صفحه اصلی / اجتماعی / حوادث و انتظامی / ۴۹۰ فوتی در تصادفات امسال تهران/ توقیف موقت ۱۷ هزار موتورسیکلت
۴۹۰ فوتی در تصادفات امسال تهران/ توقیف موقت ۱۷ هزار موتورسیکلت

رییس پلیس راهور پایتخت اعلام کرد

۴۹۰ فوتی در تصادفات امسال تهران/ توقیف موقت ۱۷ هزار موتورسیکلت

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مرگ ۴۹۰ تن در حوادث رانندگی ۱۱ ماهه شهر تهران خبر داد و گفت که تصادفات منجر به فوت در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهشی شش درصدی داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود که در مقر مرکزی پلیس راهور برگزار شد، گفت: اعیاد شعبانیه را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم رضایت خلق و خالق را در انجام کارهایمان کسب کنیم.

وی به آمار تصادفات رانندگی در شهرتهران اشاره کرد و گفت: برای چهارمین سال متوالی آمار جانباختگان حوادث ترافیکی در تهران طی ۱۱ ماه کاهشی شد و این یک رکورد قابل توجه در کاهش آمار جانباختگان طی چهارسال پیاپی محسوب می‌شود.

حمیدی ادامه داد: برابر آمارهای پزشکی قانونی در ۱۱ ماهه سال گذشته ۵۲۰ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و این آمار در ۱۱ ماهه امسال به ۴۹۰ تن رسید.

وی درباره آمار تفکیکی جانباختگان گفت: ۱۹۴ نفر از جانباختگان معادل ۴۰ درصد را عابران پیاده، ۲۱۳ نفر شامل ۴۴ درصد را موتورسواران و ۸۲ نفر شامل ۱۷ درصد را نیز راننده یا سرنشینان خودروها شامل می‌شوند.

وی افزود: در مقایسه با سال قبل آمار مرگ موتورسواران و عابران پیاده به ترتیب دو و یک درصد کاهش داشته است.

حمیدی درباره تعداد مصدومان و تصادفات رانندگی نیز گفت: متاسفانه مجروحین تصادفات ۱۲ درصد و تصادفات خسارتی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه درباره دلایل کاهش آمار جانباختگان به خصوص کاهش سهم عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران اظهار کرد:‌ بخشی از کاهش این آمار به خصوص در مورد عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران ناشی از اقداماتی است که از سوی پلیس راهور و با مشارکت دیگر دستگاه‌ها در شهر تهران انجام گرفته است. اجرای طرح‌هایی مانند موتوریار و همچنین تأمین روشنایی در معابر، جداسازی و ایمن‌سازی معابر و… از جمله این موارد است.

افزایش ۱۵ درصدی تردد موتورسیکلت‌ها

حمیدی اضافه کرد: ‌باید توجه داشته باشیم که در دوران شیوع کرونا میزان استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته که این موضوع به دلایلی نظیر رعایت فاصله‌گذاری، ‌سرعت بیشتر و همچنین موارد مرتبط با معیشت بوده است.

وی به تشریح برخی از مهمترین اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری پرداخت و گفت: آمارهایی که عرض می‌کنم آمارهایی است که مربوط به ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه بوده و آمارهای اسفندماه هنوز به طور کامل جمع‌بندی و اعلام نشده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که امسال از سوی پلیس انجام شد اجرای طرح «موتوریار» بود. طرحی که جایگزین طرح‌های قبلی در ساماندهی تخلفات موتورسیکلت‌سواران شده و نتایج بسیار خوبی هم در برداشت. بر این اساس از ابتدای امسال تا سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار موتورسیکلت سوار تحت آموزش قرار گرفته و در مجموع نیز با اقداماتی که انجام شده بالغ بر ۱۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به جای آنکه توقیف طولانی مدت شده و به پارکینگ بروند به طور موقت متوقف شده و راکبان آن‌ها تحت آموزش قرار گرفته‌اند، طرحی که نتایج آمارهای ما با توجه به افزایش میزان تردد موتورسیکلت نشان از اثربخشی اجرای آن است.

وی یکی دیگر از طرح‌های پلیس را اجرای طرح برخورد با تخلفات حادثه‌ساز وسایل سبک و سنگین نقلیه اعلام کرد و گفت:‌ مأموران پلیس به صورت محسوس و نامحسوس با انواع تخلفات رانندگی و به خصوص تخلفات رانندگی حادثه‌ساز برخورد کرد. در این میان طرح تشدید برخورد مربوط به کامیون‌ها اجرا شده و تأثیرات زیادی در کاهش تخلفات و حوادث مربوط به این وسایل را شاهد بودیم. آشکارسازی کامیون‌ها، الزام به نصب پلاک سوم، نصب برچسب و… از جمله این موارد بوده است. در مورد میکسرها نیز ما شاهد آن بودیم که در گذشته چه خساراتی در پی تصادفات این وسایل وارد شده بود که ما تردد آن‌ها را نظام مند کردیم و مجوزهای لازم برای تردد روزانه آن‌ها را نیز صادر کردیم. موضوعی که در کیفیت ساخت و ساز نیز بسیار موثر است.

حمیدی به اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه از دوردور تا رفتارهای پرخطر ترافیکی نیز اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه نیز تیم‌های نامحسوس و محسوس ما در طول شبانه‌روز و به خصوص در ساعات شب و خلوتی معابر مستقر شده و با این تخلفات برخورد کردند.

آموزش ۴۰۰۰ راننده دارای سرعت غیرمجاز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به تشکیل قرارگاه مدیریت سرعت گفت:‌ تشکیل این قرارگاه یکی دیگر از اقدامات شاخص پلیس راهور تهران بزرگ در سال جاری بود که با محوریت معاونت عملیات به اجرا درآمد. ما در این قرارگاه با استفاده از امکانات و زیرساخت‌هایی که داشتیم خودروهایی که دارای تخلف سرعت سرسام‌آور و بسیار بالاتر از حد مجاز بودند را به وسیله دوربین‌ها و امکانات مکانیزه شناسایی کرده و از طریق ارسال پیامک این افراد را به پلیس راهنمایی ورانندگی احضار کردیم. این افراد که تعدادشان ۳۹۵۰ نفر بود تحت آموزش قرار گرفته و تعهد دادند که دیگر مرتکب چنین تخلفاتی نشوند. همان طور که می دانید این تخلفات هم جان راننده و سرنشنیان همان خودرو را به خطر می‌اندازد و هم ایمنی دیگر کاربران ترافیک را با مخاطره روبرو می‌کند.

وی افزود: البته باید بگویم که همچنان و در برخی از موارد ما شاهد ارتکاب برخی از تخلفات از سوی رانندگان هستیم. بسیاری از معابر ما به این شبکه متصل نبوده یا دوربین‌های نظارتی در آن کامل نبوده و یا دچار نقص است. ما در این زمینه از شهرداری درخواست کردیم تا طرح جامع هوشمندسازی را با سرعت بیشتری پیگیری کنند و امیدواریم بتوانیم در آینده به اجرای استقرار فیزیکی بتوانیم به صورت آنلاین و در تمام ساعات شبانه‌روز با تخلفات و رفتارهای ترافیکی نظارت داشته و با آن برخورد کنیم.

اجرای خطوط ویژه موتورسیکلت در تهران

حمیدی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در تهران انجام شد اصلاحات هندسی معابر بود، گفت:‌ در این زمینه هم کارهای بزرگی انجام شد. برای اولین بار ما خطوط ویژه موتورسیکلت را اجرا کردیم که یک نمونه آن در تونل امیرکبیر بود. این تونل با حجم بالای تردد موتورسیکلت مواجه بوده و ایمنی آن نیز مناسب نبود و ما با اقداماتی که انجام دادیم یک مسیر مناسب برای تردد موتورسیکلت‌ها ایجاد کردیم.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه مگر تردد موتورسیکلت در تونل‌های شهری ممنوع نیست که حالا خط ویژه برای آن ایجاد کرده‌ایم، گفت: ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های شهری با توجه به نوع تونل وجود دارد. به عنوان مثال تونل توحید سالانه ۱۰ تا ۱۵ کشته مربوط به موتورسیکلت را به خود اختصاص داده چرا که فضای آن برای تردد موتورسیکلت مناسب نیست اما تونل امیرکبیر وضعیت مناسبی دارد در آن میزان آلودگی به اندازه دیگر تونل‌ها نیست.این تونل در گذشته به نقطه بسیار پرخطر برای موتورسوران تبدیل شده بود و ما شاهد تصادفات مرگبار نیز بودیم اما با اقداماتی که انجام شد دیگر این مسیر ایمن سازی شده است. هدف ما نیز افزایش ایمنی تردد و در مرحله اول کاهش تصادفات فوتی و پس از آن کاهش تصادفات جرحی و کاهش تصادفات خسارتی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: رویکرد پلیس راهور در شهرداری تهران این است که ما بتوانیم با اصلاح زیرساخت‌ها وضعیت را بهبود ببخشیم. البته که هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم و همچنان برخی از معابر و حتی بزرگراه‌ها مانند بزرگراه بسیج مشکلاتی دارند که باید اصلاح شود. لازم است شبکه رمپ‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌ها و… در بزرگراه‌ها تکمیل و اصلاح شوند.

حمیدی با بیان اینکه در حال حاضر شهر تهران بیش از ۱۳ میلیون جمعیت ثابت و شناور داشته و ۸.۵ میلیون دستگاه انواع وسیله نقلیه از جمله خودرو و موتورسیکلت در معابر آن تردد می‌کنند، گفت: در این شرایط با اقداماتی که انجام گرفته ما شاهد مدیریت ترافیک هستیم اما تأکید می‌کنم که لازم است حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند. این هم به نفع آلودگی هوا و هم به نفع کاهش ترافیک است که البته این موضوع باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پلیس راهور به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه نقش خود را ایفا کند، گفت:‌ البته ما توفیقات خوبی کسب کرده‌ایم اما لازم است تمام دستگاه‌ها در این خصوص با ما مشارکت کنند.

توقیف موقت ۱۷ هزار موتورسیکلت در طرح انضباط بخشی به موتورسیکلت‌سواران

حمیدی یکی دیگر از طرح‌های پلیس راهور را که اخیرا به اجرا درآمده طرح «برخورد با تخلفات و انضباط بخشی موتورسیکلت‌سواران» اعلام کرد و گفت:‌ این طرح در واقع فاز دوم طرح موتوریار است و در اجرای آن نیز موتورسیکلت به پارکینگ منتقل نمی‌شود. نهایتا ۱۲ ساعت توقیف خواهد شد. البته برخی از موتورسیکلت‌ها ممکن است دو تا سه ساعت، پنج ساعت و یا در بازه زمانی تا سقف ۱۲ ساعت متوقف شوند. در این مدت یکسری آموزش‌ها به راکب موتورسیکلت داده خواهد شد و باید مدارک موتورسیکلت نیز حتما مشاهده شود. در این طرح که در ۱۰۰ نقطه از شهر تهران به اجرا درآمده روزانه با بیش از ۱۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت مختلف برخورد شده است. در مجموع نیز آمار ما توقیف ساعت حدود ۱۷ هزار موتورسیکلت و آموزش به راکبان آن‌ها است.

به گفته حمیدی در اجرای این طرح کمترین تنش میان مأموران و راکبان موتورسیکلت را شاهد بودیم و البته در جریان اجرای آن با مواردی مانند شناسایی موتورهای مسروقه و دستگیری سارق موتورسیکلت نیز مواجه بودیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه این طرح تا پایان سال جاری با قوت اجرا خواهد شد، گفت:‌در سال آینده نیز تا هر زمانی که مردم بخواهند و مطالبه داشته باشند و وضعیت انضباط بخشی موتورسیکلت سواران به حد مطلوب نرسد این طرح اجرا خواهد شد. افرادی هم که مانع از اجرای چنین طرح‌هایی می‌شوند باید بدانند که هم دست در تخلف این موتورسیکلت‌سواران بوده و رفتارشان به ضرر جامعه خواهد بود.  

حمیدی در پاسخ به پرسشی درباره فرسودگی خودروها نیز گفت:‌حدود ۵۰ درصد خودروهای ما فرسودگی دارند. البته تاکسی در تمام دنیا به آن معنای رایج جزو ناوگان حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود. تاکسی یک وسیله لوکس برای حمل و نقل است و معمولا خودروهای مناسبی نیز برای آن انتخاب می‌شود نه اینکه پراید و پژو را به عنوان تاکسی انتخاب کنیم اما حالا در کشور ما از مدت‌ها قبل چنین کاری را انجام دادند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.