صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سرقت های میلیونی از حساب مردم
سرقت های میلیونی از حساب مردم

کلاهبرداری دزدها از گوشی و حساب های بانکی‌ افزایش یافته است

سرقت های میلیونی از حساب مردم

کسب و کار نیوز - به تازگی برای کاربران پیامک‌هایی حاوی لینک ارسال می‌شود که از آن‌ها خواسته می‌شود وارد سامانه قوه قضائیه شده و پرونده‌ای که علیه‌شان در دستگاه قضایی به جریان افتاده را ببینند.اگر وارد لینک شوید، یک اپلیکیشن روی گوشی شما نصب می‌شود. این اپلیکیشن، از شما دسترسی برای بررسی پیامک‌ها و مخاطبان تلفن همراه شما خواهد گرفت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در زمان پرداخت آنلاین، توجه داشته باشید آدرس سایتی که در آن پرداخت می‌کنید آدرس سایت شاپرک باشد: shaparak.ir. کلاهبرداران در بسیاری اوقات، با پس ‌و پیش‌ کردن یا اضافه ‌کردن یک حرف در این آدرس، می‌کوشند خود را به عنوان سایت رسمی شاپرک معرفی کنند. پلیس فتا استان اصفهان خبر داده است: به طور کم سابقه ای روزانه بیش از یکصد گزارش از این نوع کلاهبرداری در سامانه پلیس این استان به ثبت می‌رسد. به گفته پلیس فتا کلاهبرداری اینترنتی برداشت غیر مجاز از حساب مردم با شگرد پیام‌های جعلی در  حال افزایش است و در یک روز تماس های زیادی توسط مردم با پلیس فتا در خصوص اینگونه سرقت ها ثبت‌ می شود.

کارشناسان معتقدند رایج‌ترین کلاهبرداری با روش فیشینگ یا جعل صفحات اینترنتی و معمولا تحت عنوان خرید نرم افزار، فیلترشکن، ثبت نام‌های اینترنتی و …  رخ می‌دهد. لازم است که، سایت جعلی از درگاه اصلی شناسایی شود، به این ترتیب که پس از اینکه افراد به تارنماها وارد می‌شوند به درگاه‌های جعلی بانک هدایت شده و اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند و آنها هم در فرصتی مناسب اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب افراد می‌کنند.

در همین زمینه رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری با رسیدسازهای جعلی هشدار داد. سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به ترفند کلاهبرداران مجازی با رسیدسازهای جعلی اشاره و تصریح کرد: مجرمان سایبری با استفاده از نرم افزارهایی اقدام به تولید رسیدهای جعلی از تراکنشی که هیچگاه انجام نشده می‌کنند و با نشان دادن تصویر رسید واریز وجه، اعتماد فروشندگان را جلب و کالا را دریافت می کنند بدون آن که وجهی پرداخت کرده باشند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از شهروندان درخواست کرد سامانه پیامکی حساب های بانکی خود را فعال کنند تا از واریز یا برداشت وجه از حساب بانکی خود اطمینان حاصل کنند. وی افزود: شهروندان می‌توانند از طریق نرم افزارهای بانکی یا مراجعه حضوری به دستگاه عابر بانک از صحت واریز وجه مطمئن شده تا گرفتار کلاهبرداران نشوند.

فرمانده انتظامی شهرستان ملایر هم به شهروندان هشدارداد: از قبول درخواست تلفنی افراد ناشناس مبنی بر انجام هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه، ارائه رمز اول و دوم کارت عابر بانک، تغییر زبان دستگاه خودپرداز به انگلیسی، انجام تراکنش و … به بهانه برنده شدن در مسابقات یا قرعه کشی های رادیویی و تلویزیونی، خودداری کنید.

یک کارشناس حقوقی در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: امروزه با افزایش رو به رشد فضاهای مجازی و خریدهای اینترنتی مردم با معضل جدیدی روبرو گشته اند که به آن کلاهبرداری اینترنتی می گویند.

ابراهیم صفری اضافه کرد: پلیس فتا وظیفه دارد که هرگونه برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص،‌ دسترسی غیر مجاز، شنود غیرمجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی، تولید و آموزش بدافزارها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران را مورد پیگیری قرار دهد.

به گفته وی، طبق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای جرم کلاهبرداری اینتنرنتی عبارت است از استفاده غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.