صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / ظرفیت صادرات فرآورده فراهم است/ هنوز خبری از بنزین نوروزی نیست
ظرفیت صادرات فرآورده فراهم است/ هنوز خبری از بنزین نوروزی نیست

معاون وزیر نفت:

ظرفیت صادرات فرآورده فراهم است/ هنوز خبری از بنزین نوروزی نیست

معاون وزیر نفت گفت: با توجه به اینکه روند افزایش قیمت را داریم بهتر است بر ذخیره سازی داخلی تمرکز کنیم و صادرات را به آینده موکول کنیم.

به گزارش کسب و کا رنیوز به نقل از  خبرنگار مهر، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در حاشیه آئین انعقاد تفاهم‌نامه خط لوله پارس گفت: حمل و نقل از طریق خط لوله یک نهم هزینه حمل و نقل جاده‌ای است. بحث زیست محیطی و قاچاق هم مطرح است. بحث بهینه سازی مصرف سوخت هم با طرح الگوی حمل بهینه می‌توان پیاده سازی کرد.

وی با اشاره به ظرفیت صادرات فراورده‌های نفتی افزود: در این زمینه ما پتانسیل بسیار خوبی داریم، کما اینکه اخیراً که وزیر انرژی و آب تاجیکستان آمد و اعلام نیاز کرد. افغانستان و پاکستان هم که ظرفیت خوبی است و از اهمیت جهت ضروری است تا ما ظرفیت انتقال فرآورده را به مرزهای کشور منتقل کنیم. بحث پدافند غیرعامل هم بسیار مهم است. در حال حاضر عمده مصرف ما در جنوب کشور است و عمده مصرف در تهران و شمال کشور. بنابراین باید تنوع سازی سطح دسترسی ایجاد شود.

سالاری تصریح کرد: عملاً اگر اینجا بعداً ظرفیت پالایشگاهی هم ایجاد شود هم می‌تواند فارس را پوشش دهد و هم با این خطوط مسیر تأمین سایر نقاط را ایجاد کند.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه پیش بینی ذخیره سازی سوخت در کشور را داریم، افزود: البته تا الآن درگیر تأمین سوخت زمستانی بودیم که و بعد از این جلسه برای تأمین سوخت و ذخیره سازی عیدانه داریم. یک بخشی از ناترازی را همیشه سال‌های گذشته داشتیم که از پتروشیمی‌ها تأمین می‌کردیم ولی مشکل حمل را داشتیم. همانطور که استحضار دارید سال‌های گذشته بحث سوآپ فرآورده را هم داشتیم. امسال هم در شمال به صورت محدود این اتفاق افتاد و نهایتاً توانستیم با جایگزینی فرآورده تأمین کنیم. در حوزه گازوئیل ما بحثی را نداشتیم.

وی در رابطه با ظرفیت صادرات سوخت به اروپا گفت: برای این کار طبیعتاً لازم است زیرساخت آن فراهم شود. تاکنون تمرکز ما بر تأمین سوخت داخل بوده است ولی ظرفیت‌هایی وجود دارد. در همین دو هفته سه کشتی صادرات نفت گاز داشتیم. با توجه به اینکه روند افزایش قیمت را داریم بهتر است که بر ذخیره سازی داخلی تمرکز کنیم و صادرات را به آینده موکول کنیم.

سالاری با بیان اینکه باید صادرات را به آینده موکول کنیم، بیان کرد: البته بخشی از تعهدات گذشته نیز در حال انجام است. بخشی از تعهدات را با مجوزی که گرفتیم با خریدار تعیین تکلیف کردیم و اکنون بخش دریایی حل و فصل شده و در بخش خشکی نیز در حال تحویل محموله‌ها هستیم.

وی درباره تخصیص بنزین نوروزی اظهار داشت: هنوز در این خصوص بحثی نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.