صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / پیشنهاد یک کارشناس بورسی به سهامداران
پیشنهاد یک کارشناس بورسی به سهامداران

پیشنهاد یک کارشناس بورسی به سهامداران

یک تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نمیتوان از این بازار انتظار صعود مطلق را داشت به سهامداران پیشنهاد کرد که سهام شرکت های DPS محور را خریداری کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز مصطفی محبی مجد در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در یک دوره نزولی ۱۸ ماهه قرار دارد، اظهار کرد: معمولا سیکل های نزولی در بازار سرمایه ایران به این صورت است که ۱۸ تا ۲۰ ماه دوره نزول مطلق است و در این دوره عملا نمیشود سهمی را برای سرمایه گذاری پیدا کرد اما پس از این دوره بازار به ثبات می رسد. به عبارت دیگر از الان تا ظرف دو سال آینده در ثبات قرار داریم.

وی ادامه داد: منظور از ثبات شرایطی است که سهامداران اگر بتوانند سهام شرکت های با پتانسیل بیشتر را انتخاب کنند، میتوانند بازدهی فراتر از بازدهی بدون ریسک بگیرند. یعنی اگر بهره پولی که در بانک است ۲۵ یا ۲۳ درصد باشد، سهام دار میتواند از بین حدود ۶۰۰ سهمی که در بازار وجود دارد، سهام شرکتی را انتخاب کنند که نسبت به سود بانکی، ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر بازدهی دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این بازار همچنان با یک دوره صعودی مطلق فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: فکر نمیکنم از حالا تا دو سال آینده وارد دوره صعودی مطلق شویم. مگر اینکه یک سری اتفاق های ساختاری. برای مثال برجام به معنی حقیقی کلمه احیا شود، در چنین شرایطی ممکن است قیمت سهام گروه خودرو و لیزینگ دو برابر شود. یا نفت ظرف سه ماه آینده به بیش از ۲۵۰ دلار برسد. این باعث می شود سهام شرکت های پالایشی حداقل ۵۰ درصد رشد کند. اما این اتفاقات تا حد زیادی غیرممکن است.

محبی مجد ادامه داد: بنابراین باید زمان دهیم که سود در شرکت ها دوباره تجمیع شود و حاشیه سودهای عملیاتی که امسال به شدت کاهش پیدا کرد، ظرف دو سال خود را ریکاوری کند. بعد از دو سال میتوان انتظار داشت کلیت بازار روند صعودی مطلق بگیرد. برای روزهای باقی مانده سال تا انتهای سال آینده هم پیشنهاد میکنم افراد سهام شرکت های DPS محور را بخرند. یعنی شرکت هایی که حداقل بیش از ۲۵ درصد از قیمت‌شان را سود تقسیم میکنند.

به گفته وی شاخص کل بورس تا پایان سال بین یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.