صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / اصلاح حکمرانی آب در رأس برنامه‌های وزارت نیرو
اصلاح حکمرانی آب در رأس برنامه‌های وزارت نیرو

وزیر نیرو عنوان کرد؛

اصلاح حکمرانی آب در رأس برنامه‌های وزارت نیرو

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های محوری وزارت نیرو در حوزه آب گفت: محور اول برنامه‌ها اصلاح حکمرانی آب و محور دوم سرعت دادن به طرح‌های آبی کشور است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه بازدید از مؤسسه تحقیقات آب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مؤسسه تحقیقات و امور پژوهشی پیش بینی استفاده از تکنولوژی و اصلاح طرح‌های اجرا شده نقش کلیدی دارد. مثلاً طرح‌هایی را که دچار مشکلاتی هستند مدل کرده و نسبت به رفع ایرادات اقدام می‌کند. عملکرد دیگر مؤسسه پیش بینی جوی است که در این زمینه از تکنولوژی روزآمد استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه محوری تقویت مؤسسه و استفاده از تکنولوژی روز افزود: بخشی از وسایل آزمایشگاهی مؤسسه باید تقویت شود که اعتبارات خوبی نیز دراین زمینه پیش بینی شده است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها به طور متوسط در حد نرمال هستند گفت: میزان بارش‌ها معادل متوسط ۵۴ ساله بود، اما توزیع نامتناسب است به طوری که در بخش‌های جنوبی یعنی جنوب استان فارس هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بارش‌ها خوب بوده و در حد نرمال و حتی چند برابر متوسط بوده اما در بخش‌هایی کمتر از نرمال است که امیدواریم این کمبودها جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی حوزه‌ها اکنون خیلی خشک و برخی نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد با نرمال فاصله دارند.

محرابیان با اشاره به برنامه‌های حوزه آب تصریح کرد: ما دو برنامه محوری در دستور کار داریم یکی اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب است که منابعی که مدیریت می‌شود به نفع مطلوب استفاده شود. اقدامات زیادی باید در این زمینه انجام شود در همین راستا طی شش ماه گذشته جلسات زیادی با مدیران متخصصان بخش آب برگزار کردیم.

وی ادامه داد: برنامه تحول را در راستای اصلاح و تقویت حمکرانی در دستور کار داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی حضور و مشارکت ذینفعان در مدیریت منابع و شفافیت این حوزه است افزود: منابع باید برای همه مصرف‌کنندگان آب مشخص شود.

محرابیان افزود: محور دوم برنامه سرعت دادن به طرح‌های آبی کشور است که متأسفانه شاهد رکود و توقف بسیاری از طرح‌های ضروری در سال‌های گذشته بودیم در این چند ماه پروژه‌های ضروری شناسایی شده و و بودجه خوبی برای آنها پیش‌بینی شده است که امیدواریم با تخصیص آنها بخش خوبی از مشکلات چه در حوزه شرب چه در حوزه کشاورزی مرتفع شود.

وی افزود: سدهای مهم پروژه‌های انتقال آب و پایاب آب برای بحث کشاورزی متوقف شده بود که ضروری است منابع کشور چه در بودجه چه استفاده از منابع بخش خصوصی صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برنامه این وزارتخانه بر افزایش تعرفه پر مصرف‌ها به صورت پلکانی است افزود: نکته اول این است که کسانی که پایین‌تر از الگوی مصرف مصرف می‌کنند مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با رعایت الگوی مصرف چه در بحث برق و چه بحث آب مشمول قبض رایگان می‌شوند.

محرابیان در پاسخ به ارسال لیست افراد تحت پوشش گفت در این موضوع حوزه با حوزه متفاوت است و باید بررسی شود ولی به محض ارسال لیست افراد ما برای قبض رایگان ابلاغ خواهیم کرد و ما منتظر هستیم دستگاه متولی است را ارسال کنند.

وزیر نیرو در رابطه با اصلاح تعرفه‌های آب گفت: در مورد این موضوع ما آئین نامه را به هیئت دولت فرستادیم منتظر تصویب هستیم. در این آئین نامه افرادی که زیر الگو مصرف می‌کنند هیچ نگرانی ندارند افرادی که بالای الگو مصرف می‌کنند باید مصرف خود را کاهش دهند تا مشمول افزایش قیمت نشوند.

وی افزود: در بحث آب ما مصارف غیر ضروری از جمله استخر فضای سبز شستشوی خودرو و غیره داریم که باید پرهیز شود مردم تحمل نمی‌کنند آبی که با اختصاص بودجه فراوان و با خطوط انتقال طولانی منتقل می‌شوند و باد فرایندهایی تصفیه می‌شوند و به دست مصرف کننده می‌رسد در مصارف غیر ضروری مصرف شود و برای اصلاح این بحث از ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه مفصل خواهیم داشت.

وی در رابطه با تخصیص آب از سدهای کشور گفت: در ۶ ماه گذشته در چارچوب حکم اصلاح حکمرانی آب مدیریت سدها متحول شده است و به طور مثال در موضوع تولید برق از سدهای برق‌آبی صرفه‌جویی خیلی خوبی شد در زمستان با وجود اینکه ما محدودیت تولید برق داشتیم در عمده سدها آب برای فصول کشت ذخیره شد و البته برای برخی حوزه‌ها کاهش بارندگی داشتیم که در روزهای آینده درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.