صفحه اصلی / سرخط خبرها / خسارت وارده صنایع به محیط زیست محاسبه و مطالبه می‌شود
خسارت وارده صنایع به محیط زیست محاسبه و مطالبه می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

خسارت وارده صنایع به محیط زیست محاسبه و مطالبه می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سه ردپای زیست محیطی قابل توجه در دنیا گفت: خسارتی که صنایع آلاینده به محیط زیست وارد می‌کنند، توسط سازمان محاسبه و مطالبه خواهد شد.

به گزارش  کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا علی سلاجقه در همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت محیط زیست برای ثروت آفرینی خاطرنشان کرد: کشورهای صنعتی دنیا امروزه متوجه شده‌اند که برای ثروتمندشدن، نیازمند توجه به محیط زیست هستند. کشوری مانند چین که در سال‌های اخیر استانداردهای زیست محیطی را نادیده می‌گرفت، در اجلاس گلاسگو موضوعی مانند تمدن اکولوژیک را مطرح می‌کند. مردم ما به علت فرهنگ غنی، در آموزه‌های زیست‌محیطی قوی هستند اما این ارزش‌ها باید در عملکرد نیز متبلور شود.

وی با اشاره به استانداردهای زیست‌محیطی صنایع گفت: صنایع باید سه ردپا را رعایت کنند. اولین ردپا مربوط به آب است . وضعیت آب خوب نیست و علیرغم اوضاع نابسامان اصلی‌ترین کالای حیات، در مصرف آب نیز مراعات نمی‌شود. در صنعت نیز باید قیمت تمام شده کالاها بر مبنای قیمت آب مصرف شده باشد. قیمت آب نیز در مناطق مختلف متفاوت است و به اقتضای قیمت آب برای کالای مشابه قیمتی متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

سلاجقه افزود: دومین مورد، ردپای کربن است که صنایع مکلف به رعایت آن هستند. دنیای امروز در حال حرکت به سمت کربن صفر است. طبق قانونی که توسط اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ به بعد اجرا می‌شود، فعالیت واحدهای صنعتی با با ردپای کربن غیراستاندارد ممنوع است. در کنار تعهد به استانداردهای بین المللی لازم است که ما به استانداردهای  داخلی نیز توجه کنیم همچنین استفاده از بازار صنایع آلاینده و اجرای طرح‌های تشویقی و تنبیهی نیز در دستور کار ما قرار دارد.

اعتبار طرح‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی نباید تامین شود

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن محیط زیست پس از استفاده نادرست در سال‌های گذشته اظهار کرد: سومین ردپا ردپای اکولوژیک است. کره زمین تحمل خود را از دست داده است و ظرفیت و توان استفاده نابخردانه را ندارد. ارزیابی توان اکوسیستم در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست و ارزشیابی منابع مورد توجه قرار گرفته است. ما بر این موضوع تاکید داریم که طرح‌های فاقد ارزیابی نباید تامین اعتبار شوند. خسارت‌هایی که این طرح‌ها به محیط زیست وارد می‌کنند توسط محیط زیست محاسبه و مطالبه می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: یکی از نکات قابل تحسین این است که برخی صنایع خود برای کاهش تاثیرات منفی روی محیط زیست پیشقدم شده‌اند. برخی معادن قبل از سازمان احساس مسئولیت کرده و متوجه شده‌اند که اگر در تولید آلاینده‌ها کاهش داشته باشند، ضریب اقتصادی بالاتری خواهند داشت و در پی آن افزایش درامد نیز مشاهده خواهد شد.

سلاجقه تاکید کرد: امکان ندارد که واحدی استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کند و از نظر همه ضرایب وضعیت مناسب‌تری نداشته باشد. اجرای این استانداردها حتی بر آرامش کادری که در واحد صنعتی فعالیت می‌کنند نیز موثر خواهد بود. لذا اگر یک واحد صنعتی استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کند منتی بر سر مردم یا سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای بازاریابی محیط زیست اظهارکرد: با این طرح‌های تشویقی ما سعی کردیم تا علاوه بر معرفی واحدهای سازگار با محیط زیست، واحدهای آلاینده را هم مشخص کنیم و برای جلوگیری از تداوم آلایندگی آن‌ها برای محیط زیست گامی برداریم. مردم نیز در این زمینه با ما همکاری می‌کنند چراکه مدیریت محیط زیست مردم‌پایه است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نشست کنیا گفت: در آخرین نشست که در کشور کنیا برگزار شد، ایران به عنوان نایب رییس ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد انتخاب و ۱۳ قطعنامه تصویب شد. یکی از این قطعنامه‌ها که موسوم به قطعنامه پلاستیک است به جایگزینی پلاستیک با دیگر محصولات زیستی اشاره می‌کند که به‌شدت مهم و قابل توجه است.

سلاجقه در پایان ضمن تاکید بر همه ابعاد آلودگی محیط زیست اظهارکرد: وقتی از آلودگی سخن به میان می‌آید، صرفا آلاینده‌های جوی نیستند که مد نظر ما هستند. آلودگی صوتی، آلودگی خاک و آب نیز در کنار دیگر جنبه‌های آلودگی اهمیت دارند. بخش معدن یکی از آلاینده ترین بخش‌هاست که در مواردی اصلا استانداردهای محیط زیست را رعایت نمی‌کند. در سفری که به نطنز مشاهده کردم که معادن آنجا محیط زیست منطقه را دستخوش تخریب و تغییر کرده‌اند. در کنار این موارد، برخی جاده‌سازی‌ها محیط زیست جانوری و گیاهی  همچنین انسانی را به خطر می‌اندازد. ما تلاش می‌کنیم تا با اصلاح ماده ۲۲ مکرر اجازه تغییر محیط زیست را ندهیم.

درهمایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز از هشت واحد به عنوان صنعت و خدمات برگزیده سبز ملی و ۶۷ واحد دیگر به عنوان صنعت و خدمات سبز تقدیر شد

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.