صفحه اصلی / اسلایدر / حذف آجیل از سفره نوروز
حذف آجیل از سفره نوروز

قیمت پسته به کیلویی نیم میلیون تومان هم رسید

حذف آجیل از سفره نوروز

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد به دلیل گرانی آجیل و خشکبار و کاهش توان خرید آن‌ها، مردم مجبور به حذف آجیل از سفره نوروز شوند. گرانی در بازارها غیرقابل کنترل شده و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، قیمت یک قلم از آجیل سفره عید به کیلویی نیم میلیون تومان هم رسیده است. پسته به عنوان یکی از اصلی ترین اقلام سفره عید چند سالی است که کمتر مورد استفاده و خرید مردم قرار گرفته است. به دلیل کاهش تولید ناشی از خشکسالی، تخمه ژاپنی نیز بیش از ١٠٠ درصد رشد قیمت داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، گزارش های میدانی از سطح شهر و آجیل فروشی ها نشان از افزایش بی سابقه قیمت این کالا دارد. فعالان بازار آجیل و خشکبار معتقدند در سال جاری مشکلات بسیاری بر تولید آجیل وجود داشته است. خشکسالی و بی آبی، افزایش هزینه های کشاورزی و گرانی بذر توانسته بر قیمت تمام شده آجیل تاثیر شدیدی داشته باشد. میزان فروش بازار آجیل، خشکبار و شیرینی، به صورت سالانه به دلیل افزایش قیمت این اقلام، کاهش می‌یابد و تقریبا از سفره مصرف مردم در حال خارج شدن است.

هر کیلوگرم پسته کله قوچی توچین ۳۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم پسته اکبری اعلا ۳۷۰ هزار تومان، هر کیلوگرم گردوی پوست کنده ۲۸۰ هزار تومان، هر کیلوگرم بادام هندی بسته به کیفیت از ۳۸۰ تا ۴۵۰ هزارتومان، هر کیلوگرم مغز بادام ایرانی از ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم تخمه سیاه ۸۰ هزار تومان قیمت دارد.

به گفته فعالان و تجار ایرانی، از زمانی که نرخ ارز در کشور به طور جهشی بالا رفت تجار کشورهای پاکستان، افغانستان وعراق با حضور در مزارع و خرید سردرختی ها به صورت نقدی، محصولات کشور را در لحظه از کشاورز می خرند و بدون نگرانی به کانتینر بار می زنند. بهترین محصولات را با خود می برند تنها به این دلیل که نرخ ارز بالاست و برای کشاورز صرف می کند. این زمین، آب، هوا و موقعیت کشور باید اول برای ایرانیان استفاده شود و مازاد آن صادر گردد در حالیکه نظارتی وجود ندارد، تاجر خارجی باید تحت نظارت از کشاورز خرید کند.

در همین زمینه رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: خشکسالی در سال جاری موجب کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید خشکبار شد. مشکلات دیگری نیز در این بین وجود داشت و مسیر تولید آجیل را با ناهمواری هایی روبرو ساخت.

مصطفی احمدی اضافه کرد: کشاورزان با کمبود آب و نبود آب دست و پنجه نرم کردند. اما با تمامی توان برای تولید انواع آجیل و خشکبار به کار گرفته شد. به گفته این فعال صنفی، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تقاضا برای این اقلام را افزایش می دهد بناراین برنامه ریزی مدونی برای تامین نیاز در دستور کار قرار گرفته است. البته در برخی از محصولات مانند بادام هندی با اینکه نیاز داریم، اجازه ثبت سفارش داده نمی شود. در حالیکه بسیار راحت و ساده از مبادی غیرقانونی به میزان زیاد وارد بازار می شود. البته محصولاتی مانند تخمه کدو از چین، ذرت از آمریکای جنوبی و کانادا وارد می کنیم.

احمدی اظهار داشت: در حال حاضر علی رغم اینکه می دانیم کشوری کم آب هستیم و در آینده مشکلات زیادی در این خصوص برای ما اتفاق خواهد افتاد هیچ برنامه مدون و پی گیری در این خصوص از سوی هیچ سازمان، وزارت خانه و ارگانی ارایه نشده است. این نیاز هر ساله موجب نگرانی تمامی فعالان حوزه خشکبار و آجیل و بیشتر در نواحی رفسنجان، سبزوار، کرمان، دامغان و یزد رخ می دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران گفت: سال هاست پیشرفت تکنولوژی در کشاورزی موجب شده از آب کمتری استفاده شود؛ اما فعلا برنامه جامعی برای این معضل نداریم. با توجه به ذات و جنس خشکبار، اگر در سال بارندگی به میزان کافی وجود نداشته باشد، همان محصولات در همان شهرها کمیاب و گران می شود و علت اصلی گرانی می گردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.