صفحه اصلی / حقوق قضایی / پرونده‌های معطل‌مانده و معوق از گلوگاه‌های احتمالی بروز فساد و نارضایتی مردم است
پرونده‌های معطل‌مانده و معوق از گلوگاه‌های احتمالی بروز فساد و نارضایتی مردم است

رئیس کل دادگستری استان تهران:

پرونده‌های معطل‌مانده و معوق از گلوگاه‌های احتمالی بروز فساد و نارضایتی مردم است

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر مقدم بودن اقدامات صیانتی و پیشگیرانه در حوزه حفاظت و نظارت گفت: کسانی که به اعتماد مردم آسیب می‌زنند و از موقعیت و اعتمادی که به آن‌ها شده سواستفاده می‌کنند، باید با آن‌ها به شدیدترین شکل ممکن برخورد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، به نقل از ارتباطات و رسانه دادگستری کل استان تهران، آیین تودیع و معارفه معاون قضایی و مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، علی صالحی دادستان تهران و سایر مسئولان دستگاه قضایی استان تهران در سالن اجتماعات مجتمع قضایی امام خمینی(ره) برگزار شد.
القاصی در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، شهدای عرصه عدالت و امنیت، شهدای مدافع حرم، امام راحل(ره) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهادت امام موسی ابن جعفر علیه السلام را تسلیت گفت و اظهار کرد: امروز همه ما امانت‌دار این عزیزان در مسئولیت‌های مختلف و در بخش‌های گوناگون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم.
*استان تهران بزرگ‌ترین واحد قضایی در کشور است
نماینده عالی دستگاه قضایی در استان تهران با بیان اینکه دادگستری استان تهران با دارا بودن قریب به ۱۲۰ واحد قضایی، بزرگ‌ترین مجموعه قضایی در کشور است، عنوان کرد: دستگاه قضایی استان تهران با دارا بودن بیش از ۱۱ هزار نفر کادر قضایی و اداری و صلاحیت‌های قضایی انحصاری از جمله در سطح ملی، محلی و بین‌المللی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه تهران، به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، ام‌القرای جهان اسلام و محل تصمیم‌گیری در خصوص تمام اجزا و ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، اظهار کرد: موضوعات مهم و خاص امنیتی کشور و تصمیم‌گیری در خصوص مسائل و مفاسد کلان اقتصادی، حوزه‌های خاص امنیتی، جریانات سیاسی کشور و فعالیت‌ها  رسانه‌ای، فضای مجازی و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوعات مهمی است که مرکزیت رسیدگی به آنها در استان تهران است.
*حدود۲۵ درصد پرونده‌های قضایی کل کشور مربوط به استان تهران است 
القاصی عنوان کرد: از نظر کمی، در حال حاضر و بر اساس آمار ارائه شده، قریب به یک چهارم و حدود ۲۵ درصد از کل پرونده‌های قضایی که در سراسر کشور مطرح است، در دادگستری کل استان تهران مورد رسیدگی قرار می گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران اذعان کرد: از منظر کیفی شاهد این هستیم که مهم‌ترین و حساس‌ترین پرونده‌های دستگاه قضایی در حوزه‌های مختلف نیز در مجموعه دستگاه قضایی استان تهران تشکیل و رسیدگی می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت خاص مجموعه قضایی استان تهران در مقایسه با سایر استان‌ها اظهار کرد: اجلاد برخی از پرونده‌های قضایی در استان تهران به بیش از ۵۰۰ جلد می‌رسد و بعضا پرونده‌هایی در استان تهران تشکیل می‌شود که شخصیت مرتکبین آن‌ها منحصر به‌فرد است و در بسیاری از فرایندهای قضایی که موضوع ایجاد ضرر به بیت‌المال مطرح است و یا در بسیاری از پرونده‌های کثیرالشاکی و کثیرالخواهان، موضوع با «صاحبان قدرت» و «نفوذ» ارتباط پیدا می‌کند که عمده این موارد در  تهران مورد رسیدگی قرار می گیرد.
*تشکیلات قضایی استان تهران را نمی‌توان با سایر استان‌ها مقایسه و برای آن برنامه‌ریزی کرد 
القاصی تصریح کرد: تشکیلات قضایی استانی هم‌چون تهران با توجه به موارد ذکر شده، از نظر مدیریتی، نیروی انسانی، پشتیبانی و از جهات مختلف، متفاوت خواهد بود و به‌همین میزان که فعالیت‌های قضایی در استان تهران دارای پیچیدگی‌ها و گستردگی‌های خاص خود از نظر کمی و کیفی است، به‌همین میزان نیز تشکیلات قضایی استان تهران را از منظر ابعاد مدیریتی و حفاظتی، نمی‌توان با دادگستری سایر استان‌ها مقایسه کرد و یا مانند سایر استان‌ها برای آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد.

*نوع و جنس آسیب‌ها و تهدیداتی که در مسیر فعالیت دادگستری استان تهران وجود دارد، متمایز است 
رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ارتباط مستقیم آسیب‌ها و تهدیدات‌ موجود در مجموعه دادگستری استان تهران با فعالیت‌های کلان و ملی این مجموعه عنوان کرد: باید توجه داشت نوع و جنس آسیب‌ها و تهدیداتی که در مسیر فعالیت دادگستری استان تهران وجود دارد، متمایز و متفاوت با سایر استان‌ها است.
وی اداره مجموعه دادگستری استان تهران بر اساس اهداف عالیه دستگاه قضایی را در گروء تدابیر و برنامه‌ریزی نظام‌مند و برخورداری از توان نظارتی و حفاظتی بسیار بالا دانست و اظهار کرد: قطعا به هر اندازه که سیستم حفاظتی دادگستری کل استان تهران از اشراف و اطلاعات کامل و جامعی برخوردار باشد، کم‌ترین آسیب و چالش را در اداره مجموعه خواهیم داشت.
القاصی با تاکید بر نگاه ویژه به حوزه حفاظت و نظارت مجموعه دادگستری کل استان تهران اذعان کرد: با توجه به تکثر و تعدد حوزه‌ها و مجتمع‌های قضایی در استان تهران، هر یک از این مجتمع‌های قضایی از نظر عِده و عُده در سطح یک ‌استان ارباب رجوع و مراجعه‌کننده دارد؛ بنابراین کنترل این مجموعه از حیث رفت و آمدها و مراودات در درون سیستم و ارتباط آن با بیرون از مجموعه حتما نیازمند «برنامه‌ریزی»‌ و «پشتیبانی قوی» در بخش‌های مختلف خواهد بود.
*آسیب‌ها، تهدیدات و چالش‌های موجود در حوزه قضایی تهران با روحیه جهادی قابل رفع خواهد بود 
رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به تعدد آسیب‌ها، تهدیدات و چالش‌های موجود در حوزه قضایی تهران عنوان کرد: این آسیب‌ها و تهدیدات با اراده و عزم جدی، برنامه‌ریزی و روحیه جهادی، وقت‌گذاری و تلاش همه جانبه همکاران قابل رفع خواهد بود.
وی «اطاله دادرسی» را یکی از آسیب‌های اصلی موجود در دادگستری استان تهران دانست و گفت: در حال حاضر به‌لحاظ انباشت بسیاری از پرونده‌های قضایی در ادوار گذشته، آمار موجودی خیلی از شعب قضایی در شهر تهران و یا شهرستان‌ها بعضا به دو هزار پرونده و یا ۱۸۰۰ پرونده رسیده و مشاهده می شود که سن تشکیل این پرونده‌ها بیش از پنج سال است.
القاصی «عدم تعیین تکلیف پرونده‌های معطل‌مانده و معوق» را یکی از گلوگاه‌های احتمالی بروز فساد و نارضایتی در میان شهروندان اعلام کرد و گفت: در آسیب‌شناسی‌های به‌عمل آمده متوجه می‌شویم که بسیاری از آسیب‌ها ریشه در معطل ماندن رسیدگی‌ به پرونده های قضایی دارد.
*«افزایش ورودی پرونده‌ها به شعب قضایی» یکی از آسیب‌های موجود در دادگستری استان تهران است 
نماینده عالی دستگاه قضایی در استان تهران «افزایش ورودی پرونده‌ها به شعب قضایی» را یکی دیگر از آسیب‌های موجود در دادگستری استان تهران ذکر و اظهار کرد: در حال حاضر ورودی پرونده‌های قضایی به برخی از شعب قضایی به بیش از ۳۰۰ پرونده در ماه رسیده و میانگین وارده به شعب خانواده در دادگاه تجدیدنظر ۳۱۵ پرونده در ماه و میانگین وارده در شعب حقوقی و در دادگاه‌های تجدیدنظر تا ۲۴۰ پرونده در ماه می رسد.
وی با بیان اینکه وارده پرونده در مجموعه قضایی استان تهران با نیروی انسانی موجود تناسب ندارد، اذعان کرد: عدم وجود تناسب میان وارده پرونده و نیروی انسانی در بروز اطاله در رسیدگی‌های قضایی و پیدایش برخی از آسیب‌ها در این رهگذر نقش اساسی دارد.
*از بین بردن زمینه بروز آلودگی، فساد، ناامنی و نارضایتی‌ها در گروء تعیین تکلیف پرونده‌ها و امورات معوق است 
القاصی از بین بردن زمینه بروز آلودگی، فساد، ناامنی و نارضایتی‌ها را در گروء تعیین تکلیف پرونده‌ها و امور معوق دانست و گفت: بخشی از ماموریت‌های نظارتی همه ما چه در بعد مدیریتی و چه در بعد حفاظتی قطعا معطوف به برطرف کردن همین آسیب‌ها و چالش‌هایی است که با آن‌ها مواجه هستیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران «کمبود قاضی و کادر اداری» را از دیگر آسیب‌های دادگستری استان تهران اعلام و اظهار کرد: اگر نتوانیم نیروی قضایی کارآمد را با توجه به میزان حجم وارده به‌درستی تامین کنیم، ممکن است در فرایندهای رسیدگی قضایی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی با مشکل مواجه شویم.
*از مساله کمبود قاضی رنج می‌بریم 
وی با بیان اینکه امروز از مساله کمبود قاضی رنج می‌بریم، تصریح کرد: متاسفانه به‌لحاظ مسائل و مشکلات معیشتی و بالا بودن هزینه زندگی، تمایل قضات برای فعالیت در استان تهران کم شده‌است؛ لذا باید نسبت به رفع این معضل گشایشی صورت گیرد و وضع موجود تغییر یابد.
القاصی با تاکید بر اینکه عدم تمرکز مدیریت بر آسیب‌های موجود، سبب بازتولید آسیب‌های جدید و بروز مفاسد مختلف می‌شود، اظهار کرد: در مجموعه قضایی استان تهران به‌دنبال این هستیم که با همان داشته‌ها و علی‌رغم وجود کمبودهای موجود حداکثر استفاده و بهره‌برداری را از امکانات داشته باشیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر لزوم اعمال جدیت در برخورد با مفاسد در عرصه‌های مختلف گفت: کسانی که به اعتماد مردم آسیب می‌زنند و از موقعیت و اعتمادی که به آن‌ها شده سواستفاده می‌کنند، باید با آن‌ها به شدیدترین شکل ممکن برخورد کرد؛ چرا که همه ما در قبال خون شهدا و امانتی که به دستان ما سپرده شده، مسئول هستیم و باید قاطعانه، با جدیت و صلابت با مفاسد و کجی‌ها برخورد کنیم؛ چرا که مردم از مجموعه دستگاه قضایی انتظار دارند که دستگاه قضایی عاری از هر گونه ناپاکی و آلودگی باشد.
*«صیانت از مجموعه» و «فراهم کردن زمینه خدمت و فعالیت سالم برای کارکنان» دو هدف مجموعه قضایی استان تهران است 
وی «صیانت از مجموعه» و «فراهم کردن زمینه خدمت و فعالیت سالم برای کارکنان» را هدف مجموعه قضایی استان تهران اعلام کرد و گفت: حتما باید از استقلال و تصمیمات قضایی، قضات صالح، توانمند و پاک‌دست که از تمام ملایمات دنیوی دوری می‌کنند و برای رضای خداوند متعال گام برمی‌دارند،  در جهت احقاق حق، حمایت و دفاع کرد.
*سیستم نظارتی و مدیریتی برای صیانت و حفظ سلامت در دستگاه قضایی،  کنار کارکنان است 
القاصی تصریح کرد: کارکنان مجموعه دادگستری استان تهران باید اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند که سیستم نظارتی، مدیریتی و حفاظتی برای صیانت از کارکنان و حفظ سلامت در دستگاه قضایی در کنار آن‌ها هستند و تلاش می شود تا این اعتماد و اطمینان در مجموعه بیش از پیش وجود داشته باشد.
رئیس کل دادگستری استان تهران ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را الگوی عینی مدیر امنیتی و اطلاعاتی دانست و اظهار کرد: رویکرد صیانتی ایشان در دستگاه قضایی امروزه به تمامی بخش‌های مختلف عدلیه آرامش بخشیده و نگاه ایشان همواره به این سمت و سو است که زمینه‌های لغزش و خطا به‌وجود نیاید و نسبت به این زمینه‌ها پیشگیری شود و در صورت بروز تعداد اندک مفاسد، با جدیت برخورد لازم صورت گیرد.
وی در ادامه و با قدردانی از خدمات حیدر فتاحی، مدیر سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران برای وی در مسئولیت جدید خود در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آرزوی موفقیت کرد.
القاصی در پایان تقوا، بی‌طرفی و صداقت، پاک‌دستی و روحیه انقلابی غلامرضا جواهری، مدیر جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه ایشان طی این مدت و در پرونده‎ های مفاسد اداری و اقتصادی مختلف احکام بسیار خوبی صادر کردند که نشان از جدیت و درایت ایشان در برخورد با مفاسد دارد، انشالله در این مسئولیت نیز بتوانند با همان روحیه فسادستیزی که از قبل داشتند و با در اولویت قرار دادن اقدامات پیشگیرانه مثمر ثمر واقع شوند.
حیدر فتاحی، مدیر سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران نیز در این آیین با تشریح آمار عملکرد خود گفت: در این مدت به‌دور از هر گونه هیاهو و تبلیغات رسانه‌ای و با حفظ استقلال کامل و حمایت از مجموعه مدیران، قضات شریف و کارمندان دادگستری ضمن برخورد قاطع با انواع فساد و جرایم، پیشگیری و صیانت را در مجموعه قضایی استان تهران ریل‌گذاری کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: رکن اصیل تمامی اقدامات در مجموعه حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران، پیشگیری و صیانت از منابع انسانی بوده و هست.
غلامرضا جواهری، مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران نیز در این آیین با تقدیر از حسن اعتماد ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و ریاست کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: با ۳۰ سال سابقه کار در مجموعه دادگستری استان تهران و سابقه خدمت در مراجع نظارتی امید است که بتوانم پاسخی درخور و شایسته به این حسن اعتماد داشته باشم.
مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران با تاکید بر اینکه در زمینه حفاظت و اطلاعات اولویت با پیشگیری و صیانت است، گفت: موضوع سالم‌سازی مجموعه با عنایت به تاکیدات موکد و منویات مقام معظم رهبری و دستورات ریاست قوه قضاییه با روحیه‌ای جهادی و انقلابی دنبال خواهد شد و همکاری با کلیه همکاران و مدیران در سطوح دادگستری استان تهران توام با تدبیر، آرامش، قدرت و قاطعیت همانند گذشته ادامه خواهد داشت.
در پایان این آیین، با اهدای لوح از حیدر فتاحی تقدیر به‌عمل آمد و غلامرضا جواهری نیز به‌عنوان مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران حکم انتصاب خود را از رئیس مرکز حفاظت حفاظت اطلاعات قوه قضاییه دریافت کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.