صفحه اصلی / سرخط خبرها / تسریع احیای واحدهای تولیدی
تسریع احیای واحدهای تولیدی

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

تسریع احیای واحدهای تولیدی

اگر مشکلات فعلی مانند تورم، تحریم، رکود، کرونا، بروکراسی و…  در بخش تولید و صنعت وجود نداشت وضعیت بهتری را شاهد بودیم. هر قدر تغییرات و شوک‌های وارد شده کمتر باشد، طبیعی است که وضعیت تولید بهتر خواهد بود. باید فعال سازی واحدهای تولیدی با توجه به شناسایی مشکلات آنها و رفع چالش ها سرعت پیدا کند. دولت باید از تصدی گری دست بردارد. با فرض اینکه منابع مالی کشور همین است و نمی‌خواهیم دولت با خلق پول موجب تورم شود، نیاز به نقدینگی باید کاهش پیدا کند. بنابراین باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند. گردش پول تنظیم شود. ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد. باید به فکر منابع مالی غیر بانکی باشیم. برای مثال شرکت‌های سرمایه گذاری و تهاتر مالی فی مابین بنگاه‌ها تقویت شود.

از سوی دیگر وقتی شرایط محیط کسب ‌و کار به‌هر دلیلی که مربوط به محیط بیرونی است، شرایط پایداری نباشد، فعالیت‌ها را سخت‌تر می‌کند. در واقع تا تولید‌کننده بخواهد خود را با شرایط موجود منطبق کند، دوباره تغییرات جدید اعمال شده و شرایط به‌گونه‌ای دیگر می‌شود. این ناپایداری وضعیت را پیچیده می‌کند که به‌طور معمول این شرایط در کسب‌ و کار کشور زیاد دیده می‌شود. این موضوع مسئله‌ای جدید نبوده و سال‌هاست صنعت کشور به آن مبتلاست. تمام این مشکلات یک سلسله ریزش و رویش داشتند. بعضی صنایع دچار افت تولید و بازار شدند و به ناچار تعطیل کردند و برخی برعکس شرایط کسب‌وکار و بازارشان رونق گرفت و در نتیجه رشد کردند.

نیاز کشور به یک فضای امن اقتصادی با ثبات و برنامه بلند مدت در شرایط فعلی بیشتر احساس می شود. حل مشکل نقدینگی، مشکلات حوزه کسب و کار و بهبود روابط بین‌الملل برای تسهیل تجارت از جمله انتظارات بخش تولید از دولت است. موانع و محدودیت‌ها در بخش تولید شناسایی شده و صورت مسئله مشخص است. حالا باید دید با توجه به این اولویت‌ها، دولت چطور با مشکلات برخورد می‌کند. یکی از موضوعات مهم که سرفصل مشکلات تولید شناسایی شده نقدینگی است. بنابر نظرسنجی‌ها تامین نقدینگی اهمیت بالایی برای واحدهای تولیدی دارد.

موضوع دوم هم مشکلات محیط کسب و کار است. در بهبود فضای کسب و کار که خود یک سرفصل است، موضوعات زیادی از جمله بروکراسی اداری، مالیات، صدور مجوزها و تامین اجتماعی، قراردادها، قوانین و مقررات حاکم بر کسب و کارها مانند قانون تجارت، قوانین بانکی، نحوه دریافت تسهیلات و سایر موضوعات برون بنگاهی وجود دارد. اهمیت ارتباط بین المللی هم که اهمیت بسیاری دارد. بهبود روابط بین المللی باعث می‌شود مواد اولیه با کمترین مشکل تامین صادرات و واردات و مبادلات پولی با سهولت انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.