صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / دیدگاه کارشناسان درباره آینده بازار مسکن
دیدگاه کارشناسان درباره آینده بازار مسکن

بازار املاک در فاز استراحت

دیدگاه کارشناسان درباره آینده بازار مسکن

اگرچه از پنج مولفه اثرگذار بر بازارمسکن، دو متغیر کاهشی و سه مورد دیگر افزایشی است، به دلیل ورود این بازار به فاز استراحت، کارشناسان نسبت به رشد قیمتها در آینده با احتیاط سخن می‌گویند.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بخشی از ثبات این روزهای بازار مسکن را می‌توان ناشی از تاثیرپذیری آن از مذاکرات هسته‌ای دانست. اما باید توجه داشت که این بازار از آذرماه سال گذشته تا کنون به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد سالیانه آن از حدود ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. اگرچه عوامل سیاسی به عنوان یکی از مولفه‌ها در ایجاد آرامش بازار مسکن موثر هستند، این بازار از متغیرهایی همچون کمبود عرضه، توان طرف تقاضا، وضعیت تورم عمومی، رشد نهاده‌های ساختمانی و تورم بازارهای موازی تاثیر می‌گیرد که بجز بازارهای موازی، سایر عوامل با افزایش مواجهند.

با توجه به اینکه بازارهای ارز، طلا، خودرو و بورس در حالت انتظار قرار دارند، بازار مسکن نیز به نوعی بلاتکلیف است. به رسم معمول با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بررسیها از افزایش حجم معاملات در هفته‌های اخیر حکایت دارد اما قیمتها بالا نرفته است. بخشی از این موضوع به کاهش توان متقاضیان به عنوان مولفه‌ای قوی برمی‌گردد. به هر ترتیب با توجه به افزایش ۶۵۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران طی پنج سال گذشته، ظرفیت رشد این بازار به طور محسوسی کاهش یافته است.

تجربه ادوار گذشته بازار مسکن نشان داده که رکود این بازار به طور معمول بین ۳۰ تا ۴۸ ماه طول کشیده و حداکثر طول دوره رشد قیمت آن ۳۶ ماه بوده است.

در شرایطی فعلی نیز دو دیدگاه درخصوص وضعیت آینده بازار ملک وجود دارد؛ گروهی معتقدند با امضای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز، بازار مسکن نیز دچار افت خواهد شد. گروه دیگر اما می‌گویند بازار مسکن برخلاف ارز و طلا که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، چندان به این بازارها وابسته نیست و کسری عرضه نسبت به تقاضا مولفه مهمتری برای این بازار محسوب می‌شود. با این وجود هر دو گروه مذکور با احتیاط نسبت به رشد قیمت مسکن در آینده اظهارنظر می‌کنند.

بیت‌الله ستاریان ـ کارشناس بازار مسکن ـ درباره پیش‌بینی این بازار می‌گوید: در صورت تحقق برجام، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم اما بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد که به همین دلیل با رکود تورمی همراه می‌شود و قیمت بالا می‌رود.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ نیز تقریبا با ستاریان هم‌نظر است او با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۴ خاطرنشان می‌کند: در آن مقطع با امضای برجام، ثبات بر بازار مسکن حاکم شد. اما قیمتهای موجود در بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت گرفته است؛ چرا که مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن بر اساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود.

همچنین حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران ـ معتقد است: مسکن با بازارهای طلا و بورس، هماهنگی همزمان ندارد و لزوما از قیمت ارز و طلا تبعیت نکرده است؛ چرا که بازارهای ارز و طلا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما مسکن اینگونه نیست. این بازار مدتی صبر می کند، به تثبیت می رسد، سپس خود را با وضعیت کلی اقتصاد وفق می‌دهد؛ این هماهنگی می‌تواند کاهشی یا افزایشی باشد.

با این حال مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ به ادامه آرامش بازار مسکن خوشبین است. او در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه در ماههای اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

وی ضمن ابراز گلایه از سامانه‌های فروش ملکی که بعضا در جهت افزایش قیمت مسکن عمل می‌کنند بیان کرد: همانطور که بعد از جهش قیمتها انتظار افزایش مجدد وجود ندارد، طبیعتا انتظار ریزش شدید هم غیرمنطقی است. همین که بازار مسکن به ثبات رسیده اتفاق خوبی است که می‌تواند در آینده به افزایش قدرت خرید متقاضیان منجر شود. با طرح نهضت ملی مسکن بسیار امیدواریم که عرضه و تقاضا به تعادل برسد و نرخها منطقی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.