صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / همه چیز به نفع نفت ایران است
همه چیز به نفع نفت ایران است

در شرایط ناشی از تحولات روسیه و اوکراین

همه چیز به نفع نفت ایران است

نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است باتوجه به التهاب موجود در بازار نفت به دلیل کاهش عرضه و تاثیر حمله روسیه به اوکراین و در پی آن افزایش قیمت‌ها، اوضاع همه جانبه برای ورود ایران به این بازار مثبت است و پیش‌بینی شرایطی مطلوب برای ایران در بازار نفت وجود دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز  محمد خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت ایران در بازار نفت، اظهار کرد: افزایش قیمت نفت ناشی از تحولات روسیه و اوکراین است؛ جو روانی که ایجاد شده، تحریم های مختلفی را بر ضد روسیه اعمال کرده است، با این حال آنطور که گفته شده این تحریم‌ها شامل نفت و گاز نمی‌شود، اما تحریم‌های مالی و مختلفی را اعمال می‌کنند، از جمله سیستم‌های بانکی و تراکنش‌ها که در حال بسته شدن است.

وی افزود: اگر سیستم‌های بانکی روسیه بسته شود، صادرات انرژی نیز برای این کشور با مشکل مواجه خواهد شد، همانطور که این مشکل برای ایران ایجاد شد و یک مدت نفت را صادر می کردیم اما پول فروش نفت به کشور باز نمی‌گشت، این مساله می‌تواند برای روسیه نیز چالش‌هایی را ایجاد کند.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه این تحریم‌ها روی امنیت انرژی به ویژه نفت و گاز تاثیرات منفی خواهد داشت، اظهار کرد: در شرایط فعلی بازار نگران است که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ عرضه نفت روسیه نیز کم نیست و عدد قابل توجهی را دربرمی‌گیرد چراکه روسیه صادرکننده بزرگی در حوزه انرژی است، گاز این کشور ۴۰ درصد اروپا را تامین می‌کند و صادرات نفت بالایی نیز دارد.

خطیبی با بیان اینکه این کشور هشت میلیون بشکه نفت و فراورده صادر می‌کند، گفت: این رقم بزرگی است و در بازار تاثیر زیادی می‌گذارد، اگر حتی بخشی از این صادرات انجام نشود، بازار در این شرایط دچار تاثیرات بالایی می‌شود؛ در حال حاضر عرضه دچار مشکل است و عرضه‌کنندگان با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستند، لذا در این شرایط ایجاد تغییر در بازار می‌تواند التهاب بازار را بیشتر کند.

به گفته وی، در شرایط فعلی تعیین جایگزین در بازار نفت کاری دشواری است و در مجموع موجب شده تا شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم، طبیعتا اگر در این شرایط عرضه دچار مشکل شود، تمایل برای خرید نفت ایران بیشتر می‌شود، علی رغم اینکه تحریم‌ها نیز برداشته نشود، در این شرایط تمایل برای خرید نفت ایران افزایش می‌یابد.

او با تاکید بر اینکه این عامل باعث می‌شود تا طرف‌های سیاسی نسبت به برجام تصمیمات جهت داری را اخذ کنند، گفت: هرچه ایران بتواند نفت بیشتری صادر کند و با قیمت‌های بالاتری آن را به فروش برساند، منفعت بیشتری را بدست می‌آورد؛ این مساله نه تنها به نفع ما بلکه به نفع تمام کشورهای صادرکننده خواهد بود، چراکه درآمد بیشتری را بدست می آورند.

خطیبی اظهار کرد: اینکه این درآمد چگونه هزینه شود، جزو بحث‌های داخلی است اما در مجموع اوضاع کلی بازار انرژی به نفع ایران است، نه تنها ایران بلکه برای همه صادرکنندگان نفت و گاز افزایش قیمت می‌تواند مثبت باشد، چراکه درآمد بیشتری حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مبالغ حاصل از فروش نفت در هزینه‌های جاری لحاظ شود به اقتصاد ما کمک نخواهد شد اما اگر این افزایش درآمد در پروژه‌ها، صندوق ذخیره تخصیص یابد، نه تنها شاهد بازگشت پول و سود آن خواهیم بود بلکه بسیاری از پروژه‌های معطل مانده کشور نیز به سرانجام می‌رسد، گفت: در این شرایط می‌توانیم شاهد آثار مثبت نفت بالای ۱۰۰ دلار بر اقتصاد کشور باشیم.

به گفته نماینده سابق ایران در اوپک در مجموع باید گفت درصورت تخصیص پول فروش نفت به پروژه‌ها، اتفاقات خوبی خواهد افتاد؛ بنابراین رویکرد ما به درآمدهای بیشتر نفت می تواند در رشد و توسعه کشور کمک‌رسان باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.