صفحه اصلی / اسلایدر / شیب تند قیمت کالاهای اساسی در یک سال/ برنج ۸۰ درصد گران شد
شیب تند قیمت کالاهای اساسی در یک سال/ برنج ۸۰ درصد گران شد

شیب تند قیمت کالاهای اساسی در یک سال/ برنج ۸۰ درصد گران شد

کسب و کار نیوز- بررسی قیمت کالاهای اساسی طی بازه زمانی یک ساله نشان می دهد که قیمت برنج ایرانی و شکر ۸۰ درصد، گوشت گوساله ۴۲ درصد، گوشت مرغ ۴۵ درصد و گوشت گوسفندی ۲۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، روند بررسی آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی در دی ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ انواع کالاهای اساسی نسبت به دی ۱۳۹۹ با افزایش محسوسی همراه بوده که البته نسبت به ماه‌های قبل شیب ملایم‌تری داشته است. بر همین مبنا، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک با ۱۷ درصد افزایش از ۲۴ هزار و ۳۹۶ تومان در دی ماه ۱۳۹۹ به ۲۸ هزار و ۵۳۵ تومان در دی ماه ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۱۳۹۹، ۷۹.۸ درصد افزایش داشته و از ۳۳ هزار و ۷۰۳ تومان به ۶۰ هزار و ۵۸۴ تومان رسیده است. قیمت این کالا در آذر ۱۴۰۰ نیز ۵۳ هزار و ۳۶۳ تومان بود که به همین ترتیب رشد ۱۳.۵ درصدی در یک ماه (دی نسبت به آذر ۱۴۰۰) یافته است. قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک نیز طی مدت یاد شده ۷۵.۵ درصد افزایش یافته و از ۳۳ هزار تومان به ۵۷ هزار و ۹۱۶ تومان رسیده است. قیمت این محصول نیز در آذر ۱۴۰۰، ۵۱ هزار و ۴۹۷ تومان بود که به همین ترتیب رشد ۱۲.۵ درصدی در یک ماه (دی نسبت به آذر ۱۴۰۰) یافته است.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید نیز ۸۱.۸ درصد افزایش یافته و از ۸ هزار و ۶۲۴ تومان در دی ۹۹ به ۱۵ هزار و ۶۷۸ در دی ۱۴۰۰ افزایش یافته است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به دی ماه ۱۳۹۹ به میزان ۴۲.۱ درصد افزایش و از هر کیلوگرم ۹۷ هزار و ۲۹۵ تومان به ۱۳۸ هزار و ۲۲۶ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی طی مدت یاد شده ۲۱.۵ درصد افزایش یافته و از ۱۱۰ هزار و ۷۸۶ تومان به ۱۳۴ هزار و ۶۴۵ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به دی ماه ۱۳۹۹ به میزان ۴۵.۶ درصد افزایش یافته و از هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان به ۲۹ هزار و ۸۲۵ تومان رسیده است.

کدام کالاها در یک ماه گران شدند؟

شکر ۵.۲ درصد، برنج پاکستانی ۱.۶ درصد، برنج طارم ۱۳.۵ درصد، برنج هاشمی ۱۲.۵ درصد، گوشت گوساله ۲.۲ درصد و گوشت گوسفندی ۲ درصد طی یک ماه (دی نسبت به آذر ۱۴۰۰) افزایش قیمت خورده‌اند.

کاهش قیمت دو محصول در یک ماه

همچنین بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی نیز در دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۱۳۹۹ با ۱۰.۳ درصد کاهش از ۱۷ هزار و ۵۶۲ تومان به ۱۵ هزار و ۷۴۵ تومان رسیده است. همچنین قیمت این کالا در دی ماه نسبت به آذر ماه نیز (طی یک ماه) ۱.۳ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوشت مرغ نیز طی یک ماه ۲.۸ درصد کاهش داشته است.

شیب تند قیمت کالاهای اساسی در یک سال/ برنج ۸۰ درصد گران شد

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.