صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تصویب شتابزده طرح صیانت
تصویب شتابزده طرح صیانت

کارشناسان نسبت به تبعات محدود سازی اینترنت و مهاجرت گسترده هشدار دادند

تصویب شتابزده طرح صیانت

کسب و کار نیوز- کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی تایید شد. قرار است جزییات این طرح در جلسات بعدی این کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد. «طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» از چالش‌برانگیزترین طرح‌هایی است که نمایندگان مجلس یازدهم کلیات آن را به تصویب رساندند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این اتفاق در حالی افتاده که گویا زمینه اجرای آن از چند ماه گذشته در کشور فراهم شده است. کندی سرعت اینترنت نارضایتی بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی روسای دانشگاهها را نیز رقم زده است. به گفته فعالان حوزه کسب و کار و اساتید دانشگاهها، مهاجرت نخبگان و افراد تحصیلکرده به جهت افت سرعت اینترنت و نبود فضای مناسب برای راه اندازی کسب و کارها بخصوص کسب و کارهای دیجیتال، افزایش داشته است. فعالیت دانش بنیان ها و استارت آپها در معرض خطر جدی قرار گرفته و صاحبان این کسب و کارها زمزمه های خروج از کشور را برای ادامه فعالیت دارند.

تاثیر اینترنت در زندگی مردم و جامعه تاثیر مستقیم اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر زندگی جامعه و مردم امری انکار ناپذیر است و از کلیت جامعه که موافق گسترش فضای مجازی و گردش آزاد اطلاعات هستند تا آن عده که اساسا رویکرد بسته‌ای نسبت به فضای مجازی و کارکردهای آن دارند، بر این موضوع آگاه هستند که این فناوری چه تاثیری در زندگی امروزی مردم دارد. چنانکه به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، امروز اینترنت به عنوان بخشی از سبد کالایی مردم در آمده و از گذران اوقات گرفته تا آموزش، کسب و کار و درآمدزایی مردم از این فناوری استفاده می‌کنند.

در همین زمینه سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی از تصویب کلیات این طرح با عنوان « نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» با رای اکثریت اعضا خبر داد. لطف الله سیاهکلی گفت: جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و نمایندگان به کلیات طرح با عنوان جدید «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» رأی مثبت دادند.

وی گفت: این طرح پس از ۴۵ جلسه کارشناسی با حضور گروههای مختلف حقیقی و حقوقی از وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی از جمله وزارت ارتباطات، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز ملی فضای مجازی، آماده شد و هم اکنون کلیات آن به تصویب اعضا رسید. سیاهکلی با بیان اینکه طرح فعلی که از این پس مورد بررسی کمیسیون قرار می‌گیرد نسخه ویرایش شده و ماحصل جلسات برگزار شده در خصوص طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی است، ادامه داد: در جلسه پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، کلیات این طرح به رای گذاشته شد و از مجموع ۲۰ رای، ۱۹ رای موافق تصویب کلیات بود.

وی گفت: از این پس کمیسیون مشترک، بررسی جزئیات و ماده و تبصره طرح «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» را در جلسات آتی دنبال خواهد کرد. به گفته سیاهکلی، تصویب کلیات به معنای آن است که طرح مورد نظر مورد تایید حداکثری اعضای کمیسیون است و پس از این در مورد مفاد طرح بحث و بررسی می‌شود. وی در مورد زمان برگزاری جلسه آینده این کمیسیون، گفت: زمان هنوز مشخص نیست چرا که با توجه به بحث بودجه، جلسات صحن ۳ شیفته برگزار می‌شود و نمایندگان زمان مازاد ندارند. به همین دلیل هر زمان که وقت نمایندگان اجازه دهد، جلسه کمیسیون را برگزار می‌کنیم.

موج مهاجرت با اجرای طرح صیانت

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی

در حالی کلیات طرح صیانت به تصویب رسید که جلسه مربوط به آن محل اشکال است. در این جلسه مخالفان طرح نتوانستند حضور پیدا کنند و اجازه صحبت به آنان داده نشده است. ماهیت جلسه مذکور مورد سوال است. این طرح دست کم شش نسخه دارد که مشخص نیست کدام نسخه آن به تصویب رسیده است. مشخص نیست کدام طرح رای گیری و به تصویب رسیده است. حتی شیوه رای گیری ابهام داشته و محل تردید است. مردم باید ببینند این ۱۸ نماینده متعلق به کدام شهر هستند. مردم باید سوال کنند بر چه اساسی به این طرح رای داده شده است. مردم مخالفت خود را با تصویب طرح صیانت اعلام کرده اند. مردم شهرهایی که نمایندگان آنها به این طرح رای داده اند باید به عنوان وظیفه این مورد را سوال کنند. چون خواست مردم اجرای طرح صیانت نیست. شاید این نمایندگان نمی‌دانند که اجرای این طرح تا چه حد می‌تواند به کسب و کار، زندگی و ارتباطات مردمی که به آنها رای داده‌اند و آنها نمایندگی آنها را به عهده دارند لطمه بزند.

اما فرض کنیم که کلیات تصویب شده به تصویب شورای نگهبان هم برسد. از فردای اجرای این قانون و این طرح به ابر رگولاتور به شکل قانونی اجازه داده خواهد شد تا تمام ارتباطات محدود و مسدود شود. قوانین ترافیکی در آن اجرایی می شود. از قطع کامل اینترنت بین الملل تا عدم اجازه فعالیت به هیچ کسب و کاری ممکن است در این طرح به اجرا درآید. مصیبت بزرگ در انتظار است.

حتی اگر همین لحظه هم این طرح را کنار بگذارند و اجرای آن منصرف شوند نیز کار از کار گذشته است. چراکه بدون قانون کند کردن اینترنت شروع شده است. اتفاق عجیبی که افتاده همین است. اقتصاد دیجیتال که در تمام دنیا پیش رو شده ریسک بالایی در ایران پیدا کرده است. اعتمادها از دست رفت. نخبگان از کشور مهاجرت خواهند کرد. سرمایه گذاری در اینترنت تمام می شود. بنابراین حتی با کنار گذاشتن این طرح هم سالها عقب ماندگی اتفاق افتاده است.

موج مهاجرت هم اتفاق افتاده است. میزان درخواست ترجمه مدارک تحصیل کرده ها در مدت اخیر افزایش شش برابری را نشان می دهد. ماجرای طرح صیانت ضربه آخر را زده است. ما معضل منابع انسانی به‌خصوص متخصصین در حوزه IT را داریم که این طرح به‌شدت دارد آن را تقویت می‌کند. ناامید کردن جوانان خیلی زیاد شده است. من فقط یک جمله بگویم، کانون‌های مهاجرتی دیگر تبلیغ نمی‌کنند، چون آن‌قدر مشتری دارند که دیگر وقت نمی‌کنند به مشتریان فعلی برسند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.