به گزارش کسب و کار نیوز ، با فرض ۵۰ میلیارد نخ تولید داخل برندهای بین المللی و ده میلیارد نخ تولید برندهای ایرانی درآمد حاصل از این بند الحاقی بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این علاوه بر ۴۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان برندهای بین المللی و ۲۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان برندهای ایرانی است که با برآورد ارزش درب کارخانه ای کل تولیدات معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان و میانگین نرخ موثر ۴۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده (با توجه به سهم بالای برندهای بین المللی) منابع وصولی از این محل هم ۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
بنابراین مجموع عوارض نخی و مالیات بر ارزش افزوده صنعت دخانیات در طول یک سال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این به غیر از ۳۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده خرمن توتون وارداتی و مالیات بر عملکرد این صنعت و مالیات بر ارزش افزوده زنجیره تأمین و توزیع سیگارت و ارقام مالیاتی تولید توتون و تنباکوی معسل است که با احتساب اقلام اخیر مجموع مالیات صنعت از ۶۰ هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت. البته اگر به تصویب نهایی مجلس برسد و صد البته اگر صنعت ظرفیت و تحمل چنین پرداختی را داشته باشد.
جالب است که بدانیم کل درآمد مالیاتی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۵۲۶ هزار میلیارد تومان، مالیات کل بنگاه های اقتصادی کشور ۱۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات شرکت های دولتی ۷۵۰۰ میلیارد تومان مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مالیات حقوق کارکنان بخش غیردولتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در طول یکسال است. به عبارتی مالیات صنعت دخانیات بیش از ده درصد کل درآمد مالیاتی دولت ، معادل ۶۰ درصد درآمد مالیاتی دولت از عملکرد کل بنگاه های اقتصادی غیردولتی و حدوداً معادل ۵۰ درصد کل درآمد مالیات از عملکرد تمامی بنگاه های اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی و بسیار بیشتر از مجموع مالیات حقوق کلیه شاغلین کشور و سه برابر بیشتر از ارزش فروش تولید کنندگان در طی یکسال است.