صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت واقعی گوشت اعلام شد/ گوشت را گران‌تر از این رقم نخرید
قیمت واقعی گوشت اعلام شد/ گوشت را گران‌تر از این رقم نخرید

قیمت واقعی گوشت اعلام شد/ گوشت را گران‌تر از این رقم نخرید

کسب و کار نیوز- در روزهای اخیر صعود نرخ هر کیلو گوشت قرمز، منجر به ورود دولت برای عرضه این کارا شد. دامداران معتقدند دام مازاد نیاز جامعه موجود است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، دست اندرکاران حوزه تولید دام همچنان بر مازاد عرضه و انباشت دام روی دست دامدار اصرار می ورزند. در نهایت استمرار این روند کار را به جایی رساند که معاون اول رئیس جمهور برای کنترل افزایش قیمت جلسه ستاد تنظیم بازار را شبانه در دفتر وزیر جهاد تشکیل داد.

بنابر جلسه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت و توقف صادرات دام و عرضه گسترده گوشت گوساله و گوسفند بصورت هوشمند و عرضه در میادین و شبکه فروشگاهی در دستور کار قرار گرفت، در حالیکه مسئولان انجمن و تشکل های تولیدی معتقدند که گرانی های اخیر متاثر از صادرات و کمبود عرضه نیست  و تنها دلالان و مافیا سرو صدا به راه انداختند تا بتوانند زمینه را برای واردات گوشت آماده کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۷۰ تا ۲۳۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار تومان و گوشت مخلوط ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است.

طی روزهای اخیر در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای کشاورزی قیمت هر کیلو گوشت گوساله لاشه یکصد هزار تومان، گوشت گوساله گرم بسته بندی تنظیم بازار درجه یک هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان، گوشت گوساله چرخ کرده تنظیم بازاری درجه یک ۱۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته‌بندی ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفند گرم لاشه ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد که تولیدکنندگان نسبت به نرخ های اعلامی اعتراضاتی دارند و همواره اذعان می کنند که عرضه کمتر از نرخ منطقی زمینه را برای ایجاد رانت در بازار فراهم‌می کند.

قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوشفندی ۱۴۰ هزار تومان

صدردادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده در سطح کشور ۶۰ هزار تومان بوده که هنوز به نرخ مصوب نرسیده است.

او گفت: گرچه وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرده که نهاده مرغدار و دام صنعتی تامین شده است، اما جای این سوال مطرح است که برای دامدار سبک و روستایی چه اقدامی کردند که هم اکنون انتظار دارند در بحث تنظیم بازار گوشت به میدان بیاید.

صدر دادرس قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان اعلام کرد.

بنابر آمار اعلامی تشکل و اتحادیه های تولیدی از نظر جمعیت دام سبک در بهترین شرایط قرار داریم و زایش پاییز و زمستان بیش از ۵ میلیون راس است که با این وجود مشکلی در عرضه نداریم.

توزیع اینترنتی گوشت تا ماه رمضان ادامه دارد

عربشاهی رئیس مرکز ارتباطات سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: عرضه اینترنتی گوشت گوساله و گوشت گوسفند از طریق سامانه بازرگام در شهر تهران آغاز شده و توزیع تا ماه رمضان ادامه دارد.

مسئولان سازمان تعاون روستایی اذعان می کنند با توزیع کالاهای اساسی از طریق پلتفرم های آنلاین بحث کنترل بازار و نظارت بر قیمت ها را پیگیری می کنیم تا شاهد تنظیم بازار و معقول شدن قیمت ها به نفع مردم باشیم.

به گفته وی، اگر زیرساخت ها مناسب باشد، از طریق سایر پلتفرم ها توزیع در دیگر استان ها آغاز می شود.

با توجه به نابه سامانی و آشفتگی قیمت مرغ و تخم مرغ در آبان سازمان تعاون روستایی با ورود به بحث تنظیم بازار و عرضه اینترنتی کالا آرامش را به بازار بازگرداند که انتظار می رود در حوزه گوشت هم بازار به تعادل نسبی برسد.

قیمت ۱۹۰ هزار تومانی گوشت گوساله جای سوال است

مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلو دام را با نرخ ۵۹ هزارتومان از دامدار خریداری می کند، درحالیکه در بازار آزاد حداکثر ۵۵ هزار تومان است.

به گفته وی، علی رغم عرضه دام پایین تر از نرخ تمام شده جای این سوال مطرح است که چرا مردم باید گوشت را گران بخرند.

طبق گفته بسیاری از دست اندرکاران حوزه تولید دام، مافیا گوشت و دلالان با التهاب قیمت در بازار زمینه را برای واردات گوشت آماده می کنند تا استقلال غذایی را زیر سوال برند.

مقدسی گفت: با توجه به التهابات بازار گوشت، صادرات متوقف شده است، در حالی که به رغم مجوز صادرات ۵۰ هزار راس دام سنگین، یک راس هم صادر نشده است.

بسیاری از روسای انجمن و اتحادیه های تولیدی بر این باورند که به رغم آنکه اتفاقی در حوزه تولید رخ نداده و دام روی دست دامدار مانده است، اما بی جهت جلوی کشتار پشتیبانی امور دام را گرفتند و در این میان مافیا بدنبال منفعت طلبی هستند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به نرخ فعلی دام، حداکثر قیمت هر کیلو گوشت گوساله باید ۱۴۰ هزار تومان باشد و عرضه با نرخ ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان در سطح بازار اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده است چرا که در صورت خرید دام با نرخ واقعی ۷۱ هزار تومان، قیمت گوشت گوساله نباید از ۱۶۰ هزار تومان بیشتر باشد.

گرانی کاذب ارتباطی به صادرات دام ندارد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به اینکه گرانی های اخیر بازار گوشت قابل توجیه نیست، اظهار کرد: با توجه به نرخ فعلی دام، گرانی های اخیر بازار گوشت ناشی از فضاسازی دلالان است.

وی افزود: گرچه هزینه تولید برای تولیدکننده بالاست، اما قیمت بازارهای فعلی ارتباطی به دامدار ندارد.

قیمت کنونی هر کیلو لاشه گوسفندی در عمده فروشی را ۱۲۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۱۱۱ هزار تومان اعلام کرد.

طبق گفته مسئولان در حال حاضر هر کیلو لاشه گوسفندی با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و گوساله ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان در خرده فروشی باید عرضه شود.

رئیس شورای تامین کنندگان درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: علی رغم تولید و عرضه انبوه گوشت، قیمت ها کاذب افزایش یافته است که این موضوع هیچ ارتباطی به صادرات دام ندارد.

گرچه بسیاری از فعالان بازار گرانی های اخیر را متاثر از صادرات می دانند، اما میزان صادرات به رغم‌ مجوز صادره رقمی نبوده است که بتواند بر التهاب بازار اثر گذار باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.