صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / منابع گاز و نفت ایران فرصت خوبی برای شرکت‌های چینی است/ نگرانی آمریکا از توسعه روابط اقتصادی تهران-پکن
منابع گاز و نفت ایران فرصت خوبی برای شرکت‌های چینی است/ نگرانی آمریکا از توسعه روابط اقتصادی تهران-پکن

سفیر ایران در چین مطرح کرد:

منابع گاز و نفت ایران فرصت خوبی برای شرکت‌های چینی است/ نگرانی آمریکا از توسعه روابط اقتصادی تهران-پکن

سفیر ایران در چین اظهار داشت: : ایران از حیث ذخایر انرژی در رتبه دوم جهان قرار دارد منابع گاز و نفت ایران فرصت خوبی برای شرکت‌های چینی است نیروی کار ارزان و کارآمد ایران نیز در کنار این موارد می‌تواند ضمن همکاری‌های اقتصادی دو کشور به تولید و عرضه به بازار منطقه کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محمد کشاورز زاده در وبینار ۵۰ سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده اظهار کرد: ایران و چین دو تمدن کهن هستند که از دیرباز با یکدیگر در ارتباط بودند و راه ابریشم میراث این همکاری بوده که در رشد دو کشور موثر بوده است. رویکرد ضد استکباری دولت ایران و چین فرصت‌های جدیدی برای همکاری دو کشور فراهم آورد و تقارن آن با پشرفت‌های اقتصادی و صنعتی چین فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط دو کشور بود سفر رییس جمهور شی به ایران در سال ۲۰۱۶ و نقطه عطفی در رابط دو کشور بوده است.

وی افزود: اشتراک نظر در موضوعات مهم منطقه و جهان و حمایت دو کشور از هم در مجامع بین المللی و مخالفت چین با خروج یک طرفه آمریکا از برجام و تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران نشان از تاکید بر گسترش روابط ایران و چین دارد. خوشحالیم که دو طرف توانستند با مکانیزم‌‌های مالی مورد نیاز از این روابط حراست کنند.

سفیر ایران در چین بیان کرد:‌ این رویکرد دو کشور به تنظیم برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله در سال ۲۰۲۱ منجر شد که نقشه راه جامع روابط دو کشور برای ربع قرن آینده است. با شیوع کرونا ایران اولین کشوری بود که با چین همدردی کرد چین هم با ارسال کمک‌های گسترده خود با ایران همدردی خود را نشان داد.

وی اضافه کرد:‌ روابط راهبردی دو کشور مخالف‌هایی هم دارد که اوج آن را هنگام امضای برنامه ۲۵ ساله دیدیم وظیفه ما این است که با گسترش روابط، پوچی ادعای آنها را نشان دهیم.  شکوفایی اقتصادی و صنعتی ایران و چین باعث نگرانی آمریکا بوده و دست به ایران هراسی و چین هراسی می‌زنند. جمهوری اسلامی ایران از گذشته با شیوه‌های تبلیغ رسانه‌های غربی آشناست و لذا بدون توجه به سم‌پاشی‌ها و طبق منافع ملی خود پیش می‌رود و از تمامیت ارضی و چین واحد حمایت می‌کند.

کشاورززاده تصریح کرد:‌ دیدار وزرای خارجه دو کشور حاوی پیام مهمی به کشورهای ایرانی و چینی بود که کار مشترک را ذیل محورهای مشخص شده در برنامه آغاز کنند ایران در سال ۲۰۱۶ موافقتنامه الحاق به کمربند یک کمربند یک راه را امضا کرد، ایران یکی از راه‌های چین به جنوب اروپا و خاورمیانه محسوب می‌شود و ما از حضور شرکت‌های چینی برای کمک به این پروژه حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ایران از حیث ذخایر انرژی در رتبه دوم جهان قرار دارد منابع گاز و نفت ایران فرصت خوبی برای شرکت‌های چینی است نیروی کار ارزان و کارآمد ایران نیز در کنار این موارد می‌تواند ضمن همکاری‌های اقتصادی دو کشور به تولید و عرضه به بازار منطقه کمک کند.

کشاورززاده خاطرنشان کرد: روابط مردم با مردم پایه همکاری‌ها بوده که متاسفانه با شیوع کرونا محدود شده است. امیدواریم با پروتکل‌های مربوطه تسهیل رفت و آمد افراد و دانشجویان فراهم شود.

وی متذکر شد: توسعه گردشگری تنها منافع مستقیم ندارد بلکه به تعمیق روابط مردم دو کشور و جذب سرمایه‌گذاری و … کمک می‌کند. امیدواریم با گسترش تورهای گردشگری این مسیر پیش برود. جمهوری اسلامی با لغو روادید برای چینی‌ها اقدام مهمی در این راستا انجام داد.

سفیر ایران در چین اضافه کرد:‌ حوزه کشاورزی، ظرفیت‌های خوبی دارد و به انتفاع مردم عادی برمی‌گردد امیدواریم موانع همکاری در این حوزه برداشته شود. با توجه به گسترش تجارت آنلاین در چین و این موضوع که فضای مجازی امروز حقیقی‌تر از فضای واقعی شده لازم است تجارت آنلاین دو کشور در دستور کار قرار گیرد اجرای برنامه‌ها به عهده اتاق‌های بازرگانی است که به عنوان پارلمان بخش خصوصی بتوانند اراده دولت‌های دو کشور را به منصه ظهور برسانند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.