صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / مشکلات رفع تعهدات ارزی با حمایت دولت و مجلس مرتفع شود
مشکلات رفع تعهدات ارزی با حمایت دولت و مجلس مرتفع شود

مظفر علیخانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی

مشکلات رفع تعهدات ارزی با حمایت دولت و مجلس مرتفع شود

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران، صادرات را موتور محرک رونق تولید، اشتغال‌زایی، رفاه عمومی و ... دانست و بر لزوم حمایت دولت و مجلس برای مرتفع شدن مشکلات رفع تعهدات ارزی تأکید کرد.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با تأکید بر اینکه باید با حمایت دولت و مجلس مشکلات رفع تعهدات ارزی مرتفع شود، گفت: رونق تولید، اشتغال‌زایی، تولید و توزیع ثروت، برقراری عدالت اجتماعی، گسترش رفاه عمومی، رنگین کردن سفره مردم و صادرات تمدن ملی به سراسر دنیا از جمله کارکردهای مختلف صادرات است و برای توسعه صادرات با مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

مظفر علیخانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان آذربایجان شرقی، افزود: در بازارهای صادراتی قهرمانان هر کشور حضور دارند بنابراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در عرصه مدیریت کیفیت و قیمت محصولات باید بتوانند با نام‌آوران دنیا رقابت کنند که خوشبختانه در چند دهه اخیر این موضوع یکی از افتخارات کشور بوده است.

علیخانی ادامه داد: برخلاف کارکردهای موجود صادرات در سال‌های اخیر به‌ویژه از ابتدای سال ۹۷ ما صرفاً ارزآوری را به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد صادرات تلقی کرده‌ایم و به همین جهت نیز تعهد ارزی به‌عنوان مشکلی به حوزه صادرات اضافه شده است که امیدواریم در این زمینه با حمایت مجلس و دولت، موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برداشته شود.

او گفت: همان‌گونه که در ماه‌های گذشته صادرات بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت، امیدواریم در ماه‌های آینده نیز این آمار رشد کند.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران اظهار کرد: خوشبختانه خبرهای مذاکرات و به‌تبع آن به نتیجه رسیدن برجام، برآیندی برای رونق تولید و صادرات کشور است و بنابراین لازم است در زمینه سرمایه‌گذاری گام‌های بلندی برداشته شود.

علیخانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل اعمال تحریم، تکنولوژی ما با تکنولوژی دنیا فاصله گرفته است، گفت: برای به‌روزرسانی تکنولوژی و پیوند با اقتصاد جهانی مهم‌ترین موضوع جذب سرمایه‌گذار ملی و سرمایه‌گذار خارجی است.

او افزود: رشد اقتصادی ۸ درصدی بدون سرمایه‌گذاری، مدیریت علمی و نگاه به بازارهای جهانی امکان‌پذیر نخواهد بود.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به اهمیت توسعه ارتباطات سیاسی و تجاری با دنیای خارج و منطقه اظهار کرد: اگر قرار باشد صادرات با توجه به ظرفیت‌های موجود افزایش یابد بدون توسعه زیرساخت‌های فرودگاه‌ها، جاده‌ها، بنادر، اسکله‌ها، انبارها و گمرکات کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

علیخانی ادامه داد: چیزی که دسترسی ما را به بازارهای منطقه و دنیا تسهیل می‌کند استفاده از موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و تعرفه‌های ترجیحی و ظرفیت‌هایی مانند ظرفیت اجلاس شانگهای، اتحادیه اوراسیا، سازمان اقتصادی اکو، ظرفیت‌های سازمان کنفرانس اسلامی و ظرفیت‌های حاشیه دریای خزر است.

او با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیش از گذشته استفاده شود، گفت: نهادهای بخش خصوصی مانند اتاق ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون برابر قانون دقیقاً مشابه سه قوه تعریف شده‌اند و اگر در این زمینه با اعتمادسازی بین حاکمیت، دولت و بخش خصوصی زمینه برای ارائه نقطه نظرات کارشناسی و مشورتی به‌منظور اصلاح محیط کسب‌وکار و اصلاح مقررات و تسهیل فرایندها فراهم شود امیدواریم در سال آینده صادرات بیشتری را داشته باشیم.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران افزود: نمی‌شود صادرات را از صادرکننده و تولید را از تولیدکننده جدا کرد چراکه صادرکنندگان واقعی همان افرادی هستند که در چند سال گذشته باوجود چالش‌های فروش نفت، با صادرات و برگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور و با ایجاد شبکه‌های مویرگی در اقصی نقاط دنیا، تحریم‌ها را دور زدند و دولت نیز با تکیه‌بر توانمندی همین عزیزان، اقتصاد کشور را مدیریت کرد.

ابوالفتح ابراهیمی، نائب رییس اتاق تبریز نیز در این مراسم گفت: در این شرایط کرونایی پس از سال‌ها تحریم، صنعتگرانی در استان وجود دارند که توانسته‌اند نام استان را زنده و پرآوازه سازند که خوشبختانه صادرات غیرنفتی امسال نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

او گفت: بدون تردید این آمار نشان می‌دهد که نه‌تنها استان بلکه جایگاه کشور به مقام‌های صادرکننده منطقه ارتقا خواهد یافت.

ابراهیمی افزود: خوشبختانه امسال نیز توانسته‌ایم با کسب چند مقام ملی، صادرکننده ممتاز و صادرکننده برگزیده استانی را داشته باشیم.

برای وابسته نشدن کشور به اقتصاد نفتی باید از صادرکنندگان حمایت شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: نگاهی به موقعیت ژئوپلیتیک کشور نشان می‌دهد که حدود ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت اطراف ایران ساکن هستند که این موضوع می‌تواند جزو حوزه نفوذ و ارتباطی کشور باشد و همچنین این موضوع امکان توسعه صادرات بین کشورها را به وجود می‌آورد و می‌تواند در حوزه‌های مختلف برای کشور مفید باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: برای مثال در صورت صادرات محصولات بیشتر به کشورهای اطراف، با به خطر افتادن امنیت ایران، امنیت غذایی و تأمین کالاهای صادراتی سرزمین‌های اطراف نیز دچار تهدید می‌شود و این موضوع به‌نوعی وابستگی کشورها را به ایران به همراه دارد و بنابراین تمام کشورهای مقصد تلاش می‌کنند، امنیت ایران حفظ شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.