صفحه اصلی / اجتماعی / فرار مالیاتی کلان پزشکان
فرار مالیاتی کلان پزشکان

تعیین مالیات پزشکان فعال در مراکز درمانی برای سال ۱۴۰۱

فرار مالیاتی کلان پزشکان

کسب و کار نیوز- نمایندگان مجلس کلیه مراکز درمانی دولتی و خصوصی را ملزم کردند تا ۱۰ درصد حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی را به عنوان مالیات کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که در سالهای اخیر پزشکان از جمله کسب و کارهایی بوده اند که فرار مالیاتی کلان داشته اند. عدم استفاده از دستگاههای کارتخوان و دریافت پول نقد برای ویزیت از بیماران از ترفندهای فرار مالیاتی شده است. بی‌توجهی پزشکان به قوانین مالیاتی از جمله مشکلات اقتصاد در سالهای گذشته بوده است. به رغم درآمدهای بالا بخصوص در رده های تخصص و فوق تخصص بسیاری از پزشکان تمایلی برای پرداخت مالیات ندارند. این در حالی است که از مردم عادی حتی برای حقوق دریافتی نیز مالیات اخذ می شود.

به عبارتی درحالی کارگران و کارمندان و دیگر اقشار جامعه مالیات خود را می‌پردازند، پزشکان متخلف در این حوزه که عموما درآمد خوبی دارند و با ماشین‌های لوکس تردد می‌کنند و درخانه های مجلل زندگی می‌کنند، از خدماتی که پولش را دیگران پرداخته‌اند استفاده می‌کنند.

به گفته کارشناسان مالیاتی پزشکان از جمله اقشار فرهیخته جامعه محسوب می شوند و به خوبی از کارکرد سیستم مالیات در اداره کشور واقفند. یکی از راه های پیشرفت کشور نیز ساماندهی و شفاف سازی اقتصادی و همچنین پرداخت مالیات است و در این حوزه پزشکان بایستی خود پیش قدم شده تا عواید آن به کل جامعه برسد نه اینکه با فرار مالیاتی شغل شریف شان را زیر سئوال ببرند. خصوصا اینکه کارشناسان اقتصادی همواره مطرح می کنند که برای پیشرفت کشور باید درب چاه های نفت را باید ببندیم. در این شرایطی که تحریم ها باعث شده فروش نفت کشورمان کاهش پیدا کند و به نوعی ایده بستن درب چاه های نفت عملی شده است، سیستم مالیاتی به مانند تمام دنیا بایستی به طور عادلانه اجرا شود و پزشکان نیز از این سیستم مستثنی نیستند.

از سوی دیگر در حالی فرار مالیاتی پزشکان ۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده که معاون فنی نظام پزشکی می گوید: عدد دقیق از پزشکان فعال نداریم و وزارت بهداشت هم این عدد و رقم‌ها را ندارد. معاون فنی نظام پزشکی در واکنش به ادعای نماینده مجلس درباره فرار مالیاتی پزشکان توضیحاتی داده است. علی سالاریان معاون فنی سازمان نظام پزشکی در واکنش به ادعای نماینده مجلس درباره فرار مالیاتی پزشکان گفت: ما حدود ٣٢٠ هزار پروانه نظام پزشکی و ١٠٠ هزار پزشک داریم. وی ادامه داد: عدد دقیق از پزشکان فعال نداریم و وزارت بهداشت هم این عدد و رقم‌ها را ندارد، چطور یک نماینده مجلس ادعا می‌کند که پزشکان ۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند و این عدد صحت ندارد.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بسیاری از مشاغل در حالی درآمدهای چند برابری حتی تا ۱۵ برابر مرم عادی دارند که از پرداخت مالیات طفره می روند. حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: در حالی فرار مالیاتی در برخی مشاغل وجود دارد که در شرایط فعلی اقتصادی این کار خیانت محسوب می شود. دستمزد بسیاری از مدیران چندین برابر افراد عادی و گارگران است. اما به شیوه های مختلف از پرداخت مالیات آن سر باز می زنند. در این بین حقوق دیگر مردم یعنی عموم مردم ضایع می شود.

وی اظهار داشت: کشور سالهاست به درآمدهای نفتی وابسته بوده و الان تلاش می شود که وزنه مالیاتی کشور زیاد شود که این اتفاق خوبی است. اما وقتی اقتصاد رونق نداشته باشد این درآمدهای مالیاتی تا کی می خواهد از بخش خدمات ادامه پیدا کند. این اقدامات در بلندمت باعث ایجاد مشکل می کند. یکی دیگر از کارهایی که در حل معضل باید انجام شود اینکه اقتصاد را از خدماتی به تولیدی سوق دهیم که این امر نیازمند سرمایه گذاری از داخل و جذب سرمایه از خارج است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.