صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / چگونه زمین رایگان برای ساخت مسکن از دولت دریافت کنیم؟
چگونه زمین رایگان برای ساخت مسکن از دولت دریافت کنیم؟

براساس تکلیف وزارت راه؛

چگونه زمین رایگان برای ساخت مسکن از دولت دریافت کنیم؟

وزارت راه و شهرسازی مکلف است به خانواده هایی که فرزند سوم و بیشتر از آبان امسال به بعد داشته باشند بر اساس قانون تعالی جمعیت ۲۰۰ متر زمین رایگان بدهد.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی یکشنبه ۲۴ بهمن در مراسم کلنگ زنی ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در کرمانشاه اعلام کرد: به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.

گفته می‌شود این اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بوده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ در مجلس به تصویب رسید که با رفت و برگشت‌هایی از شورای نگهبان و رفع ایرادات این شورا از سوی نمایندگان مجلس، نهایتاً در ۱۱ آبان سال جاری (۱۴۰۰) از سوی شورای نگهبان تأیید و در ۲۴ آبان از سوی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم به حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ابلاغ شد.

این قانون آزمایشی بوده و قرار است برای مدت ۷ سال اجرا شود.

ماده ۳ قانون مذکور (حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) درباره تأمین مسکن خانوارهای بیش از ۳ فرزند می‌گوید:

وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده‌ها می‌توانند صرفاً برای بار دوم از کلیه امکانات دولتی در این خصوص استفاده نمایند.

همچنین ماده ۴ این قانون درباره اختصاص زمین به خانوارهای ۳ فرزنده و بیشتر آورده:

دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ متر مربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه (نصف – نصف) به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده سازی فقط برای یک بار به صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال اقساط اعطا نماید و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.

در تبصره ۱ ماده ۴ قانون مذکور آمده:

برای ساکنین شهرهای بالای پانصدهزار نفر، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در این ماده بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر، بر اساس آئین نامه مذکور در تبصره ۳ اختصاص می‌یابد.

وزارت راه و شهرسازی ۳ ماه وقت دارد آئین نامه را تدوین کند

وزارت راه و شهرسازی مکلف به تدوین آئین نامه قانون مذکور ظرف ۳ ماه از لازم الاجرا شدن آن است که باید آئین نامه اجرایی ماده ۴ قانون جوانی جمعیت کرده است که با توجه به ابلاغ آن در اواخر آبان ماه، آئین نامه اجرایی قانون اختصاص زمین مسکونی ۲۰۰ متری به خانوارهای ۳ فرزنده و بیشتر می‌بایست تا ۲۴ بهمن تدوین می‌شد.

معاون مسکن وزارت راه: فقط خانواده‌هایی که از تاریخ تصویب قانون به بعد بچه سومشان به دنیا می‌آید زمین دار می‌شوند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات اختصاص زمین رایگان به خانواده‌های چند فرزنده گفته است: طرح تخصیص زمین مختص افرادی است که فرزند سوم و یا چهارم آن‌ها پس از تصویب این قانون به دنیا آمده است.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این طرح در شهرهایی که دارای زمین دولتی است اجرا و به زودی شرایط متقاضیان در سامانه ثمن بارگذاری می‌شود. این طرح نیاز به دستورالعمل‌های بسیاری دارد که باید پس از بررسی، تصویب و اجرا شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.