صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / سناریوهای عیدی امسال کارکنان؛ ۱.۵ میلیون به بالا
سناریوهای عیدی امسال کارکنان؛ ۱.۵ میلیون به بالا

سناریوهای عیدی امسال کارکنان؛ ۱.۵ میلیون به بالا

در حال حاضر دو سناریو برای پرداخت عیدی سال ۱۴۰۰ کارکنان مطرح است که یکی عدد ثابت و یکسان در حد دو میلیون تومان برای همه و دیگری عددی متغیر از ۱.۵ میلیون تومان به بالاتر. این در حالی است که طی سال‌های قبل عیدی کارکنان همواره مبلغی ثابت بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری،  میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است که با در نظر گرفتن ضریب حقوق تعیین شده توسط هیات وزیران در آن سال، میزان عیدی تعیین می‌شود. در این حالت محاسبات نشان می داد که رقم عیدی محاسباتی امسال، یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان خواهد بود. اما به هر ترتیب در زمان پرداخت عیدی که همزمان با حقوق‌ بهمن ماه کارکنان است، طی بررسی‌ دستگاه‌های ذیربط ازجمله سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی پیشنهاداتی پیرامون رقم آن مطرح می شود و در نهایت در هیات وزیران به تصویب می‌رسد.

در آستانه یک هفته مانده تا پایان بهمن ماه و موعد واریز عیدی کارکنان، پیگیری‌ در این رابطه نشان می‌دهد که هنوز توافق نهایی در مورد نحوه و میزان پرداخت صورت نگرفته اما سناریوهایی متفاوت از گذشته مطرح است.

پیشنهاد عیدی دو میلیونی برای همه 

طبق اطلاعات دریافتی ایسنا، با توجه به اینکه بر اساس محاسبات، مبلغ عیدی امسال یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان می‌شود، یک پیشنهاد این است که دولت این رقم را  تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده و برای تمامی کارکنان مبلغ دو میلیون تومان را مصوب و پرداخت کند.

عیدی به تناسب اعضای خانواده

اما در سناریو دیگر عیدی برای کارکنان متفاوت بوده و رقم پرداختی  برای افراد متاهل و دارای فرزند با افراد مجرد و بدون فرزند یکسان نیست. پیشنهاد شده که به تمامی افراد همان رقم یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان تعلق گیرد؛ با این تفاوت که برای افراد متاهل، برای همسر تحت تکفل یک مبلغ ثابت و برای هر یک از فرزندان نیز تا نصف آن پرداخت شود.

به عنوان مثال یک کارمند می تواند یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان عیدی بگیرد ولی به ازای همسر تحت تکفل وی رقمی مثلا ۴۰۰ هزار تومانی اختصاص پیدا کند و برای هر یک از فرزندان نیز نصف این رقم یعنی ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود. در این حالت افراد مجرد فقط همان عیدی محاسباتی امسال یعنی یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان را دریافت خواهند کرد. به عبارتی عیدی امسال در هر صورت کمتر از  این رقم نیست ولی اگر این پیشنهاد  تصویب شود، حداقل پرداختی به میزان عیدی سال گذشته خواهد بود.

تصویب عیدی متغیر محتمل است اما…

بررسی ها از این حکایت دارد که تصویب  سناریو دوم یعنی متغیر بودن مبلغ عیدی از احتمال بیشتری برخوردار است اما مسایل خاص خود را نیز خواهد داشت. اینکه در قانون مدیریت خدمات کشوری نحوه پرداخت پاداش پایان سال کارکنان (عیدی) تعیین شده است و آیا دولت می تواند متفاوت از قانون نحوه محاسبه و پرداخت آن را تغییر دهد؟

یا اینکه اگر در یک خانواد هم مرد و هم زن کارمند دولت باشند پرداخت عیدی به آنها چگونه خواهد بود؟ به نظر می رسد در این حالت فقط به هر یک که دیگری تحت تکفل او است عیدی به تناسب همسر و فرزند پرداخت شده و برای دیگری همان مبلغ یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان واریز شود.

پیشنهاد عیدی معادل یک ماه حقوق

در جریان تعیین سازوکار  عیدی کارکنان پیشنهاداتی هم در مورد پرداخت معادل یک ماه حقوق مطرح شده که از احتمال بسیار کمتری برخوردار است.

به هر حال تاکنون این سناریوها مطرح بوده و در حال چکش کاری قرار دارد ولی در نهایت در هفته آینده و احتمالا در جلسه یکشنبه هیات دولت تصویب خواهد شد.

در حداقل هشت سال گذشته، دولت از مدل مبلغ ثابت عیدی بر اساس محاسبات قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی کرده است؛ هر چند  که در مقاطعی مثل سال قبل با رشد همراه شد؛ به طوری که از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  افزایش یافت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.