صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / توجه به امنیت غذایی و تبعات اقتصادی بحران روسیه و اوکراین
توجه به امنیت غذایی و تبعات اقتصادی بحران روسیه و اوکراین

سی‌ودومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

توجه به امنیت غذایی و تبعات اقتصادی بحران روسیه و اوکراین

اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در سی‌ودومین نشست خود به بررسی عملکرد اتاق تهران در سال 1400 و هفت سال گذشته پرداخته و هم‌چنین با ارزیابی و بررسی بودجه پیش‌بینی‌شده 1401، آن را به تصویب رساندند. نمایندگان بخش خصوصی هم‌چنین در مباحثی مختلف به مساله بحران پیش آمده در اوکراین و تبعات این جنگ پرداخته و توصیه‌هایی در مورد رصد دقیق بازارهای جهانی برای حفظ و تامین امنیت غذایی کشور داشتند.

نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران در حالی که آخرین نشست سال ۱۴۰۰ خود را برگزار کردند که هنوز جای خالی نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسات محسوس است و از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون، تنها چهار نماینده از سوی وزارت جهادکشاورزی به اتاق تهران معرفی شده‌اند.

در این نشست که سی‌ودومین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در دور نهم محسوب می‌شود، مسائل مختلفی مانند شاخص‌های کلان اقتصاد کشور، تبعات جنگ روسیه و اوکراین و مساله مهم امنیت غذایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هم‌چنین بودجه سال آینده اتاق تهران نیز با رأی اکثریت اعضای هیات نمایندگان به تصویب رسید.

طرح‌های مصوبی که اجرا نشد

در ابتدا محمدرضا بهزادیان به عنوان نخستین سخنران پیش از دستور این جلسه، در سخنانی یکی از معضلات دخیل در بروز وضعیت اقتصادی کشور را، توقف یا اجرای بد طرح‌های مصوب طی سال‌های اخیر عنوان کرد که به گفته وی، نتیجه آن، تقویت اقتصاد دولت‌گرا در کشور و رشد تورم و اتخاذ تصمیمات نادرست در اقتصاد بوده‌است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در همین رابطه، به مصوبه اخیر مجلس در رابطه با تعیین تکلیف ارز ترجیحی برای سال آینده و تفویض آن به دولت اشاره و بر لزوم به حذف این نرخ ارز از اقتصاد کشور، تاکید کرد. بهزادیان سپس، با یادآوری اینکه طی سال‌های اخیر برخی مصوبات و طرح‌ها از سوی دولت و مجلس به‌رغم ویژگی‌ و نقش موثر آن در حل گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی کشور، هرگز به اجرا در نیامده است، افزود: طرح پلکانی افزایش قیمت‌ها از جمله نرخ حامل‌های انرژی در مجلس هفتم به تصویب رسید اما به مرحله اجرا درنیامد و این در حالی است که طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز نیمه‌تمام رها شد و با توقف اجرای طرح تحول اقتصادی که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید نیز، انتظارات برای ورود ایران به دایره کشورهای دارای اقتصاد آزاد و پیوند با جامعه بین‌الملل به سرانجام نرسید.

بهزادیان در بخش دیگری از سخنانش، با انتقاد از عدم تعیین تکلیف ادامه حضور نمایندگان دولت در هیات نمایندگان اتاق تهران، به رغم گذشته چندین ماه از شروع به کار دولت سیزدهم و همچنین عدم معرفی نمایندگان جدید، گفت: حضور دولت در اتاق بازرگانی باید بیشتر شود. هم‌چنین حضور نمایندگان دولت در ترکیب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، وزن نظارتی بر این نهاد بخش خصوصی را تقویب می‌کند.

بیمارستان بازرگانان تجلی پایبندی به مسئولیت اجتماعی

محمد مهدی فنایی، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز در نطق پیش از دستور خود به اهمیت ایفای مسئولیت‌ اجتماعی از سوی بخش خصوصی پرداخت و گفت: مسئولیت اجتماعی حاکی‌ از آن است که وجودمان در این جهان باید وزنی داشته باشد و بتوانیم چیزی مفید و ماندگار به ارزش‌های دنیا بیفزاییم. ما باید جهان را بهتر از آنچه که تحویل گرفته‌ایم، تحویل دهیم؛ خواه با فرزندی خوب و صالح، حرفه‌ای موثر و سودبخش یا در بهترین حالت، اثرگذاری در بهبود شرایط اجتماعی و زیستی جامعه.

او در ادامه با اشاره به تفاوت‌های امور خیریه و مسئولیت اجتماعی گفت: از گذشته‌های دور تاکنون، مسئولیت‌ اجتماعی در انجام امور خیریه تعریف شده است. کار خیر یعنی عملی در راستای تامین منافع و رفع نیازهای فرد یا افرادی مشخص و قاعده کلی این است که به منظور حفظ آبروی این افراد، کار خیری که در حقشان صورت می‌گیرد، افشا نشود. اما مسئولیت اجتماعی مدل توسعه یافته و گسترده این امر است. در مسئولیت اجتماعی، طرف دریافت‌کننده خدمت، شخص خاصی نیست. فرد ایفاکننده مسئولیت ‌اجتماعی با جوامع یا گروه‌هایی روبه‌روست که نیازهای مشترک و مشخصی دارند. نکته بسیار مهم آن است که مسئولیت اجتماعی افشاپذیر است؛ به همین دلیل است که وقتی مدرسه یا بیمارستانی ساخته می‌شود، نام افراد خیر بر آن ثبت می‌شود. این اقدام نه‌تنها ریاکاری محسوب نمی‌‌‌شود که برای اشاعه و ترویج این فرهنگ زیبا، عملی بسیار شایسته و جایز است.

فنایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نتایج تحقیقات صورت گرفته، مبنی بر اینکه افراد ثروتمند به طور میانگین زندگی شادتری دارند، گفت: لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم به سطحی از ثروت و امکانات معیشتی برسند. اما نکته قابل توجه این است که از یک حدی به بعد، هر چه ثروت افزایش پیدا کند، میزان شادی افراد ثروتمند دیگر روند افزایشی نخواهد داشت، مگر در صورت عضویت یا کار داوطلبانه بدون چشم‌داشت در گروه‌های خیریه، انجمن‌های حمایتی و بنیادهای مدنی.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، احیای بیمارستان بازرگانان توسط اتاق تهران را به عنوان جلوه‌ای از پایبندی اتاق تهران به مسئولیت‌ اجتماعی دانست و گفت: این بیمارستان به نحوی توسط بخش خصوصی بازسازی و نوسازی شده تا در شمار بهترین بیمارستان‌های کشور قرار گیرد.

محمدمهدی فنایی در پایان سخنان خود به بازدید اعضای هیات نمایندگان از این بیمارستان اشاره کرد و مصادیقی از نحوه مشارکت برخی از آنان در تجهیز این مرکز درمانی را برشمرد.

مشکلات امنیت غذایی به دنبال تحولات اخیر منطقه

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق نیز در سخنانی، به موضوع امنیت غذایی کشور پس از بروز بحران و کشمکش اخیر میان روسیه و اوکراین به ویژه در زمینه تامین غلات از این دو کشور، پرداخت و گفت: طی یک سال اخیر، روسیه بر صادرات غلات خود به دیگر کشورها محدودیت و عوارض‌هایی که پیش از این سابقه نداشت، اعمال کرد و تصورها بر این بود که این محدودیت‌ها ناشی از شیوع ویروس کرونا و افزایش ذخایر داخلی این کشور است، اما خریداران غلات از روسیه امروز متوجه شدند که محدودیت‌های اعمال شده، به دلیل پیش‌بینی این کشور از بروز جنگ با اوکراین و پیامدهای پس از آن بوده است.

کاوه زرگران با اشاره به افزایش قیمت غلات در بازارهای جهانی و یادآوری اینکه طی یک سال گذشته، قیمت گندم تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده بود و به دنبال تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین، طی هفته‌های گذشته نیز این محصول با افزایش ۳۰ درصدی در قیمت‌ها مواجه شده، افزود: محصول ذرت از جمله فرآورده‌های عمده تولیدی و صادراتی کشور اوکراین است و این کشور یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان ذرت برای دیگر کشورها محسوب می‌شود. این در حالی است که طی یک هفته اخیر قیمت ذرت در بازارهای جهانی بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

او با این توضیح که ایران سالانه ۱۰ میلیون تن ذرت وارد می‌کند، نگرانی برای تامین این محصول در داخل را جدی دانست و گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در اوکراین، ما باید تا اوایل ماه جولای بتوانیم از کشورهای دیگر تا ۳٫۵ میلیون تن ذرت که مورد نیاز کشور است، تامین کنیم، بنابراین ضروری است که دولت در این زمینه تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم را هرچه سریع‌تر انجام دهد.

زرگران در خصوص خرید و تامین گندم مورد نیاز داخل نیز یادآوری کرد که این محصول را می‌توان از دیگر کشورها به غیر از روسیه و اوکراین، نیز تامین کرد و منابع دیگری نیز وجود دارد. او افزود: با این حال، اتفاقات رخ داده اخیر در منطقه و تقابل نظا‌می‌میان روسیه و اوکراین، باعث شده که گندم با قیمت بالاتر از گذشته برای خریداران از کشورهای مختلف، تامین شود و این در حالی است که تامین ذرت به مراتب برای کشور سخت‌تر از قبل شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین در رابطه با تامین روغن آفتابگردان خوراکی نیز گفت: اتفاقات اخیر مشکلاتی را برای تامین به موقع و موردنیاز روغن خوراکی کشور ایجاد کرده و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تامین این محصول در اروپا طی ماه‌های آتی به مراتب سخت و دشوار شود و افزایش قیمت برای آن قابل تصور است، بنابراین بسیاری از کشورها در حال برنامه‌ریزی برای تامین روغن پالم هستند تا در این مقطع، نیاز خود را به این صورت برطرف کنند.

به گفته زرگران، قیمت روغن پالم در بازارهای جهانی از ۱۴۰۰ دلار به بیش از ۲ هزار دلار در هر تن افزایش یافته است. وی پس از این توضیحات، افزود: دولتمردان کشور باید به طور جدی بازار غلات و روغن خوراکی را رصد کرده و تدابیری بیندیشند که طی بهار سال آینده علاوه بر تامین مایحتاج سفره مردم، نیاز کشاورزان و مرغ‌داران و دیگر تولیدکنندگان نیز دچار اخلال نشود.

اشاره‌ای به دستاوردهای اتاق تهران در سال ۱۴۰۰

در ادامه این نشست، رئیس اتاق تهران با تبریک اعیاد شعبان به همه هموطنان و عموم مردم ایران گفت: از تمام اعضای هیات نمایندگان که در طول یک سال گذشته با حضور در نشست‌ها، جلسات کمیسیون‌های تخصصی، همایش‌ها و … تلاش زیادی برای ارتقا جایگاه اتاق تهران داشتند تشکر می‌کنم. اقداماتی که مجموعه آنها باعث شد اتاق تهران به عنوان اتاق بازرگانی برتر در کشور شناخته شود.

مسعود خوانساری همچنین از دبیرکل، معاونان، مدیران و تما‌می‌پرسنل اتاق تهران نیز تقدیر و تشکر کرد و گفت: با صفا و همدلی که در اتاق بین مدیران و کارکنان وجود دارد و تلاش بی‌وقفه همه همکاران، اتاق تهران در ارزیابی صورت گرفته بین اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کل کشور، با کسب ۹۰ امتیاز رتبه اول کسب کرد و یک فاصله ۲۰ امتیازی نسبت به دیگر اتاق‌ها در این ارزیابی داشت. این موفقیت حاصل زحمات همه پرسنل و مدیران و دبیرکل اتاق است.

او هم‌چنین از تلاش و همراهی خبرنگاران و اصحاب رسانه با اتاق تهران در طول یک سال گذشته تشکر کرد و گفت: اصحاب رسانه در طول یک سال گذشته همچون سال‌های قبل ما را همراهی کردند و اخبار و برنامه‌های اتاق را به خوبی پوشش دادند و همیشه همراه ما بودند و باید از آنها به دلیل این تلاش صادقانه که در جهت آگاهی‌بخشی به جامعه اقتصادی و عموم مردم صورت می‌گیرد، تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

خوانساری افزود: اتاق تهران هم‌چنین در سال ۱۴۰۰ موفقیت‌های بسیار خوبی هم در نهادهای بین‌المللی مانند نهادهای مرتبط با سازمان ملل به دست آورد و توانست سه کرسی در این سازمان‌های مهم مرتبط با مسائل اقتصادی و تجاری به خود اختصاص دهد. علاوه بر این در بحث توسعه خدمات بیمارستان بازرگانان، مدرسه کسب‌وکار، موسسه آموزش، مرکز داوری، مرکز نوآوری و … هم خوشبختانه اقدامات اتاق با توفیق چشمگیری همراه بود که جا دارد این دستاوردها را هم به اعضای اتاق و فعالان اقتصادی تبریک بگویم.

رئیس اتاق تهران در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری ششمین دوره مراسم کارآفرینی امین‌الضرب هم اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش ششمین دوره متوالی این مراسم به خوبی برگزار شد و ۸ نفر از کارآفرینان برتر و صنعتگران پیشکسوت کشور، نشان و تندیس امین‌الضرب دریافت کردند. اهمیت نشان امین‌الضرب در این است که بخش خصوصی خود از کارآفرینان برتر کشور که تقریباً نا‌می‌از آنها برده نمی‌شود و از قضا همیشه آماج حمله‌ها و انتقادات نابجا هستند و با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند، تقدیر می‌کند. اهدای این جایزه از سوی بخش خصوصی به این نشانه است که همه ما به یاد کارآفرینان و میراث ماندگارشان هستیم و این تفکر خود امید تازه‌ای در دل و اندیشه آنها ایجاد می‌کند و تقریباً تما‌می‌افرادی که تندیس یا نشان امین‌الضرب را دریافت کرده‌اند، به این نکته اشاره داشته‌اند.

انتقاد از عدم معرفی نمایندگان دولت در اتاق

مسعود خوانساری در بخش دیگری از سخنانش از معرفی نشدن نمایندگان دولت برای حضور در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران انتقاد کرد و گفت: باعث تاسف است که بعد از گذشت ۸ ماه از شروع به کار دولت هنوز نمایندگان دولت به طور کامل به اتاق تهران معرفی نشده‌اند. طبق قانون ۲۰ نفر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق تهران را نمایندگان دولت تشکیل می‌دهند اما هنوز این نمایندگان از سوی دولت معرفی نشده‌اند. نمایندگان پیشین هم که از سوی وزرای دولت قبل معرفی شده بودند، از طرف دولت جدید نه تایید شده و نه رد شده‌اند. با این حال هم‌چنان برخی از آنان به خاطر وظیفه‌ای که بر دوششان گذاشته شده در نشست‌ها شرکت می‌کنند. تاکنون تنها چهار نماینده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اتاق معرفی شده‌اند و امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت هم هر چه زودتر نمایندگان خود را به اتاق معرفی کند تا از سال جدید جلسات با حضور همه نمایندگان بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود.

رشد قابل توجه تجارت خارجی

رئیس اتاق تهران در ادامه به بررسی مباحث اقتصادی کشور پرداخت و گفت: حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه گذشته ۹۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است. طبق این آمار هم صادرات و هم واردات در ماه‌های گذشته رشد کرده است. هم‌چنین حجم ترانزیت کالا در مسیر ایران به ۱۲ میلیون تن رسیده که نسبت به سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است. البته اگرچه این رشد قابل توجه بوده اما نسبت به جایگاه ایران و موقعیت جغرافیایی کشور ما، رقم بسیار پایینی است. باتوجه به اینکه کشور ما با ۸ کشور محصور در خشکی همسایه است، موقعیت منحصر به فردی دارد و می‌تواند‌هاب هم دریایی و هوایی منطقه باشد و هم به شاهراه شرق به غرب و جنوب به شمال تبدیل شود. با این حال متاسفانه در دهه‌های اخیر از این ظرفیت غافل بوده‌ایم و می‌بینیم مسیرهایی که برای تجارت بین‌المللی طراحی می‌شود، مانند ابتکار کمربند-جاده، اغلب ایران را دور زده می‌زنند و در کریدورهای هوایی، زمینی و حتی مسیرهای انتقال نفت و گاز هم کشور ما را نمی‌بینند. ایران موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد و این فرصت، علاوه بر موقعیت مهم استراتژیک و سوق‌الجیشی، می‌تواند برای کشور درآمدهای ارزی بسیار زیادی داشته باشد.

تورم هم‌چنان تهدید نخست اقتصاد کشور

خوانساری در ادامه به آخرین گزارش تورم در کشور هم اشاره کرد و گفت: تورم منتهی به بهمن ۱۴۰۰ با یک درصد کاهش به ۴۱٫۴ درصد رسیده است، اگر چه خوشبختانه نرخ تورم سالانه روند کاهشی خودش را در چند ماه گذشته حفظ کرده اما هم‌چنان بسیار بالا و هنوز بیشتر از ۴۰ درصد است. البته به دلیل سیاست‌های انبساط پولی در دیگر کشورها به دلیل کاهش آثار همه‌گیری کرونا، تورم در دیگر کشورها هم در ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده است. تا جایی که برابر گزارش رویترز تورم سالانه منتهی به ژانویه ۲۰۲۲ در آمریکا در مقایسه با دوره مشابه ۷٫۵ درصد رشد داشته است و برای هشتمین ماه متوالی تورم آمریکا به ۵ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو روبه‌رو باشیم که اگر این اتفاق بیفتد، روی اقتصاد جهان نیز اثر می‌گذارد.

او در ادامه به تورم ترکیه هم اشاره کرد و گفت: تورم ترکیه هم با رسیدن به نرخ ۵۴٫۴ درصد به یک رکورد رسیده و بالاترین نرخ خود در ۲۰ سال گذشته را ثبت کرده است. همچنین طبق ارزیابی‌های اولیه اداره آمار اروپا قیمت انرژی نسبت به ژانویه سال گذشته ۲۸٫۶ درصد افزایش داشته که عددی بی‌سابقه است و شاخص تورم در حوزه یورو را به رکورد جدیدی رسانده است. قیمت کالاها و خدمات در این ماه در اتحادیه اروپا افزایش ۵٫۱ درصدی داشته که این بالاترین شاخص تورم از سال ۱۳۹۹ یعنی از زمان تغییر سیاست اقتصادی اروپا به یورو بوده است.

تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین

مسعود خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اثرات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و گفت: در کنار این تحولات که به آنها اشاره کردم، هفته گذشته شاهد بروز درگیری و جنگ بین روسیه و اوکراین بودیم که اثرات بسیار زیادی در اقتصاد جهان داشته و خواهد داشت. هنوز اثر همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهان تمام نشده، جنگ روسیه و اوکراین شرایط اقتصادی دنیا را با بحرانی تازه مواجه کرده است. تاکنون قیمت نفت، گاز، انرژی، فلزات، گندم، ذرت، روغن آفتابگردان و هزینه‌های حمل‌و‌نقل و بیمه نوسان کرده و افزایش یافته است.

او گفت: صادرات کالایی (بدون نفت خام) ایران به کشور روسیه در ۱۱ ماهه گذشته ۵۳۹ میلیون دلار و صادرات به اوکراین ۶۷ میلیون دلار بوده است. در مقابل واردات ما از روسیه یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار و از اوکراین حدود ۱۱۲ میلیون دلار طی همین بازه زمانی بوده است. به طور طبیعی باتوجه به تحولات اخیر و محدودیت‌هایی که بر اثر جنگ برای تجارت با این دو کشور به وجود می‌آید، باید به فکر جایگزینی برای واردات و صادرات از این دو کشور باشیم.

خوانساری ادامه داد: این دو کشور حدود ۲۹ درصد از صادرات گندم، ۱۹ درصد از صادرات ذرت و ۸۰ درصد صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده‌اند. کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) معتقدند شرایط حاضر باعث ایجاد ناامنی در بازار جهانی غذا به خصوص در خاورمیانه خواهد شد زیرا کشورهای خاورمیانه ۷۰ درصد نیاز غلات خود را از روسیه و اوکراین تامین می‌کنند و با طولانی شدن جنگ این اثرات بسیار بیشتر و جدی‌تر خواهد شد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به این که میزان صادرات کل روسیه ۴۲۵ میلیارد دلار است که حدود ۲۷۵ میلیارد دلار آن به صادرات نفت و گاز اختصاص دارد، گفت: به طور طبیعی جنگ کنونی هم روی اقتصاد روسیه اثر می‌گذارد و هم اقتصاد جهانی را متاثر خواهد کرد؛ تا جایی که اثرات شدید آن را روی قیمت جهانی نفت، بنزین و گاز را هم اکنون می‌بینیم و قیمت نفت تا این لحظه به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

مسعود خوانساری افزود: ادامه جنگ روسیه و اوکراین برای اقتصاد جهانی بسیار خطرناک است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این بحران حل شود، البته در این بین ما با خبرهای خوبی که از وین می‌رسد روبه‌رو هستیم؛ اگر توافق بین‌المللی در خصوص برجام نهایی شود و به سرانجام برسد، با توجه به تور‌می‌که در ترکیه به وجود آمده و بالا رفتن قیمت نفت می‌توانیم از این موقعیت به خوبی بهره برده و تنگناهایی که در سال‌های گذشته وجود داشته را کاهش دهیم.

رئیس اتاق تهران در پایان سخنانش گفت گفت: امیدوارم سال آینده، سال بهتری از امسال باشد و شرایط اقتصادی کشور و رفاه مردم بهبود پیدا کند.

تایید عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ و تصویب بودجه ۱۴۰۱

در ادامه این نشست، دبیرکل اتاق تهران در توضیحاتی، گزارش عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی و پیشنهاد بودجه ۱۴۰۱ اتاق تهران را ارائه کرد. بهمن عشقی با این توضیح که در واپسین سال قرن ۱۴ خورشیدی، اتاق تهران آماده تبدیل شدن به اتاقی مدرن در قرن ۱۵ است، افزود: هیات نمایندگان و هیات رئیسه دوره هشتم و نهم اتاق تهران در حالی مسئولیت نهاد نمایندگی بخش‌ خصوصی در پایتخت را برعهده گرفتند که طی سال ۱۳۹۳، تعداد اعضا اتاق تهران ۱۴ هزار و ۶۵ عضو حقیقی و حقوقی بود و امروز و در پایان سال ۱۴۰۰ این تعداد به بیش از ۲۷ هزار عضو رسیده است.

وی همچنین، با ارائه توضیحاتی، توسعه ساختار سازمانی اتاق تهران طی دو دوره اخیر و افزایش کارآمدی و بهره‌وری این اتاق را تشریح کرد و در ادامه، عملکرد میزان تحقق درآمدها و هزینه‌های بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ اتاق تهران و پیشنهاد بودجه سال آینده را با اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در میان گذاشت.

در ادامه، پس از ارائه این گزارش، برخی از اعضای هیات نمایندگان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد این گزارش پرداختند و سپس بودجه اتاق تهران در سال ۱۴۰۱ که پیش از این برای بررسی، ارزیابی و اظهارنظر در اختیار هیات نمایندگان قرار گرفته و جلساتی برای رفع اشکالات آن برگزار شده بود، به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

رونمایی از وب‌سایت جدید اتاق تهران

در ادامه سی‌و‌یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، از وب‌سایت جدید اتاق تهران رونمایی شد. در همین رابطه، علی احمدی، مدیر فناوری اطلاعات اتاق تهران طی توضیحاتی به دلایل به‌روزرسانی وب‌سایت اتاق تهران با توجه به نیاز اعضا و فعالان اقتصادی، اشاره کرد و با یادآوری اینکه در میان تما‌می‌اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، وب‌سایت اتاق تهران در جایگاه اول رتبه‌بندی الکسا قرار دارد، تصریح کرد که طی چند سال اخیر، بیش از ۳۴ هزار عنوان خبر و گزارش از جلسات و فعالیت‌های اتاق تهران و نیز موضوعات اقتصادی، روی وب‌سایت اتاق تهران بارگذاری و به مرجع معتبری نزد صاحبان کسب‌و‌کار تبدیل شده است.

به گفته مدیر فناوری اطلاعات اتاق تهران وب‌سایت جدید اتاق تهران با همان نشانی قبل www.tccim.ir و با طراحی جدید با همکاری روابط عمو‌می‌اتاق تهران، به گونه‌ای طراحی شده که با انواع ابزار متصل به اینترنت به‌ویژه گوشی تلفن همراه سازگار است و همه خدمات اتاق تهران در آن قابل دسترسی است.

مشاهده کلیپ رونمایی از سایت اتاق تهران

ب تو ای دوست

در ادامه این جلسه، نوبت به معرفی کمپین «ب تو ای دوست» رسید که به ابتکار اتاق بازرگانی تهران اجرایی شده و قرار است فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه‌های بخش‌خصوصی با جایگزینی پیام‌های شادباش نوروزی دیجیتال به جای کارت‌های چاپی، علاوه بر اعلام پیام کاهش استفاده از کاغذ و قطع درختان و تاکید بر اینکه حفظ محیط‌زیست برای فعالان اقتصادی جزو اولویت‌هاست، با خرید و ارسال کارت‌های دیجیتالی برای تبریک نوروز، در حمایت مالی از گروه‌های کم‌توان مشارکت کنند.

در این بخش، غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی اتاق تهران، گزارشی از برنامه‌های اتاق تهران در این حوزه ارائه کرد. او با بیان اینکه «ترویج، پایش و ارزیابی و جذب مشارکت‌ها» از جمله ماموریت‌های اتاق تهران در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی است، ادامه داد: در همین راستا، بنیاد نیکوکاری بازرگانان برای تلاش در جهت هم‌افزایی، مشارکت و کمک به ساماندهی مجامع و تشکل‌های اقتصادی، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق در امور خیر در سراسر کشور و همچنین در جهت ایفای مسئولیت‌پذیری اجتماعی تاسیس شده است.

ملکی با بیان اینکه حاکمیت، سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مدنی،‌ ذینفعان و مخاطبان برنامه‌های مسئولیت اجتماعی اتاق تهران هستند، به برنامه‌های کوتاه‌مدت و نیز برنامه‌های سال ۱۴۰۱ این واحد از قبیل «تمرکز بر مسایل آموزش، مهارت‌آموزی و کارآفرینی اجتماعی»، «تمرکز بر برگزاری کمپین‌های جلب حمایت» و «تمرکز بر منطقه ۱۲ و محله هرندی» اشاره کرد.

پس از آن، محمدحسین رضایی، رئیس هیات مدیره بنیاد نیکوکاری بازرگانان، با معرفی کمپی «ب تو ای دوست» خواستار حمایت فعالان بخش خصوصی از این حرکت شد. او توضیح داد که کارت‌های شادباش نوروز ۱۴۰۱ که منقوش به نقاشی‌های افراد دارای معلولیت است، در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد که به صورت دیجیتال به دوستان و آشنایان، مشتریان و شرکای تجاری و به طور کل مخاطبان خود و میلیون‌ها ایرانی در داخل و خارج از کشور ارسال کنند. در عین حال، کمک‌های جمع‌آوری شده در قالب کارت‌های رفاه در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد.

فعالان اقتصادی و اعضای اتاق تهران می‌توانند با ورود به پلتفرم «ب تو ای دوست» کارت‌های تبریک دیجیتالی مدنظر خود را سفارش دهند.

معرفی سالنامه بازارهای ایران

رونمایی و معرفی سالنامه بازارها و کسب‌و‌کارهای ایران که با هدف پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی سال آینده و بر مبنای مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی سال ۱۴۰۱ بر اساس سناریوهای محتمل از جمله توافق در مذاکرات به نگارش درآمده، موضوع دیگری بود که در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در سال جاری به آن پرداخته شد.

علی مروی، رئیس اندیشکده کسب‌و‌کار در پژوهشکده سیاستگذاری شریف در توضیحاتی تصریح کرد که این سالنامه به بنگاه‌ها و کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا درک درستی از مواجهه با رویدادها و تحولات سال آینده داشته باشند.

وی با این توضیح که این سالنامه طی همکاری اندیشکده کسب‌و‌کار شریف و اتاق تهران تدوین و هم اکنون در اختیار شرکت‌ها و علاقمندان قرار دارد، یادآور شد که شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی در این سالنامه، به طور فصلی مورد بازبینی متخصصان اقتصادی قرار می‌گیرد تا تصویر واقعی از آنچه که پیش روی کسب‌و‌کارها است، به نمایش درآید.

پس از ارائه این گزارش، محمود نجفی‌عرب، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته، مطالعاتی با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف صورت گرفته، در مورد بازخوردها و میزان اثرگذاری آنها در دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی پرسید. مروی نیز توضیح داد که این گزارش‌ها هم به دولت و مجلس ارائه شده اما باید پذیرفت که اصلاحات سیاستی، امری زمان‌بر بوده و البته نیازمند دولتی است که هم مسایل را به خوبی درک کرده و توانایی حل آن را داشته باشد.اما در عین حال به رغم زمان‌بر بودن این اصلاحات باید تلاش کنیم که کسب‌وکارها برای رویارویی با مسایل موجود توانمند شوند.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالیات در ایران ذیل عنوان درآمدهای جاری دولت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.