صفحه اصلی / اسلایدر / بدعهدی در حق ۴۹ میلیون سهامدار عدالت
بدعهدی در حق ۴۹ میلیون سهامدار عدالت

۸ شرکت بزرگ در واریز سود سهام عدالت کارشکنی می کنند

بدعهدی در حق ۴۹ میلیون سهامدار عدالت

کسب و کار نیوز- در حالی قرار است سود سهام عدالت برای هفته سوم اسفند ماه واریز شود که برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند. براساس گزارش های منتشر شده قرار است‌ ۲۹ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت پرداخت شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم وعده دولت برای پرداخت سود سهام عدالت در هفته آخر اسفند، ۸ شرکت بزرگ هنوز سود را به‌حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. شرکت مخابرات ایران (این شرکت دومین سال پیاپی است که همچنان سود سهامداران سهام عدالت را واریز نکرده است)، گروه مپنا و صنایع سیمان دشتستان تا به حال کل سود خود را واریز نکرده‌اند و شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندر‌عباس، فولادخوزستان و پالایش نفت تبریز نیز بخشی از سود را همچنان در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار نداده‌اند.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی، با بیان اینکه سود سهام عدالت در حال وصول از شرکت‌های سرمایه‌پذیر است، گفت: این سود احتمالا هفته سوم اسفند واریز می‌شود. همچنان در حال پیگیری وصول سود سهام هستیم، برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود عملکرد خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری واریز کرده‌اند و هنوز بعضی از شرکت‌ها مانده‌اند و ما در حال پیگیری هستیم.

براساس اخبار منتشر شده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با پرداخت بیش از ۶.۵ هزار میلیارد تومان سود دارندگان سهام عدالت از فهرست شرکت‌های بد حساب خارج شده اما همچنان، مخابرات ایران، گروه مپنا و صنایع سیمان دشستان، هیچ مبلغی را برای سود سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند. همچنین شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت پالایش نفت بندرعباس، فولاد خوزستان و پالایش نفت تبریز تنها بخشی از سود سهام خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده‌اند و این کوتاهی چالشی برای واریز سود سهامداران عدالت در یک مرحله تا پایان سال را ایجاد خواهد نمود.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس در این رابطه گفته است نیازی نیست سرمایه‌داران عدالت کاری انجام دهند هر کسی در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، یا کسانی که قبلا در سامانه سازمان خصوصی‌سازی شماره شبا اعلام کرده بودند، سود آنها واریز می‌شود. خدابخش افزود: امیدواریم همان گونه که شرکت‌ها قول داده‌اند تا آخر هفته جاری سود سهام عدالت را واریز کنند تا بعد از تجمیع به صورت یکجا به حساب ۴۹ میلیون سهامدار عدالت واریز شود.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: عملکرد سازمان ها در رابطه با واریز و پرداخت سود سهام عدالت مورد ابهام است. موضوع پرداخت نشدن سود به صورت کامل، هنوز حل نشده است و همچنان ابهاماتی درباره واریز باقیمانده سود سهام عدالت وجود دارد. دولت برای شفاف سازی حقوق سهامداران عدالت باید راهکارهایی را ارایه کند. در غیر این صورت می توان ضرر و زیان زیادی را برای سهامداران که تعداد آنها کم هم نیست لحاظ کرد.

محسن اختیاری اضافه کرد: ۴۹ میلیون سهامدار در انتظار پرداخت سود خود هستند. این در حالی است که این سود باید سال گذشته پرداخت می شد. چرا شرکتهای بزرگ می توانند از وظیفه ای که بر دوش شان است سرباز بزنند. سازمان بورس باید در این باره پاسخ دهد. برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران خرد، مشکل باید پیگیری شود.

شرکت مخابرات به عنوان یکی از بزرگترین شرکت هایی که باید سود سهام مردم را واریز کند در این رابطه تاخیر داشته است. مشخص نیست چرا با این شرکت که درآمدهای بالایی نیز دارد برخورد نمی شود. شرکت مخابرات در صورت عدم پرداخت حق سهام عدالت می بایست به صروت شفاف برای سهامداران توضیح داشته باشد. باید جرایم سنگین برای شرکتهایی که از واریز سود سهام سرباز می زنند تعیین شود.

همچنین مطالعه کنید:

بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید ضرورت دارد/خیز تعاونی‌ها برای توسعه اشتغال دانش بنیان

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،‌ با نامگذاری سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.