صفحه اصلی / اسلایدر / انتظار کاهش قیمت ها در بازار اجاره
انتظار کاهش قیمت ها در بازار اجاره

روند افزایش قیمت ها در بازار اجاره متوقف شده است؟

انتظار کاهش قیمت ها در بازار اجاره

کسب و کار نیوز- برخی آمارها از بازار مسکن نشان می دهد اخبار مثبت مخابره شده از وین تاثیر خوبی در این بازار داشته است. با ثبات نرخ ها که نتیجه تاثیرگذاری تقویت حصول نتیجه در مذاکرات است، بازار اجاره نیز کاهشی شده است. اما از سوی دیگر با نگاهی به آگهی ها در فضای مجازی متوجه می شویم هنوز در بازار مسکن نابسامانی قیمتها وجود دارد. قیمت گذاری در این فضا برای رهن و اجاره از هیچ قانونی پیروی نمی کند و همچنان قیمت های ارایه شده از سوی مالکان هیچ گونه همخوانی با جیب مستاجران ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین زمینه، مصطفی قلی خسروی درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار اجاره در ماه پایانی سال گفت: اکنون فصل بازار اجاره نیست و طبیعی است این موقع از سال قیمت‌ها جهش ناگهانی نداشته باشد. اما منهای این فرمول قدیمی اکنون بازار اجاره به ثبات رسیده است و گزارش‌هایی از بنگاه‌های ملکی داشتیم که پیشنهاد اضافه شدن ۵۰۰ هزار تومان به نرخ ماهیانه اجاره هم حتی خریدار نداشته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: اکنون در بازار خرید و فروش ملک نیز خانه با قیمت‌های چهار ماه پیش خرید و فروش می‌شود و به دلیل افزایش انتظارات از کاهش قیمت ها، کسی حاضر به خرید خانه با نرخ‌های بیشتر نیست. اما یک مشاور املاک در همین زمینه می گوید: بازار اجاره در روزهای پایانی سال معمولا با قیمت‌های سال آینده بسته می‌شود و تمایل صاحبخانه‌ها به تمدید قراردادها با قیمت‌های سال بعد است، اما پیشنهادات اجاره ملک اکنون با احتیاط بیشتری از سوی صاحبخانه‌ها داده می‌شود و خبری از افزایش قیمت‌های اجاره در بازار نیست.

واسطه ملکی دیگری در منطقه ۲ پایتخت در محله ستارخان ضمن اعلام اینکه به دلیل گرانی قیمت‌های اجاره در تابستان امسال، بسیاری از مستاجران این منطقه کوچ کردند، گفت: برای مستاجران باقی مانده که از پس تورم اجاره تاکنون برآمده اند، بازار اکنون در شرایط منطقی‌تری نسبت به نرخ‌های تابستان است و همزمان قدرت چانه زنی و تمایل به قبول تخفیف از سوی صاحبخانه‌ها بیشتر است.

فرصت سوزی در بازار مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

نشانه هایی که در بازار مسکن وجود دارد حاکی از این است که روند کاهشی در قیمتها وجود ندارد. اخباری که در رابطه با کاهش قیمت مسکن و یا ثبات آن به گوش می رسد تنها در گفتار صدق می کند که یک تعداد آرزومند آن را مطرح می کنند. نه آمار و نه شواهد نشانی از کاهش قیمتها ندارد. حتی آمار بانک مرکزی نیز حمایت از رشد قیمتها داشته است. در تازه ترین آمار بانک مرکزی نرخ اجاره بها رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. دلیل اینکه در بهمن ماه مقداری آن هم به اندازه دهم درصد نرخ ها کاهشی به نظر می رسد این است توان مالی مردم کاهش داشته است.

البته اخبار مذاکرات می تواند موجب کاهش التهابات رایج در تمامی بخش های اقتصادی اعم از اقتصاد مسکن شود. اما این درست نیست که تنها اثر این اخبار را در اقتصاد مسکن ببینیم. اقتصاد مسکن جدای از دیگر بخش های اقتصادی نیست و این اظهار نظر اشتباه است که بگوییم اقتصاد مسکن به تنهایی کاهشی شده است. اما نکته نگران کننده اخبار رفت و برگشت و خوب و بد از وین است. مردم به عنوان خریدار و مستاجر همچنان انتظار می کشند. این در حالی است که آمارها در ۲۶ سال گذشته و در دوره های ۵ ساله نشان می دهد در جایی که ملک به هر دلیلی ۲۰۰ تا ۲۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است بالاترین میزان کاهش بین ۱۱ تا ۲۰ درصد بوده است. یعنی در ازای هر ۲۰۰ درصد افزایش ۱۵ درصد کاهش اتفاق افتاده است.

بنابراین با استناد به آمار نمی توان مردم را منتظر نگاه داشت. این اتفاق موجب می شود مردم به فصلی از خرید هجوم بیاورند و تقاضای کاذب ایجاد شود. با این اتفاق دست مصرف کننده واقعی باز هم خالی باقی می ماند. این ارزانی که نوید آن را می دهند موجب می شود فرصت واقعی که امروز برای خرید مسکن وجود دارد برای مردم و مصرف کننده واقعی از بین برود. قیمت املاک زمانی با انتشار اخبار سیاسی، ازجمله مذاکرات کاهش پیدا می‎کند که این اخبار بر روند دیگر بازارها، به‌ویژه قیمت دلار، قیمت طلا و خودرو اثر بگذارد. مگر اینکه با مذاکرات و رفع تحریم‌ها تولید ثروت داشته باشیم و سطح درآمد مردم افزایش پیدا کند. در این شرایط دیگر بازار راکد نیست. یعنی خرید و فروش خانه رونق دارد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.