صفحه اصلی / اسلایدر / ۵۸ درصد کارخانه‌های در تملک بانک‌ها غیرفعال شدند/رد پای بانک‌ها در تعطیلی کارخانجات
۵۸ درصد کارخانه‌های در تملک بانک‌ها غیرفعال شدند/رد پای بانک‌ها در تعطیلی کارخانجات

۵۸ درصد کارخانه‌های در تملک بانک‌ها غیرفعال شدند/رد پای بانک‌ها در تعطیلی کارخانجات

کسب و کار نیوز- بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر از 1839 واحد تولیدی در تملک بانک‌ها، 58 درصد از این واحدها تعطیل و غیرفعال هستند. گرچه دلیل تعطیلی همه این واحدها بانک‌ها نیستند و ممکن است افراد متقلب نیز وام‌های دریافتی را صرف امور غیرتولیدی کنند و واحد تولیدی را به تعطیلی بکشانند اما کارشناسان می‌گویند به فرض هم که بانک عامل تعطیلی واحد تملک شده باشد، به جز نامه وزیر اقتصاد و توصیه‌ها و اظهارنظرهای مسئولان دولتی، قانون ویژه‌ای نداریم که این بانک‌ها را از تعطیلی واحدهای تحت‌تملک باز دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این اتفاق در حالی رخ داده است که رئیس جمهور بارها تاکید کرده هیچ بانکی در کشور حق تعطیل کردن واحد های تولیدی را ندارد. رئیسی خاطرنشان کرد: تعطیلی چنین واحد‌های تولیدی انسان را رنج می دهد چرا که متاسفانه این ثروت معطل مانده است. تملک واحدهای تولیدی در سطح کشور، قصه پرغصه ای است که آثار و تبعات اجتماعی زیان باری را به دنبال دارد و یک طرف این داستان، بانک ها قرار دارند که تا دریافت آخرین ریال از مطالبات خود با سودهای آنچنانی کوتاه نمی آیند. حتی به شرط تعطیلی واحد تولیدی و بیکاری کارگران، آن هم در شرایط سخت اقتصادی کنونی.

متاسفانه جانشینی بانک ها بر واحدهای تولیدی معضلات زیادی را برای خود واحدهای تولیدی و هم بانک ها ایجاد کرده است. متاسفانه شاهد هستیم وقتی یک واحد تولیدی با چالش در پرداخت بدهی خود مواجه می شود بانک ها سریعا به سمت تملک آن واحد حرکت می کنند که به معنی تعطیل شدن آن واحد به مدت طولانی و خسارت های بی شمار به اقتصاد کشور است.

بررسی آمار واحد‌های به تملک بانک‌های دولتی درآمده نشان می‌دهد نتیجه اعطای تسهیلات تکلیفی و استمهال آن‌ها بدون اطمینان از احیای این واحد‌ها اوضاع را بدتر کرده است. به‌نحوی که وزیر کشور اعلام کرده بانک کشاورزی ۶۰۰ واحد را به تملک خود درآورده و ۵۱ واحد تعطیل شده است و بانک ملی هم که اختیار ۳۳۸ واحد را در دست گرفته، هم‌اکنون ۲۵۵ واحد آن عملاً تعطیل شده است. بانک ملت که کلیددار ۲۴۹ واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی است، ۲۱۵واحد آن اصلاً کار نمی‌کند، بانک سپه هم با تعطیل‌شدن ۱۱۹ واحد تولیدی مواجه شده و بانک صادرات نیز ۲۱ بنگاه در اختیارش فعال است و ۱۳۰ واحد تعطیل شده است. همچنین از ۱۳۳ واحد در تملک بانک تجارت تنها هشت واحد آن کار می‌کند و خط تولید ۱۱۳ واحد متوقف شده است.

در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: مشکلات اقتصادی موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است. اقتصاد بر پایه تولید است. اگر تولید خسارت ببیند دیگر نمی توان بر رشد اقتصاد کشور امید بست.

حسین طاهری اضافه کرد: حمایت های لازم و ضروری از واحدهای تولیدی و کارخانجات صورت نمی گیرد. دولتها باید برنامه ریزی برای حل مشکلات عدیده ای که تولید با آن روبروست، داشته باشند. در چند سال اخیر تلاش چندانی برای احیای تولید دیده نشده است. بانکها نیز به جای اینکه در کنار تولید بایستند در مقابل آن ایستاده اند. سودهای آنچنانی که برای تسهیلات تولید دریافت می کنند کمر تولیدکننده را خم کرده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: تملک واحدهای تولیدی در کشور ما چالش اصلی تولید است. بانکها نباید این همه اختیار برای برخورد با واحدهای تولیدی داشته باشند. کم کاری دیگر دستگاههای مرتبط با این امر موجب شده بانکها از موقعیت پیش آمده حداکثر استفاده را بکنند. در چند سال اخیر هر روز بر آمار واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شده توسط بانکها افزوده شده است. اما راهکاری برای مقابله با حرکات خودسرانه بانکها تدوین نشده است.

طاهری اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کارخانجات تولیدی به دلیل برخی از مسائل و مشکلات اقتصادی با چالش های زیادی مواجه هستند و این امر نارضایتی تولیدکنندگان را در پی داشته است.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش واحدهای تولیدی مشکل‌دار در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.