمتها را جامه عمل بپوشانند، چگونه خواهند توانست، تولید آب رفته خود را افزایشی کنند؟