صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / ۵۷۰ هزار خانه خالی مشمول مالیات شدند
۵۷۰ هزار خانه خالی مشمول مالیات شدند

مقام مسئول مالیاتی:

۵۷۰ هزار خانه خالی مشمول مالیات شدند

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از شناسایی و محاسبه مالیات بیش از ۵۷۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه خبر داد.


جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: در دو قسمت تا کنون از وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانه‌های خالی را دریافت کرده‌ایم در قسمت اول که در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ بود اطلاعات ۱۲ هزار و ۱۰۲ واحد خالی از سکنه به سازمان مالیاتی ارسال شد که محاسبات مالیاتی آنها انجام شده و در درگاه خدمات سازمان مالیاتی قرار گرفته است؛ به مالکان این واحدها هم اعلام کرده‌ایم که نسبت به پرداخت مالیات این خانه‌ها اقدام کنند.

تا کنون ۵۷۰ هزار خانه خالی شناسایی شده است

وی افزود: در قسمت دوم اطلاعات دریافتی، نزدیک به ۵۶۸ هزار واحد خالی از سکنه معرفی شد که محاسبات مالیاتی این خانه‌ها هم انجام شده و در وبسایت سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده است؛ مالکان این خانه‌های می‌توانند از وبسایت سازمان مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی یادآور شد: از ۱۲ هزار و ۱۰۲ رکوردی که در قسمت اول دریافت کردیم، بخش زیادی از آنها مشمول مالیات نشدند چون هم در بازه زیر ۱۲۰ روزه خالی از سکنه بودند و هم اینکه این پایه مالیاتی به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اختصاص دارد در حالی که اطلاعات ارسالی تعدادی از خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی از سوی وزارت راه، مربوط به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود.

رحیمی تصریح کرد: اطلاعات از سامانه‌های وزارت راه به سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود؛ سپس این اطلاعات در نرم افزارهای سازمان امور مالیاتی بررسی شده و بازه زمانی ۱۲۰ روزه که در قانون آمده، مورد محاسبه قرار می‌گیرد و نسبت به محاسبه مالیات نیز همزمان اقدام صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اما در قسمت دوم اطلاعات، بخش زیادی از واحدهای معرفی شده به عنوان خانه خالی، بیش از ۱۲۰ روز خالی بودند و مشمول مالیات می‌شوند.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی درباره خانه‌های خالی اشخاص حقوقی با بیان اینکه نرخ مالیاتی این واحدها با واحدهای خالی از سکنه اشخاص حقیقی متفاوت بوده و با نرخ ۲۵ درصد محاسبه می‌شود ولی اشخاص حقیقی مشمول نرخ ۱۵ درصد می‌شوند.

خانه‌های خالی اشخاص حقوقی؛ ۳۵۰۰ واحد

وی ادامه داد: نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ خانه خالی به اشخاص حقوقی اختصاص دارد و مابقی به اشخاص حقیقی تعلق دارد. سهم خانه‌های خالی تهران بیشتر از سایر شهرها بوده است.

رحیمی درباره تحقق درآمد مالیات از خانه‌های خالی گفت: رسیدگی و حسابرسی آنها سالانه است از آغاز تا پایان سال جاری رصد خانه‌های خالی انجام می‌شود و سپس تا پایان تیر ماه سال آینده فرصت رسیدگی به آنها را داریم؛ اما در جزو ۲ بند «ط» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ تکلیفی بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که بعد از دی ماه، این سازمان نسبت به محاسبه و مطالبه اطلاعاتی که از وزارت راه می‌آید، اقدام کند؛ در پایان سال وزارت راه و شهرسازی اطلاعات تکمیلی را می‌دهد و ما هم نسبت به محاسبه آنها اقدام کرده و تا پایان تیر ماه سال آینده فرصت داریم این محاسبات را تکمیل کنیم.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: بعد از محاسبات، فرصت یک ماهه برای پرداخت آنها وجود دارد و اگر پرداخت نشد، وارد فرآیندهای عملیاتی سازمان برای وصول آنها خواهد شد.

فرمول محاسبه مالیات خانه‌های خالی

وی نرخ مالیات خانه‌های خالی را به استناد ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تأکید کرد: بر اساس ارزش اجاره ماهیانه واحد مسکونی خالی و سپس کسر ۲۵ درصد استهلاک سالیانه ساختمان از رقم به دست آمده، برای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی در ۱۵ و حقوقی در ۲۵ درصد ضرب می‌شود. سپس این رقم در تعداد ماه‌های خالی مانده ضرب می‌شود.

رحیمی ادامه داد: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در سال اول خالی بودن، رقم به دست آمده در ۶ در سال دوم در ۱۲ و در سال سوم به بعد در ۱۸ ضرب می‌شود؛ حال اگر مالک این واحد مسکونی خالی اگر بیش از ۵ واحد مسکونی خالی داشته باشد، عدد به دست آمده در ۲ ضرب می‌شود.

وی در خصوص نحوه شناسایی خالی بودن ۱۲۰ روزه یک واحد مسکونی تأکید کرد: متصدی شناسایی بودن خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی و بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور است که نحوه شناسایی این خانه‌ها را باید وزارت راه و شهرسازی توضیح بدهد.

این مقام مسئول در دستگاه مالیاتی کشور درباره تفاوت آمار ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی وزارت راه با آمار ۵۶۸ هزار واحدی جدید که در سامانه سازمان مالیاتی بارگذاری شده، گفت: آن اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم، همان ۵۶۸ هزار واحد خالی است ولی هر اطلاعاتی که وزارت راه به ما بدهد بررسی و اعمال خواهیم کرد.

۱۲ هزار خانه لوکس مشمول مالیات شد

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات بر خانه‌های لوکس نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی ۶ هزار و ۲۹۲ واحد مسکونی گران قیمت را در مناطق ۲۲ گانه تهران شناسایی و معرفی کرده است؛ خود سازمان مالیاتی هم اطلاعات دریافتی از وزارت راه را با اطلاعاتی که از محل مالیات نقل و انتقال املاک در اختیار داشته، تجمیع کرده و به شناسایی ۵ هزار و ۲۵۰ واحد لوکس دیگر اقدام کرده است. طبق قانون تا آخر بهمن ماه، موارد شناسایی شده را باید معرفی و نسبت به مالیات ستانی آنها اقدام کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.