صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / وضعیت اینترنت ایران بر اساس شاخص‌های جهانی
وضعیت اینترنت ایران بر اساس شاخص‌های جهانی

وضعیت اینترنت ایران بر اساس شاخص‌های جهانی

اینترنت ایران بر اساس شاخص‌های جهانی، ۲ وضعیت متفاوت دارد. توسعه ارتباطات سیار، رتبه ۷۷ را در میان ۱۴۰ کشور برایمان به ارمغان آورده، اما عقب‌ماندگی‌ها در حوزه توسعه اینترنت ثابت باعث شده رتبه ۱۴۱ را در میان ۱۷۹ کشور جهان را داشته باشیم.

به گزارش کسب و کار نویز به نقل از  ایرنا، بر اساس آخرین داده‌ها در پایان دی امسال حدود ۹۱ میلیون کاربر پهن‌باند سیار و کمتر از ۱۱ میلیون مشترک پهن‌باند ثابت در کشور وجود دارد. با توجه به اینکه ۹۰ درصد از خدمات بخش ثابت را اشتراک‌های خانگی تشکیل می‌دهد و فرض بر آن است که هر خانواده از یک مودم استفاده می‌کند، میانگین دسترسی خانوارهای ایرانی به پهن‌باند ثابت را حدود ۴۰ درصد فرض می‌کنند.

در آمارهای جهانی، میزان اشتراک به جمعیت کشورها سنجیده شده است. میانگین جهانی هم اکنون حدود ۱۵ اشتراک به ازای هر ۱۰۰ نفر است. در ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت، این شاخص به ۱۲.۵ مشترک به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت می‌رسد.

در انتظار سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه

توسعه اینترنت در ایران از حدود ۳۰ سال قبل آغاز شد. آن زمان ظرفیت اتصال کل کشور به اینترنت حدود ۹ کیلوبیت بر ثانیه بود و پروتکل ip/tcp آن اواخر سال ۷۲ به عنوان زیر شبکه دانشگاه وین به راه افتاد.

سال ۷۴ شرکت خدمات دیتا، زیرنظر شرکت دولتی مخابرات ایران تصویب شد و مسوولیت توسعه خدمات دیتا در کشور به‌طور کامل و انحصاری در اختیار این شرکت دولتی که زیر مجموعه پست و تلگراف وقت بود، قرار گرفت.

در گزارشی که سازمان تنظیم مقررات منتشر کرده است، توسعه اینترنت پهن‌باند سیار از سال ۷۴ تا ۸۲ روند معمول خود را طی کرده است. در این بازه زمانی تقریبا ۱۰ ساله، ۱۱ شرکت موفق به دریافت پروانه فعالیت شدند تا به واسطه آن به بازار ارائه اینترنت عمومی وارد شوند.

یک سال پس از آغاز فعالیت این ۱۱ شرکت، برای نخستین بار اینترنت ADSL به شهروندان ارائه شد و همزمان وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از واگذاری ۸۵ هزار پورت اینترنت پرسرعت در شهر تهران خبر داد.

پس از ADSL تکنولوژی WIMAX در دسترس کاربران فضای مجازی قرار گرفت. حالا پس از گذشت بیش از یک دهه از استفاده از اینترنت پرسرعت، کشور ایران رتبه خوبی در حوزه ارتباطات سیار دارد.

اینترنت ثابت اما به دلیل عدم توسعه و سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته نتوانسته است به رتبه خوبی دست پیدا کند. تلاش دولت سیزدهم این است که در مدت سه سال و نیمی که تا پایان این دولت باقی مانده، ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری را در همه نقاط کشور به متقاضیان تحویل دهد.

استفاده از فناوری فیبر نوری با افزایش سرعت اینترنت باعث بالا رفتن تجربه کاربری و همین‌طور به دست آوردن رتبه مناسب ایران در توسعه اینترنت ثابت در میان کشورهای جهان می‌شود. این تکنولوژی می‌تواند ایران را تا چندین رتبه در فهرست جهانی بالا ببرد.

همانطور که بارها «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات اعلام کرده است، مردم ما شایسته سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه هستند و نباید در دسترسی به اینترنت با مشکل مواجه شوند.

افغانستان در انتهای لیست رده‌بندی سرعت اینترنت قرار دارد

چند روز قبل، خبری مبنی بر مقایسه سرعت اینترنت ایران و افغانستان منتشر شد. این خبر که وزیر ارتباطات اعلام کرد صحت ندارد، بر اساس رتبه‌بندی سایت جهانی، اسپیدتست منتشر شد.

این خبر حاکی از این بود که اینترنت ایران و افغانستان در یک رتبه قرار دارند و این در حالی است که در آخرین آمار سایت اسپیدتست، اینترنت ایران در بخش سیار رتبه ۷۷ را دارد و افغانستان بر سکوی ۱۳۸ ایستاده است.

در بخش ارتباطات ثابت که بارها وزیر ارتباطات نیز اعلام کرده که وضعیت مطلوب نیست، ایران در رتبه ۱۴۱ قرار گرفته است و افغانستان در رتبه ۱۷۹ و دیگر بعد از آن در این رده بندی کشوری وجود ندارد.

متوسط سرعت اینترنت ثابت در دنیا ۵۹.۸۴ مگابیت بر ثانیه است و سرعت ایران ۱۰.۳۹ مگابیت بر ثانیه است. در حوزه اینترنت سیار، بر اساس شاخص‌های جهانی میانگین سرعت ۲۹.۶۲ مگابیت بر ثانیه است که در ایران ما میانگین سرعت ۲۳.۱۰ مگابیت برثانیه را داریم.

این در حالی است که سرعت اینترنت ثابت افغانستان ۱.۶۲ مگابیت برثانیه و اینترنت سیار آن ۵.۱۰ مگابیت برثانیه است.

وضعیت اینترنت ایران بر اساس شاخص‌های جهانی

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.