صفحه اصلی / دسته بندی نشده / “معدن” پنجره ورود ایران به قزاقستان شود/ به روز رسانی تفاهم نامه های قبلی ۲ کشور در حوزه معدن
“معدن” پنجره ورود ایران به قزاقستان شود/ به روز رسانی تفاهم نامه های قبلی ۲ کشور در حوزه معدن

در راستای برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و قزاقستان مطرح شد:

“معدن” پنجره ورود ایران به قزاقستان شود/ به روز رسانی تفاهم نامه های قبلی ۲ کشور در حوزه معدن

معاون وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در دیدار رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: تمایل داریم پنجره ورود ایران به قزاقستان، بخش معدن شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، روسلان بایمیشو معاون وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان که در راستای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با وجیه اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو دیدار کرد، بخش معدن را پنجره ورود شرکت های ایرانی به قزاقستان دانست.

وجیه اله جعفری نیز در این نشست که نماینده سازمان توسعه تجارت، معاونان و مدیران ایمیدرو حضور داشتند با اشاره به تفاهم نامه های ایران و قزاقستان در حوزه معدن و صنایع معدنی، خاطر نشان کرد: اسناد همکاری های پیشین نیاز به پیگیری از سوی طرفین دارد از همین رو می توان آن تفاهم نامه ها را مورد بازبینی و پایه همکاری های آتی قرار دهیم.

وی افزود: بر همین اساس قرار بود شرکت های معدنی ایرانی سرمایه گذاری هایی در بخش های مختلف معدنی قزاقستان از جمله سنگ آهن، بوکسیت و سرب و روی داشته باشند. جعفری تاکید کرد: در حال حاضر تمایل به بروز رسانی این تفاهم نامه ها و بررسی امکان ایجاد تفاهم نامه های جدید برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در قزاقستان داریم.

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: قطعا پتانسیل موجود در هر دو کشور می تواند در راستای توسعه همکاری ها قرارگیرد. به گفته وی، نشست تخصصی کارشناسان می تواند زمینه این امر را فراهم سازد و ایمیدرو نیز قادر است در فرآیند همکاری های دوجانبه، نقش آفرینی کند.

جعفری گفت: شرکت های ایرانی به سرمایه گذاری در ایجاد کارخانه کنسانتره در پروژه سرب و روی شاکیا در قزاقستان تمایل دارند که در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیرصنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان نیز در این دیدار گفت: این وزارت می تواند پنجره ورود ایران به بخش معدن قزاقستان باشد. روسلان بایمیشو یادآور شد: با توجه به تجربه موفق همکاری ایران و قزاقستان در یکی از پروژه های استخراج مس در قزاقستان و همچنین پتانسیل های ایران در بخش معادن و استخراج آنها، تمایل به همکاری با ایران در حوزه های مختلف معدنی داریم.

وی افزود: وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان نیز تمایل به بازبینی و به روزرسانی تفاهم نامه های قبلی(سال ۲۰۱۶) دارد چرا که دلیل حضور ما در ایمیدرو نیز توسعه همکاری ها در این حوزه است. بایمیشو ادامه داد: به زودی لیست پروژه های نیازمند سرمایه گذاری و فهرست همکاری ها در اختیار کارشناسان برای بررسی قرار خواهد گرفت تا تفاهم نامه های جدید همکاری آماده شود.

برگزاری جلسات تخصصی کارشناسان

طی این دیدار مقرر شد، تصمیم گیری در خصوص بروزرسانی تفاهم نامه های قبلی و بررسی مسائل و پتانسیل های ایجاد تفاهم نامه های جدید و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در پروژه های مختلف (ماشین آلات، حفاری، پیمانکاری و..) بخش معدن قزاقستان در جلسات کارشناسی انجام شود. این کمیسیون، متشکل از کارشناسان تخصصی معرفی شده از سوی دو کشور طی روزهای آتی تشکیل و جلسات آن نیز برگزار خواهد شد.

در پایان نیز جعفری و معاون وزیر صنعت و توسعه قزاقستان ابراز امیدواری کردند که برگزاری جلسات کارشناسی به توسعه همکاری های و ایجاد تفاهم نامه های جدید در بخش معدن منجر شود.

همچنین مطالعه کنید:

قانونی که به نفع هیچکس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرق، کالاهای قاچاق و به قولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.