صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / قبوض جدید برق صادر شد
قبوض جدید برق صادر شد

قبوض جدید برق صادر شد

معاون هماهنگی توزیع توانیر از صدور قبوض جدید برق که محاسبات آن براساس مصوبه هیئت دولت انجام شده است خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، غلامعلی رخشانی مهر اعلام کرد: صدور قبوض جدید برق با شمایل جدید از اول بهمن ماه آغاز شده است.

به گفته وی براساس مصوبه دولت مصارف تا سقف الگوی مصرف با تعرفه یارانه ای محاسبه می شود که نسبت به گذشته هیچ تغییری نداشته است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطرنشان کرد: پنجم دی ماه هیئت وزیران با استناد به حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجرای آن از اول بهمن را به وزارت نیرو ابلاغ کرد.

رخشانی مهر افزود: طبق این مصوبه، مشترکانی که مصرف برقشان زیر الگوهای تعیین شده باشد ، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه ای استفاده می کنند؛ اما مشترکانی که مصرف برقشان بیشتر از الگو باشد به صورت پلکانی و در سطوح الگو تا ۱.۵، ۱.۵ تا ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه کمتری دریافت کرده و باید قیمت مازاد بر مصرف الگو را با تعرفه های جدید پرداخت کنند.

طبق اعلام توانیر، در حال حاضر بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیش از ۷۵ درصد مشترکان خانگی برق تا سقف الگو، مابقی مصرف کنندگان بالاتر از سقف الگو از انرژی برق استفاده می برند. تعداد بسیار معدودی از این مشترکان با بی توجهی به میزان استفاده خود از انرژی حیاتی برق، بیش از ۲ تا چندین برابر بالاتر از الگوهای تعیین شده، برق مصرف می کنند.

البته در این مصوبه با تغییرات انجام شده در نظام تعرفه گذاری برق نسبت به تشویق مشترکان کم مصرف نیز اقدام شده است، به طوری که اگر مشترکان در ۴ ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه خود قرار داده و نسبت به دوره مشابه سال قبل مصرف کمتری داشته باشند ، از پاداش مدیریت مصرف بهره مند می شوند.

بر اساس این گزارش، چنانچه مصرف برق مشترکی در ماه های گرم سال آینده کمتر از الگو بوده و نسبت به سال جاری برق کمتری مصرف کرده باشد ، از پاداش کم مصرفی برابر نرخ هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت صرفه جویی بهره مند خواهد شد، و در صورتی که این کاهش مصرف در ایام پیک مصرف برق کشور باشد این پاداش به ۲ برابر افزایش می یابد و حتی امکان رایگان شدن قبض برق مصرفی این مشترک وجود دارد.

این گزارش می افزاید، تمامی مشترکان برق می توانند با پیش بینی و انتخاب پله مصرف خود در اپلیکیشن برق من و سامانه برق ایران کمتر از مصرف سال گذشته، تخفیفی معادل ۵ درصد کل مبلغ صورتحساب خود را دریافت کنند.
الگوی مصرف در ماه های غیر گرم سال برای کل کشور ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه بوده و در فصل گرم برابر ۳۰۰ کیلووات ساعت در مناطق عادی و برای مناطق گرمسیر با توجه به میزان دمای هوا و پایداری گرما و میزان رطوبت تا چندین برابر مناطق عادی تعیین شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.