صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ماهی در تسخیر گرانی
بازار ماهی در تسخیر گرانی

با افزایش تقاضا در ماه پایانی سال قیمت ماهی باز هم افزایش خواهد یافت

بازار ماهی در تسخیر گرانی

کسب و کار نیوز- ماهی گران و در شهرهای ساحلی کمیاب شده است. براساس قیمت نیز ماهی قزل آلا نسبت به ۵ ماه پیش ۶٠ درصد گران شده و فعالان صنفی می گویند ماهی به طور کلی از سبد خانوار حذف شد. فعالان بازار نیز معتقدند با افزایش تقاضا در یک ماه پایانی سال این احتمال وجود دارد که قیمت ماهی رشد داشته باشد.

شایلی قرائی      

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین زمینه دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: دلیل اصلی گرانی ماهی قزل آلا، افزایش قیمت غذای ماهی است. علی اکبر خدایی درباره افزایش قیمت ماهی قزل‌آلا و اینکه آیا دلیل این اتفاق قاچاق قزل آلا است، گفت: ماهی قزل‌آلا قاچاق نمی شود.

وی دلیل اصلی این اتفاق را گرانی غذای قزل آلا دانست و افزود: خشکسالی، کمبود تولید و گرانی غذای ماهی از جمله دلایل این اتفاق هستند .وی همچنین مباحث مربوط به قاچاق میگو را رد کرد و با بیان اینکه تمام میگوی تولیدی ما با برند ایران صادر می شود، افزود: حدود ۴ سال قبل گاهی صادرات میگوی ایرانی بدون لیبل نیز انجام می شد اما در حال حاضر یک جعبه میگو نیز به این شکل صادر نمی شود.

این فعال صنفی درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر صادرات میگوی ایرانی با برند عمان به سایر کشورها از جمله عربستان تصریح کرد: عمان امکان صادرات میگوی پرورشی به هیچ کجای جهان از جمله آمریکا و اروپا را ندارد چرا که اصلا در این کشور پرورش میگو انجام نمی شود .

این در حالی است که این پایان ماجرا نیست چرا که با سیر صعودی ۲ تا ۳ برابری نرخ‌های عجیب و غریب در بازار ماهی از اواخر سال گذشته تاکنون برخی مسئولان مرتبط در استان با عدم بی‌اطلاعی از دلایل گرانی‌ها، فقط رشد هزینه‌های کرایه حمل و نقل را از علل افزایش افسارگسیخته انواع ماهی در بازار اصفهان می‌دانند و بعضی دیگر هم با عادی انگاری رشد سرسام‌آور قیمت‌ آبزیان، عقب ماندگی بهای این مواد پروتیئنی را از کارناوال گرانی‌های تمام اقلام کشور از جمله گوشت و لبنیات ناچیز می‌پندارند.

یک تولید کننده ماهی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید ماهی قزل آلا گفت: حدود ۵۰ درصد از تولید کنندگان ماهی امسال به علت خشکسالی نتوانستند رهاسازی بچه‌ماهی را انجام دهند و برخی دیگر نیز تولیدی انجام نداده و کارگاه‌های خود را تعطیل کردند. در حال حاضر هزینه تمام شده تولید ماهی برای تولید کننده به ازای هر کیلوگرم ماهی ۸۵ هزار تومان است درحالی‌که در بازار هر کیلو قزل آلا حدود ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نقطه امنی برای تولید کننده نیست زیرا سودی را در پی ندارد. البته کاهش تولید باعث شد تا عرضه و تقاضا به برابری برسد و قیمت ماهی‌ متعادل شود.

در همین زمینه مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت و گو با کسب و کار” گفت: کاهش ذخایر دریایی باعث شده میزان صید ماهی در شمال و جنوب کشور کاهش پیدا کند. از این‌رو شاهد افزایش نرخ ماهی در بازار هستیم. در میادین عرضه آبزیان بیشتر ماهیان پرورشی مشاهده می‌شود.

فخرالدین احمدی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز بر قیمت ماهی نیز تاثیر می گذارد، اضافه کرد: در سال جاری صید ماهی شمال و جنوب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و این مسئله باعث افزایش قیمت ماهی در بازار شده است.

این فعال صنفی اظهار داشت: ماهیان کپور، آمور، بی‌کتف جزو ماهیان گرمابی پرورشی هستند. اما باید بگویم که افزایش نرخ ماهی از قدرت خرید مردم بالاتر رفته است و همین مسئله میزان خرید ماهی را در سال جاری کاهش داده است. افزایش قیمت سرسام‌آور ماهی جنوب این خوراک را سفره‌های مردم حذف کرده است. علت کاهش صید ماهی جنوب را باید در تقلیل پیدا کردن ذخایر دریایی و طوفان ماه‌های گذشته دنبال کرد.

به گفته وی، همچنین صید ماهیان استخوانی نیز افزایش پیدا نکرده و بازار ماهیان شمال مانند سوف و کفال نیز کاهش پیدا کرده قیمت ماهی سفید کیلویی ۱۵۰ هزار تومان و ماهی کفال کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.