صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / ماجرای عودت ۸۲۰هزار دز واکسن آمریکایی؟
ماجرای عودت ۸۲۰هزار دز واکسن آمریکایی؟

وزارت بهداشت به گمرک نامه زد

ماجرای عودت ۸۲۰هزار دز واکسن آمریکایی؟

اخبار دریافتی حاکی از این است که وزارت بهداشت از گمرک خواسته که تعداد ۸۲۰ هزار دوز واکسن های اهدایی کشور لهستان را همزمان با ورود ۷۱۰ هزار دوز واکسن کرونا عودت بدهد؛ اما بررسی ها نشان می دهد، هنوز این واکسن ها از کشور خارج نشده اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از راه امروز اخبار دریافتی حاکی از این است که وزارت بهداشت از گمرک خواسته که تعداد ۸۲۰ هزار دوز واکسن های اهدایی کشور لهستان را  همزمان با ورود ۷۱۰ هزار دوز واکسن کرونا عودت بدهد، ماجرای بازگرداندن واکسن های وارداتی از لهستان چیست؟
۷۱۰ هزار دوز آمد ۸۲۰ هزار دوز بازگشت داده شد!
اما بررسی های اولیه نشان می دهد، با ورود ۷۱۰ هزار دوز واکسن کرونا اهدایی کشور لهستان به کشور که شب گذشته یکم بهمن ماه ۱۴۰۰ مراحل ترخیص آن انجام شده، ۸۲۰ هزار دوز محموله اول این کشور که گفته می شود ساخت کشور آمریکا بوده، نیز قرار است عودت داده شود.
                                                   واردات واکسن ساخت آمریکا ممنوع است
جزئیات اطلاعات دریافتی نشان می دهد، وزیر بهداشت درنامه ای به گمرک ایران اعلام کرده که ۸۲۰ هزار دوز از واکسن‌های اهدایی کشور لهستان علی رغم هماهنگی قبلی و مستندات دریافتی، از منابع غیرمجاز بوده است؛ از این رو طی مذاکراتی که با طرف لهستانی صورت گرفته قرار شده که واکسن‌ها برگشت داده شود.
براساس مذاکراتی که با لهستان صورت پذیرفته، سفیر آن کشور ارسال واکسن مذکور را اشتباه آژانس تایید کننده اروپایی دانسته است. از این رو، وعده داده که واکسن مزبور را تامین از منابع مجاز جبران کند. برهمین اساس مقرر شده با ارسال محموله جدید، واکسن های ساخت آمریکا را بازگرداند.
در همین حال، عین‌الهی از رئیس کل گمرک خواسته همزمان با این‌که ۷۱۰ هزار واکسن جدید وارد و ترخیص می‌شود، هماهنگی لازم با گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) انجام شود تا ۸۲۰ هزار دوز محموله قبلی عودت داده شود.
لازم به توضیح است که در این مکاتبه اشاره‌ای مبنی بر عدم تائیدیه بهداشتی واکسن های وارداتی برای عودت دادن نشده و اخیرا هم شایعه تقلبی بودن واکسن استرازنکای وارداتی از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده بود.
اما آنچه که مشخص است اینکه وزیر از منبع غیرمجاز یعنی سازنده واکسن به عنوان عامل برگشت خوردن یاد کرده است. این در حالی است که ایران از تعداد زیادی از کشورهای تولید کننده یا واسطه از جمله چین، کره، ایتالیا، روسیه، هند، اتریش و لهستان واکسن وارد کرده است.
واکسن ها هنوز خارج نشدند؛ گمرک شفاف سازی کند
البته بررسی ها نشان می دهد، محموله نخست اهدایی لهستان یعنی همان ۸۲۰ هزار واکسن که گفته می شود، آمریکایی است هنوز عودت داده نشده، که لازم است وزیر بهداشت و گمرک در این خصوص شفاف سازی کند که چرا محموله واکسن های آمریکایی برگردانده نشده است؟
بنابر اعلام گمرک، با ورود محموله  ۷۱۰ هزار دُزی واکسن، در شب گذشته  که اهدایی کشور لهستان است، واکسن های آسترازنکا به ۱۷میلیون و ۴۶۴هزار و ۶۱۰ دُز و کل واکسن های وارده از بهمن سال قبل تا کنون به ۱۵۶میلیون و ۶۸۵هزار و ۳۰۸دُز رسید.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.