صفحه اصلی / اسلایدر / تکاپوی دلالان برای گرانی میوه
تکاپوی دلالان برای گرانی میوه

قدرت خرید مردم با گرانی میوه شب عید، باز هم کاهش می یابد

تکاپوی دلالان برای گرانی میوه

کسب و کار نیوز- این روزها میوه سهم کمتری از سبد خرید خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد. میوه فروشان گرانی میوه را گردن واسطه ها انداخته اند. با نزدیک شدن به شب عید بازار میوه نیز دستخوش تغییرات قیمتی شده است. هرچند افزایش قیمت میوه در مدت اخیر نیز اعمال شده اما بازار میوه شب عید فرصت خوبی برای درآمدزایی دلالان و گرانفروشان است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، قیمت‌ها، حتی در میوه فروشی‌هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند یکسان نیست. بسیاری از میوه‌های با کیفیت نیز با اختلاف قیمت فراوان به دست ممصرف کنندگان می‌رسد و مردم از کیفیت پایین میوه‌ها هم گلایه‌های بسیاری دارند.

امسال قیمت میوه روی خوشی به قشر‌های کم درآمد نشان نداد و بسیاری از خانواده‌ها نتوانستند از خاصیت میوه‌های هر فصل بهره مند شوند. افزایش چشمگیر قیمت میوه از ابتدای سال مردم را غافلگیر کرد و به رغم آنکه در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری افراد به ویتامین نیاز دارند، اما این نابسامانی‌ها و گرانی موجب شده اقشار کم درآمد از خرید میوه‌های رنگارنگ هر فصل هم محروم شوند. چرا که درآمد و قدرت خرید آن‌ها هیچ‌گونه سنخیتی با گرانی‌های فعلی ندارد.

اما مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، از توزیع میوه شب عید با ۲۵ درصد زیرقیمت بازار به صورت آنلاین خبر داد و گفت: امسال توزیع میوه به صورت هوشمند و در کلانشهرها، درب منازل خواهد شد. اسماعیل قادری فر با رد خبر خرید گران سیب و پرتقال شب عید بیان کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی، سیب درجه یک کوهپایه را بین ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان و پرتقال را بین ۷۵۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان و صرفا از باغداران، سورتینگ داران مجاز و سردخانه داران تحت پوشش تشکل‌ها خریداری می کنیم.

وی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد سیب شب عید از محصولات تولیدی باغداران آذربایجان غربی خریداری شده، افزود: براساس دستور العمل های سیب خریداری شده با میانگین قیمت ۸۵ تا ۱۰۰ هزار ریال تهیه شده که از تولیدات ممتاز کوهپایه ای هستند.

قادری فر موضوع خرید میوه با قیمت بالاتر از واسطه‌ها را تکذیب کرد و گفت: میوه شب عید طبق دستورالعمل مصوب ستاد تنظیم بازار و شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی از باغداران و سردخانه داران خریداری می‌شود. وی با بیان اینکه قیمت عرضه محصولات هنوز تعیین نشده، افزود: محصولات خریداری شده برای تنظیم بازار شب عید از نوع درجه یک بوده و حدود ۲۵ درصد زیر قیمت بازار به مردم عرضه می شود، البته امسال توزیع نخستین بار به صورت هوشمند و در کلان شهرها درب منازل خواهد بود.

در همین رابطه رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با “کسب وکار” گفت: وضعیت بازار میوه خوب نیست. بارش برف و باران نیز میوه را گران کرده است.

مصطفی دارایی نژاد اضافه کرد: با توجه به بارش برف و باران و اختلالات حمل و نقل جاده ای، ورودی بار میدان ماهش یافته است. به همین دلیل قیمت برخی اقلام همچون پرتقال، سیب، کیوی و لوبیا سبز به دلیل بارش و کاهش عرضه افزایش داشته است.

این فعال صنفی در ادامه اظهار داشت: قدرت خرید مردم کاهش یافته است و تمایلی به خرید میوه ندارند. از سوی دیگر خبرهایی که چند وقت اخیر در خصوص برگشت محصولات کشاورزی ایران منتشر شده نیز از این تمایل کاسته است. در حالی که باید گفت محصولات همگی سالم هستند.

به گفته وی، روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تن ورودی بار میدان مرکزی میوه و تره بار است که قبلا این میزان بار تا روز بعدش به فروش می رفت. اینکه میوه در میدان مرکزی خریداری نمی‌شود، یعنی مردم در سطح شهر از مغازه‌ها میوه نمی‌خرند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.