صفحه اصلی / اسلایدر / بازار مسکن در انتظار رونق
بازار مسکن  در انتظار  رونق

لغو تحریم مسکن را ارزان می‌کند؟

بازار مسکن در انتظار رونق

کسب و کار نیوز- در حالی فعالان بازار مسکن اعلام کرده اند با توافق در وین شاهد ریزش آنچنانی قیمتها در بازار مسکن هستیم که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند اخبار مذاکرات و حتی توافق در وین تاثیر زیادی بر تغییر قیمتها نخواهد داشت. شاید در کوتاه مدت هیجان مثبت ناشی از این خبر بر کاهش قیمتها موثر باشد اما مدیریت نادرست می تواند قیمتها را در مسیر افزایشی هدایت کند.

شایلی قرائی  

به گزارش کسب و کار نیوز ، با لغو تحریم ها و چشم انداز کاهشی نرخ ارز و دلار در کشور اکنون گره بازار مسکن را کورتر شده است. بازار مسکن دیگر از تب و تاب افتاده است. روز به روز از تعداد خریداران مسکن کم می شود و بر فروشندگان بازار افزوده تر می شود. پیشی گرفتن عرضه مسکن بر تقاضا سبب شده است تا وضعیت بازار با رکودی بی سابقه گره بخورد.

البته عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان می گوید: با لغو تحریم و بازگشت انبوه سازان و توسعه گران به بازار ساخت و ساز، تولید پایدار شکل می‌گیرد ، قیمت‌ها تثبیت می‌شود و انتظار سودهای غیرمتعارف و بالا هنگام فروش خانه کاهش پیدا خواهد کرد. سیدمحمد مرتضوی درباره معادلات بازار مسکن در پی مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: رفع موانع بین‌المللی در تنظیم بازار مسکن، ثبات قیمت‌ها و تعادل در بازار عرضه و تقاضا تاثیرات بسیار مهمی خواهد داشت.

اما ابهامی که میل به کاهش قیمت ها در بخش مسکن را تشدید می کند کاهش نرخ تورم و وعده رییس جمهور در این زمینه است. طبق آخرین گزارش ها نرخ تورم نقطه به نقطه ماهیانه در چند ماه اخیر روندی کاهشی داشته است و آنطور که روحانی گفته است تورم تا پایان امسال روندی کاهشی را طی می کند. بنابر این ممکن است بازار مسکن برای حفظ تعادل خود با نرخ تورم و هچنین افزایش انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمت ها، قیمت مسکن باز هم کاهش یابد.

چشم انداز مسکن در صورت توافق

منصور غیبی، کارشناس مسکن

در صورتی که برجام تحقق پیدا کند برای مردم و اقتصاد همچنین اقتصاد مسکن سودآور است. به عبارتی امضای توافق به نفع مردم و تمامی حوزه های اقتصادی اعم از اقتصاد مسکن است. گاهی مشاهده می شود برخی مسوولان به ریزش آنچنانی در بازار مسکن در صورت تحقق برجام سخن می گویند.

به نظر اینطور نیست. به عقیده بنده این اتفاق یک خیر عام المنفعه برای تمامی بخش های اقتصادی است. امضا توافق در وین به این معنا نیست که دیگر اتفاقات در بازارها تاثیر گذار نیستند. مدیریت بخش های اقتصادی مانند بخش مسکن بعد از توافق مهم است. سرمایه هایی که به صورت انباشت برای مردم ایجاد شده باید در مسیر درست و عالی هدایت شوند. در این شرایط می توان به بهره برداری از مزایای برجام امید داشت. اقتصاد مسکن نیز مانند دیگر بازارها باید مدیریت شود.

مردم با لغو تحریم نباید منتظر ریزش آنچنانی قیمت مسکن باشند. قیمت املاک زمانی با انتشار اخبار سیاسی، ازجمله مذاکرات کاهش پیدا می‎کند که این اخبار بر روند دیگر بازارها، به‌ویژه قیمت دلار، قیمت طلا و خودرو اثر بگذارد. مگر اینکه با مذاکرات و رفع تحریم‌ها تولید ثروت داشته باشیم و سطح درآمد مردم افزایش پیدا کند. در این شرایط دیگر بازار راکد نیست. یعنی خرید و فروش خانه رونق دارد.

اما در صورتی که در وین توافق به سرانجام نرسد و برجام احیا نشود، بازار با یک رکود تورمی و افزایش کاذب قیمت مواجه خواهد شد. مردم بار دیگر به دلیل هیجان منفی و کاذب به بازار هجوم می آورند. حتی اگر در وین اتفاق خاصی نیفتد و لغو تحریم ها را نیز نداشته باشیم با مدیریت درست اقتصاد می توان از تبعات ناشی از عدم توافق به سلامت عبور کرد. در بازار مسکن همه چیز وین نیست.

بازار شب عید نیز در حالیکه می بایست مانند سالهای قبل از رونق نسبی برخوردار شود به دلیل همزمانی با روزهای مذاکرات و اخبار برجام امیدی به رونق مناسب ندارد. نشانه های رونق مسکن در شب عید ضعیف است. همزمانی ادامه مذاکرات و احتمال توافق در دقیق نود و تقابل آن با روزهای پایانی سال موجب شده مردم همچنان در حالت انتظار باقی بمانند. به هر ترتیب نجات حوزه اقتصاد مسکن در گرو رونق است نه افزایش و کاهش قیمت. این فرآیند باید جوری پیش برود که بتوانیم این رونق را متناسب با تورم پیش روی مدیریت کنیم.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.