صفحه اصلی / اسلایدر / شمارش معکوس حذف یارانه ثروتمندان
شمارش معکوس حذف یارانه ثروتمندان

کدام خانوارها از لیست یارانه خط می‌خورند؟

شمارش معکوس حذف یارانه ثروتمندان

کسب و کار نیوز- در حالی دولت یارانه 45 هزار تومانی را هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می کند که بسیاری از این افراد نه تنها نیازی به این مبلغ ندارند بلکه درآمد آنها مشمول مالیات است و از پرداخت آن نیز فرار می کنند. به هر ترتیب گویا زمزمه های حذف این افراد یا به اصطلاح ثروتمندان از لیست یارانه بگیران به گوش می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فعالان اقتصادی معتقدند حذف یارانه‌های پنهان و آشکار کردن آنها و پرداخت نقدی از یک طرف و آزادسازی قیمت‌ها از سوی دیگر می‌تواند با فرض ثبات سایر شرایط، آثار مثبت رفاهی بیشتری نسبت به پرداخت همان میزان یارانه از طریق کنترل قیمت داشته باشد. در همین رابطه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است، حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوار‌های یارانه بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوار‌های پر درآمد اقدام کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در مورد مسأله حذف یارانه افراد ثروتمند، گفت: سامانه‌های ما مانند پایگاه جامع رفاه ایرانیان همین الان این امکان‌ را دارد که افراد ثروتمند را شناسایی کنیم و ما دستگاه‌های مربوطه را مکلف کرده‌ایم که اطلاعات برخط از دارایی‌ افراد را بدهند اما اجرای حذف افراد ثروتمند منوط به تصویب قانون بودجه است که در مجلس در حال بررسی است. عبدالملکی افزود: ما آمادگی داریم در صورت تصویب قانون با استفاده از سامانه‌های موجود افراد ثروتمند را از یارانه حذف کنیم.

دولت‌ها برای کمک به خانوار ها در تامین هزینه‌های زندگی و معیشتی، یارانه‌ هایی را برای افراد در نظر گرفته اند که هرماه به حساب افرادی که شرایط لازم را دارند واریز می‌شود. از سال ۱۳۹۰ دولت دهم برای کمک به خانواده‌ها یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفت که پس از گذشت ۱۰ سال تاکنون این مبلغ، بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده این مبلغ  به حساب ۷۷ میلیون نفر واریز می‌شود.

یارانه معیشتی، از آبان ماه ۹۸ به دنبال افزایش قیمت بنزین دولت برای کمک به خانواده‌ها مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به حساب افراد واریز می کند که این مبلغ بسته به تعداد اعضای خانواده‌ها متغیر است. این یارانه دهم هر ماه به حساب افراد واریز خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است که با توجه به آمارها، این مبلغ به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” در رابطه با چگونگی شناسایی ثروتمندان برای حذف یارانه گفت: در رابطه با حذف یارانه ثروتمندان در سالهای اخیر بسیار صحبت شده است. اجرایی شدن این اقدام بسیار مهم و در راستای تقویت قدرت خرید اقشار آسیب پذیر است.

احسان سلطانی اضافه کرد: تحقق این امر عزم جدی تمام سازمانهای مرتبط را می طلبد. اینکه بارها در رابطه با حذف یارانه ثروتمندان صحبت شده اما نتیجه ای نداشته نشان می دهد دولتها برنامه ای برای اجرای جدی آن ندارند.

این اقتصاددان اظهار داشت: برای اجرای درست این طرح می بایست سطح رفاه خانوارهای ایرانی سنجیده شود. این اقدام درستی است که اجرای آن نیز کار سختی نیست. اطلاعات خانوارها باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرد تا در اقدامی سنجیده آن گروه از یارانه بگیران که واقعا مستحق دریافت نیستند حذف شوند. باید پس از اجرای درست این برنامه، دیگر خانوارهایی که از دریافت یارانه جا مانده اند و البته مستحق دریافت آن هستند جایگزین شوند. چراکه در آن زمان بسیاری از خانوارها به هر دلیلی از فهرست یارانه بگیران جا ماندند.

به گفته سلطانی، دولت می تواند با سنجش برخی شاخص‌ها مانند محل سکونت، حساب‌های بانکی و وضعیت صاحبخانه بودن، داشتن خودروهای لوکس، میزان حقوق دریافتی و… می توان به درستی از پس اجرای این طرح برآید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.