صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / سامانه مشاغل خانگی حدود ۵۰۰ نوع مجوز صادر می‌کند
سامانه مشاغل خانگی حدود ۵۰۰ نوع مجوز صادر می‌کند

سرپرست معاونت اشتغال وزارت تعاون:

سامانه مشاغل خانگی حدود ۵۰۰ نوع مجوز صادر می‌کند

سرپرست معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از دیروز سامانه مشاغل خانگی حدود ۵۰۰ نوع مجوز صادر میکند که این تعداد به دستگاه‌های مختلف مربوط است، اما ستاد آن در وزارت تعاون است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمود کریمی بیرانوند، سرپرست معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور درگفتگوی ویژه خبری پنجشنبه اظهار کرد: مدت صدور این مجوزها نیز، سه روزه شد و بیشتر مجوزهای مربوط مشاغل خانگی، حتی آنی هم شده است.

او در پاسخ به این پرسش که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و متعلقات آن در مجموع، چه تعداد مجوز برای آغاز کسب و کار صادر می‌شود؟ افزود: مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان‌ها و اقمار مختلفی دارد برخی از آنها سازمان‌های مستقلی هستند که باید به صورت مجزا، از آنها این سوال را پرسید زیرا آنها به موجب قانون هم قواعد مخصوص به خود را دارند و پاسخگو هستند.

کریمی اضافه کرد: آن چیزی که در مجموع در حوزه اشتغال و کار آفرینی و مهارت سازی، اصطلاحاً در مجموع وزارت تعاون، مجوز داده می‌شود حدود ۵۵۰ مجوز، شناسایی شده است که بیش از ۹۵ درصد آن ذیل دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی هستند یعنی از طریق درگاه مشاغل خانگی، این مجوزها به درخواست کننده ها اعطا می‌شود.
سرپرست معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شاید بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد مجوزهایی که مجموعه وزارت تعاون، به درخواست کننده ها اعطا می‌کند در همین دبیرخانه مشاغل خانگی است.
کریمی افزود: ستاد ویژه ای برای وصل شدن درگاه‌های مجوز دهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درگاه پایگاه ملی مجوزهای کشور و پُر کردن این کاربرگ ها، در چند هفته اخیر تشکیل و کار خود را آغاز کرده است و تک تک مجوزها در همه سازمان‌ها، معاونت‌ها و اقمار در حال بررسی است تا این اتصال، اتفاق بیفتد.

او با بیان اینکه حدود ۴ ماه پیش، مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای را سه روزه کردیم، اضافه کرد: این مجوزها، پیش از آن ۸ ماه تا یک سال هم طول می‌کشید تا متقاضی بتواند آن را دریافت کند.

سرپرست معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در این چند ماه که سه روزه شده حدود ۴ هزار مجوز صادر شد در حالی که از ابتدای سال تا پیش از ۴ ماه پیش در کل ۴۰ تا ۵۰ مجوز صادر شده بود.

پس از اصلاح فرم‌ها مجوزهای الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی (سماک) را به درگاه ملی مجوزها متصل خواهیم کرد

همچنین محمد قربانی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مجموعه وزارت ۱۹۷ و به بیان وزارت امور اقتصادی و دارایی ۱۹۲ مجوز صادر می‌کنیم و همه این مجوزها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

قربانی در ادامه افزود: سامانه‌ای با عنوان سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی معروف به «سماک» داریم که همه فعالان و سرمایه گذاران وارد آن می‌شوند و تقاضای صدور مجوز را از این طریق دارند.

او با بیان اینکه آمار وزارت جهاد کشاورزی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه صدور مجوز، متفاوت است، ادامه داد: آمار تعداد صدور مجوزهای ما ۱۹۷ است اما وزارت اقتصاد، ۱۲۱ و در برخی موارد ۱۲۷ را اعلام می‌کند.

قربانی افزود: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی اقدامات مختلفی را در حوزه کسب و کارهای کشاورزی انجام می‌دهد و این اقدامات در ۸ دسته قرار می‌گیرد.

وی درباره تعداد مجوزهای تحویل شده به دبیرخانه هیئت مقررات زدایی با اشاره به اینکه همه فرم‌ها را یک بار در درگاه ملی مجوزها، ثبت کردیم، گفت: ۸۷ فرم را ارسال کردیم؛ در زمینه تعاون روستایی ۱۵ فرم در ۱۶ بهمن، امور اراضی ۹ فرم در ۱۲ بهمن، شیلات، ۸ فرم در ۲۵ بهمن، صنایع تبدیل و غذایی ۳ فرم، زراعت و مکانیزاسیون ۶ فرم، حفظ نباتات ۳۱ فرم و آبخیزداری و منابع طبیعی هم ۶ فرم را فرستادیم.

او با بیان اینکه در مجموع ۸۷ فرم را ارسال کردیم، افزود: در مجموع ۶۴ درصد فرم‌ها را فرستادیم و منتظر تائید یا اصلاح هستیم.

قربانی با اشاره به اینکه در وزارت جهاد کشاورزی، منشور صدور مجوزهای کسب و کارها را داریم، گفت: این منشور با رویکرد تسریع، روان سازی، آسان سازی، کوتاه سازی، سرعت بخشی توأم با دقت، شفاف سازی، هوشمند سازی، قانونمداری، نظارت، پاسخگویی و رضایتمندی است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ارتباط با تائید محور و یا ثبت محور بودن مجوزها، فعالیت‌های بخش کشاورزی، بسیار متنوع هستند، افزود: بخشی از این مجوزهایی که صادر می‌کنیم به مجوز دامپزشکی و برخی از آنها به تائید سازمان غذا و دارو و برخی از آنها نیز به تائید سازمان حفاظ نباتات نیاز دارد.

قربانی اضافه کرد: تا پایان هفته آینده، ۳۶ درصد باقیمانده فرم‌ها را تحویل خواهیم داد و بلافاصله سامانه مجوزهای الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی (سماک) را به درگاه ملی مجوزها وصل خواهیم کرد.

دستگاه‌های اجرایی، کاربرگ راهنمای دریافت مجوزها را برگردانند

در ادامه مهدی فلاح‌دوست معاون مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: وزارت و یا هیئت مقررات زدایی از مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور انتظار دارد با توجه به جلسات برگزار شده با مجموعه دستگاه‌های اجرایی در طرح ساده سازی مجوزها، کاربرگ راهنمای دریافت مجوزها را به ما برگردانند.

فلاح دوست در ارتباط تصویری با این برنامه افزود: این کاربرگ های راهنما باید به نحوی باشد که شرایط، مدارک و استعلامات مربوط به هر مجوز، کاملاً روشن و شفاف باشد.

او ادامه داد: علتی که این کار به نتیجه نمی‌رسد به خاطر این است که کاربرگ هایی را که دستگاه‌ها به ما برمی گردانند شرط‌های مبهم و تفسیر پذیر دارد و به دستورالعمل‌ها موکول و موجب می‌شود وزارت اقتصاد این موضوعات را نپذیرد و به دستگاه‌ها برگرداند.

فلاح دوست اضافه کرد: خواست نخست ما این است که محتوای کاربرگ ها باید دقیق باشد تا ما در دستور کار هیئت مقررات زدایی قرار دهیم.

معاون مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع بعدی، زیرساخت الکترونیکی است که باید برای این کار فراهم شود تا بتوانیم همه مجوزهای کشور را به صورت الکترونیکی صادر کنیم.

فلاح دوست افزود: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی معمولاً مجوزهای متعددی را صادر می‌کند اما در آخرین آماری که از این وزارتخانه داریم حدود ۱۲۱ عنوان مجوز شروع کسب و کار شناسایی شده که از این میزان حدود ۱۷ درصد کاربرگ ها به ما برگشته یعنی اتفاق خیلی روشنی نیفتاده است.

او اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی گفته می‌تواند تا ۱۸ اسفند همه کاربرگ ها را برگرداند و زیرساخت‌های الکترونیکی را انجام دهد.

فلاح دوست گفت: در فرآیندی که از سال ۱۳۹۴ در حوزه مجوزها اتفاق افتاده است بارها مجوزهای وزارت جهاد کشاورزی تغییر کرد و اکنون بر اساس آمارها گفته شده است ۱۹۷ مجوز در حالی که تعداد مجوزهایی که در آن زمان روی درگاه ملی مجوزها آمد خیلی زیاد بود.

او ادامه داد: تفاهم‌هایی که با دستگاه صورت گرفته در آن دوره‌های زمانی پیش از این پروژه، تعداد مجوزهای صادر شده در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی را ۲۶۱ عنوان بیان کردند که پس از استعلام و بررسی، در نهایت به ۱۲۱ عنوان مجوز رسیدیم.

معاون مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه مشاغل خانگی، یکی از دستگاه‌های پیش رو بوده است و همه مجوزهای خود را در حوزه مشاغل خانگی، احصاء کرده و حتی مصوبه هیئت مقررات زدایی گرفته است و ۳۲۴ عنوان مجوز را در هیئت مقررات زدایی مصوب کردیم.

فلاح دوست ادامه داد: وضعیت این وزارتخانه در بخش مشاغل خانگی، روشن است اما در حوزه‌های دیگر وزارت تعاون به ویژه در حوزه سازمان بهزیستی، مشکل داریم.

او افزود: ستاد وزارت تعاون با اینکه کلیت مجوزهایش حدود ۲۶ عنوان مجوز بود و رسیدیم به اینکه ۱۱ مجوز صادر می‌کند و عملاً کاربرگ های مربوط به این حوزه‌ها را هنوز به ما برنگردانده اند.
فلاح دوست در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ۱۸ اسفند می‌توانند به تکالیف قانونی خود در زمینه مجوزها عمل کنند؟ گفت: این بر عهده دستگاه اجرایی است که باید متعهد به انجام آن شود اما با روندی که می‌بینیم برای وزارت جهاد کشاورزی بعید است تا این تاریخ اتفاق بیفتد اما در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احتمالاً این اتفاق رخ دهد.

او افزود: سازمان غذا و دارو هم در این زمینه خوب پیش می‌رود و در حال فرستادن کاربرگ هاست.

می‌توانیم یک روزه مجوز مشاغل خانگی را صادر کنیم

مشاور سازمان غذا و دارو گفت: آخرین بازنگری مجوزهای مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ به گونه‌ای انجام شد که اگر مدارک لازم هویتی متقاضی و مدارک مسئول واجد شرایط به کار گرفته شده، کامل باشد می‌توانیم یک روزه مجوز مشاغل خانگی را صادر کنیم و هیچ محدودیتی از این بابت نداریم.

صادقیان در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که چرا مجوزهای ثبت محور سازمان غذا و دارو فقط یک درصد و مجوزهای تائید محور آن ۹۹ درصد است؟ گفت: تائیدیه های سازمان غذا و دارو، ناظر بر تائید شرایط بهداشتی محیط واحدهای تولیدی است بنابراین به حضور و بازرسی کارشناسی نیاز دارد تا بتواند شرایط را با توجه به استانداردها یا شاخص‌ها ارزیابی کند و پس از آن به صدور مجوز، اقدام شود بنابراین در عمل نمی‌تواند شکل اعلانی یا ثبت محور داشته باشد.

او ادامه داد: بیشتر مجوزهایی را که صادر می‌کنیم مجوزهایی است که طراحی و تأسیس و بهره برداری واحدهای تولیدی دارو، غذا و مکمل‌ها و یا برای انبارهای نگهداری اقلام سلامت محور و یا مجوزهایی برای پخش کالاهای سلامت محور است.

مشاور سازمان غذا و دارو درباره الکترونیکی شدن مجوز گفت: در مورد مشاغل خانگی به علت آنکه دستگاه اصلی آن وزارت تعاون است باید آن سامانه پیش بینی‌های لازم را ببیند سپس می‌توانیم به استعلامات وزارت تعاون، پاسخ دهیم اما در حال حاضر، فیزیکی و حضوری انجام می‌دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.